Modernizacja torowiska tramwajowego obejmie 4-kilometrowy odcinek między centrum Zabrza a granicą z Rudą Śląską. 31 marca w siedzibie spółki Tramwaje Śląskie S.A., podpisana została umowa z generalnym wykonawcą prac - firmą NJN Kłosek Damian z Knurowa. Jak zapowiada wykonawca, prace będą prowadzone przy maksymalnym możliwym utrzymaniu ruchu tramwajowego w systemie mijankowym i mają zakończyć się do 31 marca 2023 r.
ZOBACZ ZDJĘCIA
- Zmieni się dużo. Przede wszystkim zostanie zmodernizowane torowisko, które w tej chwili jest bardzo wyeksploatowane. Ono ogranicza prędkość przemieszczania się tramwaju, a przede wszystkim poprawi się komfort podróżowania dla naszych pasażerów. W ramach tej inwestycji, modernizacji, realizowanej w ramach dużego projektu unijnego, który w tej perspektywie realizujemy, zostanie zmodernizowane prawie 8 km toru pojedynczego od browaru w Zabrzu do granicy z Rudą Śląską - wyjaśnia Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie.
- Nie jest to pierwsza inwestycja w Zabrzu. Zmodernizowaliśmy torowisko w centrum przy ul. Religi i przy Urzędzie Mista w Pyskowicach. Ta sama firma realizuje zadanie w Mikulczycach - dodaje.
Prace zostały podzielone na trzy odcinki. Pierwszy, który zostanie zmodernizowany, rozpoczyna się przy wjeździe na teren browaru, a kończy za peronem Zabrze Eketrociepłownia na wysokości ul. Wolności 418. Drugi odcinek rozpoczyna ok. 150 metrów przed skrzyżowaniem ul. Wolności z ul. Wyciska, na wysokości ul. Wolności 446 i obejmuje tory szlakowe i pętlę Lompy kończąc się ok. 120 metrów za pętlą.
To nie jest łatwe zadanie do realizacji, ale poradzimy sobie z nim. Przed nami kompleksowa przebudowa torowiska. Stare torowisko demontujemy, zamontujemy nową podbudowę i nowe torowisko. Zamontowane zostaną nowe kable sieciowe, nowa sieć trakcyjna - wymienia wykonawca Damian Kłosek.
Trzeci odcinek rozpoczyna się na wysokości posesji przy ul. Wolności 518 i biegnie od połączenia ze zmodernizowanym torowiskiem już po stronie Rudy Śląskiej. Obejmuje przystanek Ruda Śląska Klary. - To ważny szlak tramwajowy, którym kursują linie nr 1,4 i 5, a odcinek, który przeznaczyliśmy do modernizacji, łączy fragmenty przebudowane już wcześniej. Do tego zlikwidujemy wąskie gardło, jakim jest dwumetrowy odcinek jednotorowy w rejonie skrzyżowania z ul. Rymera, gdzie wybudowana zostanie linia dwutorowa - dodaje Bolesław Knapik.
Inwestycja ma przede wszystkim poprawić komfort mieszkańców, którzy korzystają z komunikacji tramwajowej. - Zmniejszy się natężenie hałasu i wibracji. Skorzystają także kierowcy, bo w konsekwencji tego typu inwestycji poprawia się infrastruktura drogowa na tych odcinkach - zaznacza Małgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?