Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Rybniku pełną parą idzie budowa pierwszej w regionie stacji tankowania wodoru. Powstaje tuż obok dworca autobusowego

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
Prace są już zaawansowane, idą dość sprawnie i szybko. W Rybniku powstaje pierwsza w tej części regionu stacja tankowania wodoru. Miejsce inwestycji - okolice dworca autobusowego - nie zostało wybrane przypadkowo. Już za kilka miesięcy na ulice miasta wyjadą pierwsze autobusy napędzane wodorem.

Przy ulicy Budowlanych w Rybniku, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej, powstaje ogólnodostępna stacja wodorowa. Zaledwie kilkanaście dni temu miasto przekazało inwestorowi plac budowy, a prace od razu nabrały tempa.

Stacja budowana jest na terenie wydzierżawionym przez miasto spółce PAK-PCE STACJE H2 (spółka będąca własnością ZE PAK oraz Grupy Polsat Plus). Spółka z tej samej grupy przymierza się także do budowy w mieście spalarni odpadów, oraz kolejna ma dostarczyć do Rybnika 20 autobusów napędzanych wodorem. Wszystkie te przedsięwzięcia realizowane mają być przez przedsiębiorstwa z grupy ZE PAK oraz Polsat.

- Budowana w Rybniku stacja, to druga w Polsce komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Dostarczany do stacji wodór będzie pochodził całkowicie ze źródeł odnawialnych – będzie to tzw. zielony wodór. Oddanie stacji do użytkowania przez inwestora jest planowane na II kwartał bieżącego roku - mówi Agnieszka Skupień, rzeczniczka Urzędu Miasta w Rybniku.

Przypomnijmy, że Rybnik otrzymał dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup 20 szt. autobusów napędzanych wodorem – finalizowane są w tej chwili procedury związane z ich zakupem. Przetarg na dostarczenie autobusów został już rozstrzygnięty, za kilka miesięcy po ulicach miasta kursować mają tzw. Polsatobusy.

Pierwszych pięć pojazdów ma trafić do Rybnika w 180 dni od daty podpisania umowy na ich dostawę. Wg wskazań PAK-PCE, NesoBus, zwany także często „polsatobusem” ma zasięg do 450 km, a tankowanie trwa 15 minut. Autobus zużywa 8 kg wodoru na 100 km. Urząd Miasta w Rybniku, który ogłosił przetarg na dostawę 20 wodorowych autobusów przeznaczył na ich zakup 88 mln złotych, z czego 45,5 mln zł to dofinansowanie z NFOŚiGW. Oferta polsatowskiej firmy opiewała na ok 66 mln zł.

Póki co, nie wiadomo, czy to właśnie budowana w najbliższym sąsiedztwie dworca autobusowego stacja tankowania, będzie też dostarczała wodór do nowych, miejskich autobusów.

- Zakup samego wodoru do rybnickich autobusów będzie podlegał procedurze zamówienia publicznego, które prowadzić będzie spółka Komunikacja Miejska Rybnik Sp. z o.o - słyszymy w magistracie.

Ogólnodostępną stacje tankowania wodoru w Katowicach z kolei wybuduje spółka PKN ORLEN. Łącznie koncern paliwowy mówi o budowie trzech stacji: oprócz Katowic mają one powstać w Wałbrzychu i Poznaniu. Umowę dotyczącą realizacji tej inwestycji Orlen podpisał z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To kolejny realny krok na drodze do wdrożenia kompleksowej strategii wodorowej koncernu.

- Realizacja wodorowej strategii PKN ORLEN nabiera tempa. Chcemy być liderem transformacji na rynku Europy Środkowej, wytwarzając i dostarczając zero i niskoemisyjny wodór jako paliwo alternatywne dla sektora transportu. Naszą ambicją jest wdrażanie rozwiązań opartych na zaawansowanych i przyjaznych środowisku technologiach. To jeden z obszarów dla dywersyfikacji przychodów budowanej przez nas multienergetycznej firmy. Zdecydowane wejście na rynek wodoru i umacnianie pozycji lidera przez PKN ORLEN jest efektem naszej wizji transformacji energetycznej, którą od kilku lat konsekwentnie realizujemy. Tylko silny, duży koncern ma potencjał do tego, żeby jednocześnie gwarantować bezpieczeństwo energetyczne kraju i wdrażać najnowocześniejsze technologie na poziomie europejskim – mówi Daniel Obajtek, prezes Zarządu PKN ORLEN.

PKN ORLEN skutecznie dywersyfikuje działania w zakresie pozyskiwania bezzwrotnych źródeł finansowania na realizację swoich ambitnych celów. Nowe stacje wodorowe PKN ORLEN w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach zostaną zbudowane dzięki wsparciu finansowemu z programu Narodowego Funduszu i Gospodarki Wodnej „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”, a stacje w Poznaniu i Katowicach dodatkowo otrzymały dofinansowanie z unijnego programu CEF Transport Blending Facility w ramach projektu „Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland (Phase I)”. Uruchomienie stacji w Katowicach i Poznaniu planowane jest w drugiej połowie 2023r., a w Wałbrzychu z początkiem 2025 r.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera