„Systemy ITSM, duży krok dla IT, a jeszcze większy dla organizacji” - rozmowa z dyrektorem zarządzającym Infonet Projekt SA

Materiał promocyjny Infonet Projekt
Co łączy zarządzanie incydentami z onboardingiem pracownika? Czemu dział IT jest fundamentem dzisiejszych organizacji? A także czy dyrektywa unijna dotycząca cyberbezpieczeństwa powinna stać się dla Ciebie priorytetem? Między innymi o tym rozmawiamy z dyrektorem zarządzającym Infonet Projekt SA, producentem oprogramowania OXARI – Magdaleną Idzik-Fabiańską.

Czy w dzisiejszych czasach zarządzanie infrastrukturą IT w organizacji jest istotne?

Niektórym może się wydawać, że infrastruktura IT to tylko wycinek działania firmy. Jednak sprawne nią zarządzanie jest kluczowe dla sukcesu każdej organizacji. Systemy ITSM stały się rdzeniem efektywnego funkcjonowania wszystkich współczesnych przedsiębiorstw. Wspierają już nie tylko dział IT, ale usprawniają różnorodne wewnętrzne i zewnętrzne procesy organizacyjne. To fundament zapewniający bezpieczeństwo danych, efektywność operacyjną i konkurencyjność na rynku. Dzięki płynnemu zarządzaniu wszystkimi komponentami w firmie do minimum sprowadza się szanse na powstanie jakiegokolwiek zastoju w działalności.

Czy może Pani przybliżyć naszym czytelnikom, na czym dokładnie polega wdrożenie systemu ITSM w firmie czy instytucji?

Wdrożenie systemu IT Service Management (ITSM) to kompleksowy proces, który można podzielić na kilka etapów. Jednak w głównej mierze polega on na zorganizowaniu zarządzania usługami IT. Co to oznacza w praktyce? Wprowadzenie odpowiedniego oprogramowania, dostosowanie systemu do procesów biznesowych, przeszkolenie personelu i monitorowanie działania systemu. Organizacja powinna zrozumieć, jakie są jej główne potrzeby w zakresie zarządzania usługami IT oraz jakie cele chce osiągnąć dzięki wdrożeniu systemu ITSM. Na podstawie zebranych wymagań zdecyduje, które oprogramowanie ITSM najlepiej spełni jej oczekiwania. Oprogramowanie ITSM powinno stwarzać takie możliwości, by zostać dostosowywane do swoistych potrzeb firmy - konfiguracji procesów, określonych formularzy i raportów.

Co jest najważniejsze w tym procesie?

By proces zakończył się sukcesem, organizacja powinna zrozumieć, jakie są jej główne potrzeby w zakresie zarządzania usługami IT oraz jakie cele chce osiągnąć, dzięki wdrożeniu systemu ITSM. Na podstawie tych wymagań dobiera się konkretne oprogramowanie ITSM. Ważne jest, aby wybierać elastyczne oprogramowanie, które oferuje możliwość dostosowywania go do określonych preferencji firmy. Dzięki czemu możliwa staje się konfiguracja procesów, określonych formularzy i raportów, potrzebnych w działalności organizacji. System powinien mieć także możliwość integracji z innymi systemami, aplikacjami biznesowymi i narzędziami organizacji.

Czy możliwości systemów ITSM odpowiadają na te wyzwania? Szczególnie tych, które są dostępne na polskim rynku?

Aktualna sytuacja dotycząca rozwoju funkcjonalności oraz możliwości zastosowania jest zdecydowanie lepsza niż kilka lat temu. Co więcej, na polskim rynku powstają produkty, które starają się odpowiadać na jego bieżące potrzeby. Taką odpowiedzią jest nasz system OXARI ITSM. To, co go wyróżnia na tle konkurencji, to przede wszystkim ciągły rozwój, oparty na kanwie dotychczasowych wdrożeń. Oznacza to, że system ewoluuje i rozwija się wraz z naszymi klientami i ich zmieniającymi się potrzebami. Zaufało nam blisko dwa tysiące klientów, reprezentujących wiele dziedzin gospodarki oraz instytucji publicznych w kraju. Taka różnorodność i szeroki zakres działalności były możliwe, ponieważ kładziemy duży nacisk na personalizację naszego rozwiązania. Dostosowujemy go do specyfiki organizacji na każdym etapie wdrożenia. Jako producent, oferujemy także bezpośrednie wsparcie techniczne na każdym etapie realizacji projektu.

Jakie zatem problemy rozwiąże wprowadzenie systemu ITSM, takiego jak OXARI? Jakie przyniesie on korzyści?

