Oszczędność, ekologia, komfort, a może zmiana mentalności? Co miało wpływ na rekordową liczbę pasażerów Kolei Śląskich w 2023 roku?

Materiał informacyjny Koleje Śląskie

Początek działalności przewozowej Kolei Śląskich to październik 2011 roku. Po 12 latach od debiutu, Spółka może się pochwalić przewiezieniem blisko 22 mln pasażerów w ciągu ostatniego roku. Statystycznie oznacza to mniej więcej tyle, że każdy mieszkaniec województwa podróżował w ciągu ostatnich 12 miesięcy Kolejami Śląskimi aż pięciokrotnie. Dotychczasowy rekord należał do 2019 roku, kiedy z usług Kolei Śląskich skorzystało 20,4 mln pasażerów. Po pandemicznej obniżce do zaledwie 13 mln pasażerów w 2020 roku, wynik ten przebił dopiero rok 2023. Największą popularnością w ciągu ostatnich 12 miesięcy cieszyła się linia S1: Gliwice – Częstochowa. Pociągi Kolei Śląskich przewiozły tam łącznie 9,8 mln pasażerów. Z drugiej w kolejności linii S5: Katowice – Zwardoń skorzystało 7,3 mln pasażerów. Dla naszych pasażerów liczy się ekonomia i wygoda. W dobie drożejących paliw czy trudności w zaparkowaniu samochodu w centrach miast, coraz więcej mieszkańców województwa śląskiego wybiera pociąg, jako tańszy i bardziej komfortowy środek transportu. Najlepiej obrazuje to liczba pasażerów Kolei Śląskich, która rok do roku wzrosła o 9,9 proc.

Szukając przyczyn rosnącej popularności Kolei Śląskich nie sposób nie zauważyć nowych połączeń, jak to na linii S9.

Od 10 grudnia 2023 roku, zgodnie z nowym rocznym rozkładem jazdy, na tory województwa śląskiego wyjeżdża aż do 450 pociągów dziennie. Mieszkańców kuszą także zniżki – te ustawowe i oferty specjalne, jak „Rodzina” zapewniająca 30-proc. ulgę dla osób podróżujących wspólnie z dziećmi do 16. roku życia. Z oferty może skorzystać od dwóch do sześciu osób, w tym maksymalnie dwie osoby dorosłe i minimum jedno dziecko. Od 1 marca w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zacznie obowiązywać pilotażowo wspólny bilet GZM, Kolei Śląskich i Polregio. Takie rozwiązanie to pomysł wszystkich przewoźników publicznych działających na terenie przebudowy węzła katowickiego. To oczywiście także kolejny krok w popularyzacji codziennych dojazdów komunikacją publiczną do szkoły czy pracy. Pasażerowie będą mieli do wyboru cztery imienne bilety miesięczne Taryfa Max Bilet Kolei Śląskich oraz ich odpowiedniki – 30-dniowe Metrobilety GZM. Ceny biletów są te same, ale w przypadku zakupu w Kolejach Śląskich, pasażerowie mogą skorzystać z pełnego wyboru ulg ustawowych. Za najtańszy bilet na jedno miasto pasażerowie zapłacą 119 zł, za bilet na dwa miasta 149 zł, za trzy do sześciu sąsiadujących ze sobą miast 189 zł, a za bilet sieciowy 249 zł. Dodatkowo będzie funkcjonował jeden bilet 24-godzinny – Metrobilet 24h w cenie 24 zł.

W grudniu 2023 r. na linii S9 podróżowało blisko 25 tys. pasażerów. A jak było miesiąc później?

