Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ponad 5,8 mln zł kary dla znanej firmy spedycyjnej! „Postanowienia nieuczciwe wobec klientów". Firma odpowiada

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
PAP
PAP
Zdaniem UOKiK spółka Epaka od 2 marca 2018 do 3 sierpnia 2023 r. stosowała we wzorcach umów z konsumentami szereg niedozwolonych postanowień.
Zdaniem UOKiK spółka Epaka od 2 marca 2018 do 3 sierpnia 2023 r. stosowała we wzorcach umów z konsumentami szereg niedozwolonych postanowień. Unsplash/Claudio Schwarz
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zakwestionował 9 klauzul abuzywnych stosowanych przez spółkę spedycyjną Epaka. Prezes UOKiK nałożył na spółkę ponad 5,8 mln zł kary. – Epaka stosowała liczne postanowienia, które były nieuczciwe wobec jej klientów – stwierdził Chróstny. – Od wydanej decyzji Spółka złożyła już odwołanie, w którym decyzja została zaskarżona w całości – czytamy w oświadczeniu firmy.

Spis treści

Ponad 5,8 mln zł dla spółki Epaka

Jak poinformował we wtorkowym komunikacie UOKiK, prowadząca działalność spedycyjną spółka Epaka od 2 marca 2018 do 3 sierpnia 2023 r. stosowała we wzorcach umów z konsumentami "szereg niedozwolonych postanowień". Dodano, że Prezes UOKiK w wydanej decyzji zakwestionował dziewięć abuzywnych klauzul, zawierających różne naruszenia i nałożył na spółkę ponad 5,8 mln zł kary.

Epaka stosowała liczne postanowienia, które były nieuczciwe wobec jej klientów, dezinformowały ich, bezpodstawnie obarczały ich dodatkowymi obowiązkami, a także utrudniały proces reklamacyjny. Ponadto spółka stosowała klauzule dające jej swobodę modyfikacji umowy o prowadzenie indywidualnego konta w swoim serwisie, co jest niedopuszczalne – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Czego dotyczą zarzuty dla spółki Epaka?

Po dokonaniu analizy wzorców umów, UOKiK ustalił, że Epaka m.in.:

  • zobowiązywała klientów do akceptacji regulaminu wybranego przewoźnika, ale nie zapewniała dostępu do tych dokumentów, co jest niezbędne, aby konsumenci byli związani zamieszczonymi tam postanowieniami,
  • nakładała na odbiorców paczek niepoparty przepisami prawa obowiązek bezzwłocznej reakcji w przypadku uszkodzonej przesyłki i zdobycia podpisu kuriera pod protokołem szkody,
  • stwierdzała, że nie ponosi odpowiedzialności za legalność działania przewoźnika, w tym posiadanie wymaganych zezwoleń i innych warunków formalnych. Przy czym oczywiste jest, że spedytor powinien zweryfikować uprawnienia i dane firm, których usługi oferuje,
  • skracała termin na złożenie reklamacji, a jednocześnie dopuszczała możliwość przekroczenia ustawowych 30 dni na udzielenie odpowiedzi na roszczenia,
  • utrudniała złożenie reklamacji nakładając wymogi odnośnie załączenia dodatkowych dowodów i dokumentów,
  • zastrzegała sobie prawo do zmiany regulaminu, nie precyzując podstawy ani zakresu takich działań. Tymczasem zmiany zobowiązań ciągłych zawartych na czas nieokreślony, a taki charakter mają umowy o prowadzenie konta w serwisie epaka.pl, uwarunkowane są odpowiednimi precyzyjnymi postanowieniami, przewidzianymi przed zawarciem kontraktu. Muszą one jasno określać ważne przesłanki uprawniające do takich działań.

Decyzja nie jest prawomocna, spółce przysługuje odwołanie.

Firma odpowiada: Od wydanej decyzji spółka złożyła odwołanie

– Zarząd epaka.pl S.A. nie zgadza się z decyzją Prezesa UOKiK z dnia 20 grudnia 2023 r. Od wydanej decyzji Spółka złożyła już odwołanie, w którym decyzja została zaskarżona w całości – czytamy w oświadczeniu firmy. – Wydana decyzja jest dla Spółki niezwykle krzywdząca i nie do zaakceptowania – dodano.

– Wskazane w niej zarzuty dotyczące postanowień regulaminu nigdy nie stanowiły podstaw działań lub decyzji, które naruszałyby interesy Konsumentów – podkreślono.

W dalszej części wskazano, że spółka „niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia o wszczęciu postępowania, zdecydowała o dobrowolnym zaprzestaniu stosowania kwestionowanych postanowień, mając na względzie z jednej strony dobro interesów Klienta a z drugiej lojalną i niekonfrontacyjną postawę wobec UOKiK". – Pomimo takiej postawy, przejawiającej się dołożeniem wszelkich starań, by nasz regulamin był zgodny z założeniami UOKiK, zostaliśmy ukarani nieproporcjonalnie wysoką karą – czytamy.

Spółka odwołała się od decyzji i będzie podejmować dalsze kroki prawne. dodano.

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ponad 5,8 mln zł kary dla znanej firmy spedycyjnej! „Postanowienia nieuczciwe wobec klientów". Firma odpowiada - Strefa Biznesu