Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Odwiedziny u bliskiego

Beata Sypuła
arc
Jeśli nie umiesz zadać pytania przez telefon, dzwoniąc do szpitala w sprawie pacjenta, mogą ci uniemożliwić kontakt z chorym. Przekonał się o tym Jerzy Stanek z Ogrodzieńca.

- Mój znajomy, Gabriel, miał kłopoty z alkoholem. Pewnego dnia został odwieziony do Wojewódzkiego Szpitala Neuropsychiatrycznego w Lublińcu - mówi pan Jerzy. Z jego relacji wynika, że pacjent powoli dochodził do siebie. Odwiedzającym go znajomym z Ogrodzieńca wyznał, że zacznie nową drogę życiową.

- W listach pisał: "Jureczku, mam ciekawą wiadomość, postanowiłem się leczyć". Zdradził, że podpisał zgodę na terapię odwykową. Opowiadam to wam, żebyście wiedzieli, że mieliśmy cały czas ze sobą kontakty dobre i częste - wyjaśnia Jerzy Stanek.

Ponieważ znają się od lat (Gabriel, "złota rączka", wiele razy pomagał w domu pana Jerzego), ten wie o nim wszystko: jakie ma zalety i kłopoty z alkoholem, ale i jaki PESEL, numer buta i wiek.

Pan Gabriel ma wyjść ze szpitala. Ponieważ podróż do Lublińca z Ogrodzieńca to kilkugodzinna wyprawa, Jerzy Stanek postanowił zadzwonić do znajomego, by zapytać go o rzeczy potrzebne mu w dniu wypisania.

- Proszę sobie wyobrazić moje zdenerwowanie, gdy odsyłano mnie od Annasza do Kajfasza, a ostatecznie rozmówca stwierdził, że nie połączy mnie z Gabrielem, bo zabrania tego ustawa o danych osobowych. O co tu chodzi? Przecież bywałem tam już na odwiedzinach i pacjent dobrze mnie zna - denerwuje się pan Jerzy. - Trzy razy próbowałem się połączyć. Nic z tego! Dlaczego? Chciałem rozmawiać z dyrektorem, ale był zajęty. Czy muszę jechać 100 km, żeby dowiedzieć się, co potrzebne będzie znajomemu w dniu wyjścia ze szpitala?

Jerzy Kromołowski, dyrektor szpitala, po przedstawieniu sprawy, uprzedza, że ma ona wiele aspektów, także z powodu specyfiki lecznicy. - Ważne jest, w jaki sposób osoba z zewnątrz zadała pytanie o pacjenta - mówi. - Są bowiem pytania, które mają podtekst. Osoba dzwoniąca powinna przedstawić się z imienia i nazwiska. Musi wiedzieć, że nie otrzyma informacji, czy dany pacjent jest w szpitalu i na jakim oddziale. To byłoby ujawnienie tajemnic pacjenta. Mógłby nam zarzucić podanie ich osobie postronnej. Z informacji moich pracowników wynika, że dzwoniący zadawał niewłaściwe pytania. Dyrektor radzi napisać skargę do niego lub NFZ.

Na co pacjentowi pozwala prawo

Zgodnie z ustawą z 30.08. 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej ( Dz.U. z 2007 nr 14, poz. 89 z późn. zm.) prawo umożliwia bliskim sprawowanie opieki pielęgnacyjnej nad pacjentem.

Zgodnie z art. 19 ust. 3 pkt 1 ustawy o ZOZ, jeśli pacjent wymaga całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych, ma też prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez siebie.

ZOZ musi umożliwić mu kontakt osobisty, telefoniczny lub korespondencyjny z osobami z zewnątrz (art. 19 ust. 3 p. 2).

Chory ma prawo do udostępniania mu dokumentacji medycznej lub wskazania innej osoby, której dokumentacja ta może być udostępniana - art. 18 ust. 3 pkt 1.

Pacjent ma prawo do porozumiewania się bez ograniczeń z rodziną i innymi osobami, gdy przebywa w szpitalu psychiatrycznym albo w domu pomocy społecznej - art. 13.

Zapoznaj się z regulaminem szpitala

Każdy szpital ma własny regulamin odwiedzin pacjentów. Bliskim zaleca się m.in., by:
odwiedziny w innych godzinach odbywały się pod warunkiem uprzedniego ustalenia z lekarzem prowadzącym chorego lub lekarzem dyżurnym,

ze względów epidemiologicznych lub innych ważnych powodów, może być wprowadzony zakaz odwiedzin,

na życzenie pacjenta, prawo do jego odwiedzin może być ograniczone lub zniesione w
stosunku do osób przez niego określonych,
osoby odwiedzające chorych mogą zwracać się o informację dotyczącą stanu zdrowia chorego do lekarza leczącego lub lekarza dyżurnego, z tym, że lekarz może udzielić takiej informacji tylko osobie wskazanej przez pacjenta, a jeżeli pacjent jest nieprzytomny i nie złożył wcześniej w tym względzie żadnego oświadczenia woli - tylko osobie najbliższej chorego,

w żadnych okolicznościach i nikomu nie udziela się informacji o stanie zdrowia pacjenta przez telefon.

Gdzie po pomoc

Biuro Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia
Krystyna Barbara Kozłowska
aleja Zjednoczenia 25
01-829 Warszawa
Infolinia Rzecznika
z tel. komórkowych
22 833 08 85
22 635 59 96
e-mail: [email protected]

Śląski Oddział Wojewódzki NFZ
Biuro Działu Skarg i Wniosków
ul. gen. Jankego 15a
40-615 Katowice
tel. 32 735 05 13, 735 05 45

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!