Codziennie, od 10 grudnia, kiedy uruchomiono połączenia na S9, na tory między Częstochową a Tarnowskimi Górami wyjeżdża 10 par pociągów Kolei Śląskich. Linię S9 obsługują wyłącznie popularne „Elfy 2”. Pociągi kursują średnio co 2,5 godziny. 24 848 – to dokładna liczba pasażerów, którzy podróżowali w inauguracyjnym miesiącu pociągami Kolei Śląskich na linii S9. 34 818 – to z kolei liczba pasażerów, którzy podróżowali na S9 w styczniu. Względem grudnia to wzrost o 10 tys., ale wówczas podawaliśmy dane za okres od 10 grudnia, kiedy uruchomiliśmy połączenie, do końca miesiąca. W obu przypadkach dane pochodzą z liczników zamontowanych na pojazdach, a na sumę składają się wejścia do pociągów na poszczególnych dworcach, stacjach i przystankach.

Kiedy na S9 pojawi się więcej połączeń oraz możliwość dojazdu na lotnisko z Katowic bez przesiadki?

Uruchomienie połączenia przebiegającego przy lotnisku Katowice w Pyrzowicach to niezwykle ważny moment z perspektywy rozwoju transportu kolejowego w naszym województwie i dopełnienie oferty Kolei Śląskich. W przyszłości, po zakończeniu modernizacji infrastruktury kolejowej na odcinku Tarnowskie Góry – Katowice, będzie można uruchomić również bezpośrednie pociągi łączące lotnisko w Pyrzowicach z Katowicami. Dzisiaj podróż z Katowic wymaga przesiadki w Zawierciu.

Uruchomienie połączeń na linii S9 to największa nowość w obecnym rozkładzie jazdy Kolei Śląskich. Druga to przywrócenie połączeń do Bohumina.

Dzięki pozwoleniu, które w drugiej połowie listopada Koleje Śląskie otrzymały od Drážníego Úřadu - czeskiego odpowiednika Urzędu Transportu Kolejowego, od 10 grudnia pociągi Elf 2, po dwóch latach przerwy (wynikającej z sytuacji epidemiologicznej z wiązanej z COVID-19), ponownie jeżdżą bezpośrednio z Katowic do czeskiego Bohumina. Codziennie przez granicę przejeżdża pięć par pociągów Kolei Śląskich.

Bohumin to nie jedyna destynacja Kolei Śląskich poza granicami województwa Śląskiego.

Owszem, jeździmy także do Małopolski. Pociąg z Katowic do Krakowa to jedno z najchętniej wybieranych połączeń w ubiegłym roku. Pasażerowie cenią czas przejazdu i wygodę podróży pociągiem, a warto podkreślić, że do stolicy Małopolski jeżdżą jedne z najwygodniejszych pojazdów w całej gamie taboru Kolei Śląskich. W około godzinę, w cenie 19,50 zł za normalny bilet, pociągi docierają ze ścisłego centrum jednego do ścisłego centrum drugiego miasta. Bez stresu, korków na bramkach autostradowych i niekończących się remontów na A4. Koleje Śląskie regularnie kursują także do Oświęcimia, a dodatkowo, w okresie świątecznym, noworocznym, ferii zimowych i wakacji do Zakopanego. To ostatnie połączenie mocno ograniczają prace na linii S5.

Remont węzła katowickiego to sporo komunikacyjnych utrudnień.

Przebudowa węzła pozwoli na ogromną jakościową zmianę dla pasażerów: rozkład jazdy będzie gęstszy i lepiej skomunikowany, a podróż koleją znacznie zyska na efektywności. Zanim to jednak nastąpi, wszyscy przewoźnicy, w tym Koleje Śląskie, będą musieli ograniczyć liczbę połączeń przebiegających przez węzeł katowicki. W związku z tym, że priorytet mają pociągi dalekobieżne, ograniczenia dla ruchu lokalnego będą większe. O tym, jak duże, zdecyduje zarządca infrastruktury. Przygotowujemy się do tej sytuacji i robimy wszystko, żeby utrudnienia w jak najmniejszym stopniu oddziaływały na pasażerów kolei. Uruchomiliśmy specjalny serwis informacyjny poświęcony modernizacji dostępny pod adresem: www.przebudowawezlakatowickiego.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!