Przystanek kolejowy Wodzisław Śląski Centrum ma coraz większą szansę na powstanie. Propozycja jest w drugim etapie Programu Kolej Plus

Arek Biernat
Arek Biernat
Za kilka lat pociągi będą zatrzymywać się na przystanku kolejowym Wodzisław Śląski Centrum
Za kilka lat pociągi będą zatrzymywać się na przystanku kolejowym Wodzisław Śląski Centrum Arek Biernat
Dobra wiadomość dla pasażerów domagających się budowy przystanku kolejowego Wodzisław Śląski Centrum. Propozycja zakwalifikowała się do drugiego etapu rządowego Programu Kolej Plus. Rosną więc szanse na realizację inwestycji przy wsparciu środków z budżetu państwa. Teraz zadaniem władz Wodzisławia Śl. będzie m.in. opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych projektów zwiększających dostępności do kolei. Dodajmy, do realizacji inwestycji wciąż jest daleka droga, ale szanse na powstanie przystanku kolejowego Wodzisław Śląski Centrum rosną.

Rosną szanse na przystanek kolejowy Wodzisław Śląski Centrum

O budowie przystanku kolejowego Wodzisław Śląski Centrum mówi się od lat. Planowany jest na wysokości galerii Karuzela i znacznie ułatwić podróż do "serca" naszego miasta. Jednak to wciąż odległe marzenie. Jeszcze kilka lat temu władze Wodzisławia Śl. sceptycznie podchodziły do tego pomysłu. Zwłaszcza, z powodu niewielkiej liczby kolejowych połączeń.

Wszystko się zmieniło po generalnym remoncie linii kolejowej do Chałupek. Pociągi wróciły, a zwiększona liczba połączeń uzasadnia realizację inwestycji. Choć też pokazuje to, jak zaprzepaszczono szansę przy okazji przebudowy linii za gigantyczne pieniądze.

Nie mniej, od kilku lat władze Wodzisławia Śl. pilotują pomysł przystanku kolejowego Wodzisław Śląski Centrum. Od tego czasu stale utrzymywany jest kontakt ze spółką PKP PLK. Jeszcze w 2018 roku po cichu liczono, że uda się go zrealizować do 2022 roku, ale dziś to nierealne.

W sierpniu 2020 roku prezydent Wodzisławia Śl. złożył uzgodniony z PKP PLK wniosek na realizację tej inwestycji. W tym tygodniu okazało się, że projekt przeszedł do II etapu rządowego Programu Kolej Plus. Jego głównym celem jest m.in. usprawnienie połączeń miejscowości liczących powyżej 10 tys. z miastami wojewódzkim.

Wodzisław Śląski skorzysta z programu Kolej Plus?

Pomysł pod nazwą przystanek kolejowy Wodzisław Śląski Centrum wraz z 78 innymi wnioskami spełnił wymagania formalne i przeszedł do II etapu Programu Kolej Plus. Wnioskodawcy dostarczyli wymagane informacje o projektach, m.in.: dane o uwarunkowaniach społecznych, zakładanych efektach projektów wraz ze wskazaniem oczekiwanych czasów przejazdu, szacunkowych kosztach oraz ujęciu projektów w dokumentach strategicznych. Samorządy zadeklarowały także wolę współfinansowania inwestycji.

Co teraz?

- Kolejnym etapem będzie opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych, by konsekwentnie zmierzać do realizacji zadań, które ograniczą wykluczenie komunikacyjne i poprawią dostęp mieszkańców do kolei – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych.

Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.

Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus, który ma być realizowany do 2028 roku. To oznacza, że w przypadku pozytywnego przejścia kolejnego etapu najpóźniej inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu niespełna kolejnych 8 lat.

Przystanek kolejowy Wodzisław Śląski Centrum

Jaki jest cel budowy nowego przystanku? Przede wszystkim lepsza komunikacja w mieście. Pasażerowie kolei będą mogli korzystać z połączeń kolejowych, zwłaszcza tych o zasięgu lokalnym, w bliskości Starego Miasta, urzędów i wielu szkół. Takie rozwiązanie może znacząco zwiększyć przemieszczanie się osób przez centrum miasta. Będzie też dogodnym rozwiązaniem dla uczniów czy klientów wielu instytucji. Wraz z przystankiem powstałaby cała infrastruktura towarzysząca, jak miejsca postojowe, miejsca dla osób niepełnosprawnych, chodnik czy oświetlenie.

Na przystanek kolejowy Wodzisław Śląski Centrum mają składać się dwa perony o długości 150 metrów. Powstać ma też dodatkowych 1,2 -kilometrowego odcinek torów i niezbędna infrastruktura jak droga dojazdowa i niewielki parking.

Według wstępnych szacunków koszt projektu budowlanego mógłby wynieść ok. 2 mln, a budowa torów i peronów ok. 23 mln zł.

Bodnar nie może pełnić funkcji RPO

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie