Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rok 2018 na polskich lotniskach. Liczba pasażerów, statystyki, wzrosty. Największe lotniska w Polsce.

DN
46 milionów pasażerów było na polskich lotniskach w 2018. Porty regionalne, jak Katowice Pyrzowice czy Kraków, obsłużyły 28 milionów. Kto miał najwięcej pasażerów? Pierwsza piątka to Okęcie, Kraków, Gdańsk, Katowice i Wrocław.

Związek Regionalnych Portów Lotniczych zebrał statystyki ruchu pasażerskiego z trzynastu regionalnych lotnisk w Polsce za 2018 rok. Wynika z nich, że z ich siatki połączeń regularnych i czarterowych skorzystało w 2018 roku w sumie 28,1 mln podróżnych, to ponad 3,7 mln więcej w porównaniu z 2017 rokiem. Jest to najlepszy wynik w historii polskich portów regionalnych. Dynamika wzrostu ruchu wyniosła 15,3 proc. i była zdecydowanie wyższa od średniej dynamiki europejskich lotnisk, która według ACI Europe ukształtowała się na poziomie ok. 6 proc. Jeszcze rok wcześniej, czyli w 2017, cieszyliśmy się, że polskie lotniska obsłużyły niemal 40 mln pasażerów. W 2018 prawie 6 mln więcej.

Udział krajowych portów regionalnych w całości ruchu pasażerskiego obsłużonego w Polsce wyniósł 61 proc. Pozostałe 39 proc ruchu pasażerskiego, to jest 17,7 mln podróżnych, skorzystało z siatki połączeń Lotniska Chopina w Warszawie.
W podsumowaniu ZRPL polskie lotniska regionalne zostały podzielone na dwie grupy. W pierwszej znalazły się porty, które rocznie obsługują powyżej jednego miliona pasażerów, a w drugiej obsługujące poniżej jednego miliona.

W grupie pierwszej najwięcej pasażerów w 2018 roku skorzystało z siatki połączeń lotniska w Krakowie. jest Gdańsk i Katowice. Oto kolejność wszystkich lotnisk regionalnych z co najmniej milionem pasażerów:

  • Kraków 6,76 mln.
  • Gdańsk 4,98 mln
  • Katowice - 4,83 mln,
  • Wrocław - 3,34 mln,
  • Modlin - 3,08 mln
  • Poznań – 2,47 mln.

Liderem grupy 2 zostało lotnisko w Rzeszowie. Oto pełna kolejność:

  • Rzeszów 771 tys. pasażerów.
  • Szczecin 614 tys.,
  • Lublin - 455 tys.,
  • Bydgoszcz - 413 tys.,
  • Łódź - 217 tys.,
  • Olsztyn - 121 tys.
  • Zielona Góra – 21 tys.

A oto jak wynik polskich lotnisk prezentuje się na wykresie. Jeśli najedziecie kursorem, zobaczycie dokładną liczbę pasażerów.

Rok 2018 na polskich lotniskach
Infogram

Liderem wzrostu liczby pasażerów w grupie 1 w 2018 roku zostało lotnisko w Katowicach, gdzie obsłużono o 945 tys. osób więcej niż w 2017 roku. Na drugim miejscu uplasował się Kraków z przyrostem 935 tys. podróżnych, trzeci był Poznań - 624 tys., następnie Wrocław - 460 tys., Gdańsk – 368 tys. i Modlin - 138 tys. Z kolei w grupie 2 najwięcej pasażerów przybyło w Bydgoszczy - 81 tys., Rzeszowie - 77 tys., Szczecinie - 31 tys., Lublinie - 24 tys., Olsztynie - 16 tys., Łodzi - 10 tys. i Zielonej Górze - 4 tys.

Na kolejnych zdjęciach - 10 miast, do których z Pyrzowic lataliśmy w 2018 najchętniej. To zestawienie zarówno linii regularnych, jak i czarterów

Rok 2018 w Katowice Airport. Podsumowanie w Pyrzowicach. Rek...

Największą dynamikę wzrostu ruchu pasażerskiego w pierwszej grupie 1 odnotowano na lotnisku w Poznaniu (+33,7%). Kolejne miejsca zajęły: Katowice (+24,3%), Wrocław (+17,2%), Kraków (+16%), Gdańsk (+8%) i Modlin (+5,1%). W grupie 2 liderem dynamiki wzrostu zostało lotnisko w Bydgoszczy (+24,7%), drugie miejsce przypadło Zielonej Górze (+22,2%), a za nią uplasował się Olsztyn (+15,7%)*, Rzeszów (+11,1%), Lublin (+5,8%), Szczecin (+5,5)* i Łódź (+4,6%).