Wdrożenie OXARI to duży krok dla IT, a jeszcze większy dla organizacji. System rewolucjonizuje sposób, w jaki zarządza się zgłoszeniami i incydentami w IT. Automatyzacja procesów sprawia, że ich obsługa jest szybka, prosta i wygodna. Umożliwia nie tylko natychmiastowe reagowanie na problemy użytkowników, ale także zapewnia lepszą organizację pracy zespołu IT. Automatyzacja i centralizacja zgłoszeń pozwalają na efektywniejsze zarządzanie zasobami i priorytetyzację zadań. Ważną innowacją w tej funkcji systemu jest wprowadzenie mechanizmów sztucznej inteligencji, która usprawnia obsługę zgłoszeń. AI wspiera pracowników w procesie rozwiązywania problemów oraz odciąża ich z rutynowych zadań.

Mówi Pani o wsparciu działów IT, a czy taki system jak OXARI może też wspierać inne działy firmy?

Oczywiście! Istnieją szerokie możliwości zastosowania systemu poza zadaniami działu IT! To chociażby doskonalenie procesów w obszarze HR. Dzięki systemowi można zadbać o standaryzację takich działań, jak np. onboarding pracownika. Dzięki automatyzacji procesu mamy pewność, że nowy pracownik uzyska niezbędną wiedzę potrzebną do zrozumienia działania organizacji oraz sprzęty niezbędne do wykonywania swojej pracy. To wpływa na satysfakcję zarówno nowo zatrudnionej osoby, jak i pracodawcy.

OXARI wspiera także procesy związane z zarządzaniem dowolnymi aktywami organizacji, takimi jak inwentaryzacja zasobów, karty gwarancyjne, protokoły przekazania, monitoring aktywnych urządzeń. Można więc powiedzieć, że nasz system ITSM to nie tylko narzędzia, ale wręcz strategia nowoczesnych działań w firmie.

Skoro mówimy już o kwestiach strategii, to nie sposób przejść obojętnie wobec nowych wyzwań związanych z cyberbezpieczeństwem. Jak Państwa rozwiązanie może pomóc firmom, by działały zgodnie z nowymi regulacjami? Tymi, które wprowadzi unijna dyrektywa NIS2, mająca na celu wzmocnienie odporności cyfrowej w całej Unii Europejskiej?

To bardzo istotna kwestia dla każdej organizacji, dlatego z uwagą śledzimy wszelkie zmiany w tym obszarze, a nasze narzędzie jest na nie w pełni przygotowane. By lepiej zrozumieć wagę tego problemu, warto podkreślić, że co czwarta organizacja nie ma świadomości, że wspomniana dyrektywa jej dotyczy! Tymczasem to w związku z rosnącą ilością zagrożeń w cyberprzestrzeni i zwiększonej zależności gospodarki od technologii informacyjnych, Unia Europejska zaktualizowała i zaostrzyła regulacje dotyczące cyberbezpieczeństwa. Głównym celem dyrektywy jest wzmocnienie odporności cyfrowej przez ujednolicenie wymogów dotyczących bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych wśród państw członkowskich. By ułatwić cały proces, OXARI zawiera gotowe procedury, wspierające wdrożenie dobrych praktyk z zakresu bezpieczeństwa informacji oraz wymagań technicznych, rekomendowanych w unijnej dyrektywie.

Czym kieruje się Pani w pracy zawodowej, generalnie w biznesie?

W podejściu do biznesu istotą są dla mnie wartości, takie jak uczciwość, otwartość i zaufanie. Dbam o to, aby zawsze „być na czasie”, ważne jest dla mnie kreatywne i innowacyjne podejście, poszukiwanie nowych rozwiązań i ulepszanie istniejących procesów. Wierzę, że tylko przez ciągły rozwój możemy utrzymać przewagę konkurencyjną i dostarczać naszym klientom rozwiązania, które realnie wpływają na ich sukces i bezpieczeństwo. Zaufanie uznaję za fundament wszelkich relacji biznesowych - zarówno wewnątrz firmy, jak i z naszymi partnerami i klientami. Przejawia się ono poprzez transparentność działań i otwartą komunikację. Szacunek dla różnorodności myśli, doświadczeń i perspektyw pozwala lepiej zrozumieć naszych klientów i wspierać rozwój naszych pracowników.

Dziękuję za rozmowę i życzymy dalszych sukcesów w rozwoju Państwa oprogramowania.

www.infonet-projekt.com.pl
www.oxari.com/pl


Magdalena Idzik-Fabiańska

Absolwentka kierunku Politologia, specjalizacji Dziennikarstwo na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Ukończyła Podyplomowe Studium Marketingu i Strategii Marketingowych, Studia Menedżerskie w oparciu o strukturę MBA oraz Podyplomowe Studia z zakresu Marketingu Internetowego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Od 2016 roku pełni funkcję dyrektora zarządzającego Infonet Projekt, szczególnie angażując się w rozwój oprogramowania OXARI ITSM. Jej pasją są nowe technologie, marketing i polityka. Kocha podróże. Prywatnie - żona Piotra, mama Kamili i Igora.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo