MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ogólnopolski Bieg Tropami Śląskich Dinozaurów 2024 w Lisowicach

Piotr Ciastek
Ogólnopolski Bieg Tropami Śląskich Dinozaurów 2024 w Lisowicach
Ogólnopolski Bieg Tropami Śląskich Dinozaurów 2024 w Lisowicach arc Ogólnopolski Bieg Tropami Śląskich Dinozaurów
Ponad 70 osób wzięło udział w 11. już edycji Ogólnopolskiego Biegu Tropami Śląskich Dinozaurów. Zobaczcie zdjęcia z tego wydarzenia!

Ogólnopolski Bieg Tropami Śląskich Dinozaurów w Lisowicach to nie tylko bieg główny na 10 km, ale również krótsze dystanse, w których ścigają się dzieci i młodzież. Nie inaczej było podczas ósmej edycji zorganizowanej w środę 1 maja.

Biegi dzieci i młodzieży otworzyły środową rywalizację w Lisowicach. Sygnał pistoletem startowym dawał poseł Andrzej Gawron. Młodzi uczestnicy startowali na kilku dystansach i w kilku kategoriach z podziałem na chłopców i dziewczynki. Długość tras została dostosowana do wieku zawodników. Niektórzy dobiegli do mety sami, inni przy pomocy rodziców i opiekunów. Wszyscy - podobnie zresztą jak uczestnicy biegu głównego na 10 km - otrzymali na mecie pamiątkowe medale z rąk przedstawicieli organizatorów, wójt gminy Pawonków, Joanny Wons-Klety i posła Andrzeja Gawrona.

Na dystansie 5 km najlepszy okazał się być Dawid Garcorz z Mafia Team Lubliniec, który przebiegł ten dystans w 17 minut i 51 sekund. Za nim na podium uplasowali się Dawid Świder i Maksymilian Budny.

Z kolei w biegu na 10 km najlepszy okazał się być Maciej Kowolik z Katowic z czasem 36 minut i 26 sekund. Dalej na podium byli Marcin Wilk i Tomasz Sosnowski.

Smok z Lisowic

Bieg w Lisowicach związany jest nierozerwalnie z paleontologicznymi odkryciami w tej miejscowości. W 2008 roku w Lisowicach z inicjatywy mieszkańców i w oparciu o największe polskie odkrycia paleontologiczne powstało Muzeum Paleontologiczne. Środki na jego utworzenie, oraz ciągły rozwój pochodzą z budżetu Gminy Pawonków i różnego rodzaju środków UE.

Trwające osiem lat (2006 - 2013) wykopaliska doprowadziły do odkrycia kości pierwszego polskiego dinozaura drapieżnego Smoka z Lisowic (nazwa potoczna), oraz największego na świecie dicynodonta, prawdopodobnie jednego z ostatnich przedstawicieli tego wymarłego pod koniec triasu gatunku gadów ssakokształtnych.

Dużą niespodzianką dla naukowców było odkrycie szczątków jednego z najstarszych w Europie ssaków.

Również świat roślin, który odsłania się w wyrobisku cegielni Lipie Śląskie jest niesamowicie bogaty. Wśród pozostałości roślinnych w postaci skamieniałych pni drzew, gałązek, pędów drzew, łusek nasiennych czy nasion badacze wyodrębnili piętnaście nowych gatunków roślinności nie znanych dotąd z innych miejsc na świecie. Lista odkryć jest długa i wnosi ogromny wkład do światowej paleontologii.

Nie przeocz