Rok 2018 był bardzo dobry dla krajowych lotnisk regionalnych. Wszystkie trzynaście portów odnotowało wzrost ruchu pasażerskiego ogółem. Bieżący rok stawia przed lotniskami regionalnymi kilka znaczących wyzwań – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

Jakie to wyzwania? Jak przyznaje prezes Tomasik, pierwszym z nich jest Brexit. - W tym momencie wszystko wskazuje na to, że będzie on twardy, co może oznaczać zamrożenie częstotliwości rejsów pomiędzy państwami Unii Europejskiej a Zjednoczonym Królestwem na poziomie z rozkładów zima i lato 2018. To zła informacja, ponieważ, co czwarty pasażer obsługiwany na lotniskach regionalnych podróżuje na kierunkach brytyjskich. Pomimo tego, że ten rynek nie charakteryzuje się już taką dynamiką wzrostu jak przed laty, to ciągle tkwi w nim znaczący potencjał. Kierunki brytyjskie to nie tylko ruch emigracyjny, ale coraz częściej także turystyczny. Takie polskie miasta jak Kraków, Gdańsk, Łódź czy Wrocław są bardzo popularne wśród Brytyjczyków - mówi.

- Ponadto spodziewamy się korekty dynamiki wzrostu ruchu czarterowego. Miniony rok charakteryzował się nadpodażą i walką cenową pomiędzy touroperatorami. Z zapowiedzi biur podróży wynika, że w tym roku chcą się mocniej skoncentrować na wypracowaniu marż niż wolumenu klientów. Oczywiście nie oznacza, to, że ruch czarterowy nie wzrośnie. Nie spodziewamy się jednak w tym segmencie, tak spektakularnego wzrostu ruchu jak w 2018 roku.

Jakie są polskie lotniska? Nie oceniamy liczby pasażerów, obecnych w nich linii lotniczych ani dojazdu, lecz architekturę i estetykę. W skrócie: do najpiękniejszych lotnisk na świecie, jak to w Marakeszu, Singapurze czy w mieście Doha w Katarze, bardzo im daleko. Na kolejnych 30 zdjęciach przedstawiamy subiektywny ranking lotnisk w Polsce. Dwa pierwsze miejsca nie będą pewnie zaskoczeniem, ale trzecie - już tak. No i gdzie są Modlin, Radom oraz "nasze" Pyrzowice? Zapraszamy! A na zdjęciu: największe lotnisko na świecie, w Atlancie w USAZOBACZ KOLEJNE ZDJĘCIA >>>

Najładniejsze i najbrzydsze lotniska w Polsce. 15 portów na ...

Coraz większym wyzwaniem dla lotnisk regionalnych są kwestie zapewnienie bieżącej przepustowości. Obecnie przepustowość portów regionalnych szacowana jest na poziomie ok. 32 mln pasażerów rocznie. Przypomnę, że w 2018 roku z ich siatki połączeń skorzystało 28 mln podróżnych. Dlatego ZRPL przygotował kompleksowy dokument, w którym zebrano potrzeby w zakresie inwestycji lotniskowych, które muszą być zrealizowane po to, żeby zapewnić optymalny rozwój branży w ciągu najbliższych lat. Dzięki wykonanej pracy wiemy, że do 2037 roku lotniska regionalne planują 210 zadań inwestycyjnych na szacunkową kwotę ogółem 4,1 mld zł. Warto podkreślić, że aktualnie spółki zarządzające portami nie mają możliwości aplikowania o dofinansowanie projektów infrastrukturalnych ze źródeł unijnych, co w znaczący sposób ułatwiłoby realizację wszystkich niezbędnych inwestycji. Dlatego w przygotowanym opracowaniu, ZRPL wskazał programy unijne stanowiące potencjalne źródło pozyskania środków. Jednak, żeby droga do skorzystania z nich została otwarta, niezbędna jest pozytywna decyzja Rządu RP. Jeśli takiej możliwości nie będzie, może dojść do sytuacji, w której polskie lotniska ze względu na braki przepustowości, nie będą w stanie obsłużyć dynamicznie rosnącego ruchu lotniczego, a to może niekorzystnie wpłynąć na zrównoważony rozwój kraju.

TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo