Można dyskutować, czy lepsza modernizacja, czy budowa od nowa, czy lekkoatletyczny, czy piłkarski, czy żółty, czy niebieski - owszem, wpisanej ponoć w śląskie geny zasadzie racjonalnego działania także tu powinniśmy hołdować. Ale nie zmienia to faktu, że o Stadion trzeba było walczyć już choćby dla samej jego legendy, która to legenda z pewnością jest częścią powojennej śląskiej tożsamości i poczucia dumy.
Nie będzie łatwo, to oczywiste. Tak się jednak złożyło, że przekleństwo Śląskiego - czyli przegrane z naszej perspektywy Euro 2012 - dziś może nam pomóc w unikaniu błędów. Stadiony, które wtedy powstały dla piłkarzy, są już po kilkuletnim rozruchu i warto przyjrzeć się, jak działają. Zerknijmy więc na Wrocław, gdzie do stadionu dołożono już około 50 milionów i nadal trudno w bilansach rocznych o zysk. Bo nie ma frekwencji na meczach Śląska Wrocław, bo nie ma sponsora tytularnego, bo na wynajmie obiektów konferencyjnych nie ma wystarczająco dużych przychodów. Ale mierzmy raczej do najlepszych i spójrzmy też na Stadion Narodowy. Jak wiadomo, Narodowy to ulubieniec wszelkich władz i fetysz wszelkich organizatorów imprez. Gdyby tylko mogli, przenieśliby tam regaty pełnomorskie, a nawet latanie precyzyjne. Bardzo dobry zysk: 19,5 mln złotych za rok 2016. Na czym? Także na imprezach pozasportowych (np. szczyt NATO) i na wynajmie powierzchni biurowych. Warto dodać, że odbyło się tam w 2016 roku tylko 19 imprez tzw. całostadionowych, czyli meczów, koncertów itd. Ale jednocześnie zorganizowano tam aż 200 wydarzeń społecznych na części obiektu (akcje, targi, festyny) i 250 biznesowych (gale, rauty, konferencje, szkolenia).
Czy to się uda u nas? Nie mamy meczów reprezentacji piłkarskiej, nie mamy tak wielu lóż do wynajęcia, nie mamy tak wielu powierzchni biurowych i nie jesteśmy, niestety, stolicą, gdzie pełno bogatych firm, chcących działać na najmodniejszym obiekcie sportowym w Polsce. Ale mimo wszystko to nam się może udać. W marketingu ważna jest dobra historia, a w tej historii - dobra legenda. Stadion Śląski ma wszystko, co potrzebne do skutecznego wypromowania. Tak, by stał się modnym miejscem na imprezy sportowe, koncerty, spotkania biznesowe. Tym, którzy od początku krytykują decyzję o modernizacji Śląskiego, odpowiem przewrotnie: modernizacja stadionu nie była głupotą niegodną śląskiej gospodarności, głupotą niegodną śląskiej gospodarności będzie dopiero dokładanie do niego dużych sum.
Otwarcie w niedzielę. Zapraszam na stadion. To ważny dzień dla naszego regionu.
TWITTER: @MarekTwarog
Wszystko na temat Stadionu Śląskiego oraz szczegółów otwarcia w naszym serwisie specjalnym. ZOBACZ
KLIKNIJ W PRZYCISK PLAY I OGLĄDAJ STADION NA ZDJĘCIACH 360
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?