- Pracujemy nad uchwałą, która będzie stanowiła swoisty regulamin reklamowy, wprowadzony na bazie ustawy krajobrazowej. Będzie on dotyczył całego miasta. Przedstawimy ją radnym na jednej z pierwszych sesji po Nowym Roku - mówi Wojciech Student, pełnomocnik prezydenta ds. gospodarki i inwestycji. - Pracujemy także nad utworzeniem parku kulturowego, który z kolei obejmować ma ścisłe Śródmieście Rybnika. Dlaczego akurat park kulturowy? Bo przepisy obowiązujące w parku nie dotyczą wyłącznie reklam, ale są znacznie bardziej restrykcyjne. Regulamin parku zawiera między innymi zakaz stawiania obiektów tymczasowych, co na przykład prawo budowlane dopuszcza. Regulowane są także kwestie dotyczące elementów wystroju, szyldów, małej architektury - mówi Student.
Włodarze miasta idą dalej. Zgodnie z zapowiedziami ujednolicony zostanie wygląd ogródków letnich, które latem funkcjonują na rynku. - Można mówić, że kolorowe parasole są ładne, choć nie są. To się zmieni - mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika. Szpecące budynki dziś reklamy trzeba będzie zdjąć, budki i stragany rozebrać.- Oczywiście zdaję sobie sprawę obserwując doświadczenia np. z Wrocławia, że na początku te zapisy będą budziły opór. We Wrocławiu było tak samo, ale tam o dziwo pierwsze przekonały się do pomysłu duże sieci handlowe. Widzieli jakie korzyści to za sobą niesie. Potem przekonali się do tego mniejsi przedsiębiorcy. My też damy sobie około rok czasu na realizację tego zadania. Oczywiście za niestosowanie się do zapisów przewidujemy mandaty. I to niemałe, choć sankcje będą miały raczej charakter prewencyjny, niż restrykcyjny - mówi Student. Park kulturowy ma obejmować przestrzeń od ulicy Kotucza, po Kościuszki, Piłsudskiego, aż do ulicy Sławików.
Zarówno ustawa krajobrazowa jak i ustanowienie parku kulturowego służyć ma jednemu: ochronie XIX-wiecznej zabudowy Rybnika znajdującej się w centrum miasta. Do tej pory nie raz nie dwa alarmowaliśmy zarówno my-dziennikarze na łamach DZ, jak i mieszkańcy, iż ładne, często odnowione kamienice zasłaniane są obrzydliwymi reklamami, banerami, a która “zdobią” nie tylko elewację, ale i okna czy balkony. Teoretycznie nad ładem reklamowym w mieście powinna czuwać specjalna komisja, ale w praktyce poza zaopiniowaniem danej reklama, miała ona niewiele do gadania. A działania zmierzające do uporządkowania centrum są zdaniem mieszkańców, jak najbardziej pożądane. - Nie podobają mi się reklamy wiszące na lampach, na witrynach sklepowych, fatalne szyldy. A już prawdziwą plagą są banery wywieszane na całym budynku, jak to na przykład ma miejsce na Placu Wolności w czasie kampanii wyborczej. Gigantyczna głowa polityka nie wygląda dobrze - mówi nam Katarzyna Fojcik, rybniczanka.
Ale wprowadzenie parku krajobrazowego daje jeszcze jedną możliwość: właściciele prywatnych kamienic, którzy wpiszą budynki do rejestru zabytków, będą się mogli ubiegać o dotacje na ich remont z budżetu państwa. Z tej furtki korzysta m.in. szpital psychiatryczny w Rybniku.
Wszelkie przepisy wprowadzające park kulturowy będą jeszcze w przyszłym roku konsultowane społecznie.
*Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy NA ŻYWO + ZDJĘCIA + WIDEO
*Abonament RTV na 2016: Ile kosztuje, kto nie musi płacić SPRAWDŹ
*Horoskop 2016 dla wszystkich znaków Zodiaku? Dowiedz się, co Cię czeka
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?