Nadkomisarz Robert Opas w rozmowie z PAP podkreślił, że piątkowe działania "Prędkość" koordynowane są przez Europejską Organizację Policji Ruchu Drogowego ROADPOL. "Akcja kontrolno-prewencyjna ma charakter międzynarodowy co oznacza, że kontroli możemy spodziewać się również w wielu innych krajach" - zauważył policjant.
"Policjanci będą dokonywać pomiarów prędkości zarówno statycznie, jak i dynamicznie ze szczególnym uwzględnieniem miejsc, gdzie najczęściej dochodzi do wypadków drogowych, których przyczyną jest nadmierna prędkość. Jak wynika z policyjnych statystyk to właśnie prędkość jest przyczyną poważnych wypadków drogowych, w których ginie najwięcej osób" - zaznaczył.
W piątkową akcję "Prędkość" włączą się również policyjne grupy SPEED. "Ich zadaniem jest przeciwdziałanie niebezpiecznym zachowaniom na drogach i eliminowanie z ruchu kierowców rażąco naruszających przepisy" - podkreślił nadkomisarz.
"Przypominamy, że bezpieczna prędkość to taka, która jest dostosowana do obowiązujących limitów prędkości, natężenia ruchu, warunków atmosferycznych, stanu nawierzchni i własnych umiejętności" - przekazał.
Przypomniał przy tym, jakie w Polsce obowiązują limity prędkości: w obszarze zabudowanym (50 km/h) i w strefach zamieszkania (20 km/h). Natomiast poza obszarem zabudowanym: droga jednojezdniowa (90 km/h), droga dwujezdniowa (100 km/h). Z kolei na drogach ekspresowych: droga jednojezdniowa (100 km/h), droga dwujezdniowa (120 km/h) i autostrady (140 km/h).
Nadkomisarz Robert Opas przekazał również PAP, że przez pierwsze siedem miesięcy 2023 roku z powodu niedostosowania prędkości do warunków ruchu doszło do 2 229 wypadków, w których zginęło 340 osób, a 2 745 zostało rannych. "W 2022 roku takich zdarzeń było 2 548. Zginęło w nich 351 osób, a 3 117 było rannych" - podał. Dodał, że z policyjnych danych wynika, że nadmierna prędkość na drogach generuje nadal największą liczbę wypadków ze skutkiem śmiertelnym.
Standardowe limity prędkości odnoszące się do samochodów o masie całkowitej do 3,5 tony wynoszą w Polsce:
- na autostradach – do 140 km/h
- na drogach ekspresowych dwujezdniowych – do 120 km/h
- na drogach ekspresowych jednojezdniowych – do 100 km/h
- na drogach dwujezdniowych o co najmniej dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – do 100 km/h
- na pozostałych drogach – do 90 km/h
- na drogach w obszarze zabudowanym – do 50 km/h
- na drogach w strefie zamieszkania – do 20 km/h
Ile wynosi mandat za przekroczenie prędkości w Polsce?
- do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł
- od 11 km/h do 15 km/h – 100 zł
- od 16 km/h do 20 km/h – 200 zł
- od 21 km/h do 25 km/h – 300 zł
- od 26 km/h do 30 km/h – 400 zł
- ponad 30 km/h – 800 zł
- ponad 40 km/h – 1000 zł
- ponad 50 km/h – 1500 zł
- ponad 60 km/h – 2000 zł
- ponad 70 km/h – 2500 zł
Punkty karne za przekroczenie prędkości w Polsce
- do 10 km/h -1 pkt karny
- od 11 do 15 km/h -2 pkt karne
- od 16 do 20 km/h - 3 pkt karne
- od 21 do 25 km/h - 5 pkt karnych
- od 26 do 30 km/h - 7 pkt karne
- od 31 do 40 km/h - 9 pkt karnych
- od 41 do 50 km/h -11 pkt karnych
- od 51 do 60 km/h - 13 pkt karnych
- od 61 do 70 km/h -14 pkt karnych
- o więcej niż 70 km/h -15 pkt karnych
Recydywa drogowa
Recydywa drogowa to sytuacja w której doszło do złamania przepisów z tej samej grupy w ciągu 2 lat od ostatniego wykroczenia. Jeżeli tak się stanie, mandat drogowy będzie dwukrotnie wyższy niż dotychczas.
Dotyczy to na przykład przekroczenia prędkości o:
- 31-40 km/h – pierwszy raz: 800 złotych; recydywa: 1600 złotych;
- 41-50 km/h – pierwszy raz: 1000 złotych; recydywa: 2000 złotych;
- 51-60 km/h – pierwszy raz: 1500 złotych; recydywa: 3000 złotych;
- 61-70 km/h – pierwszy raz: 2000 złotych; recydywa: 4000 złotych;
- 71 km/h i więcej – pierwszy raz: 2500 złotych; recydywa: 5000 złotych;
Od początku roku do końca lipca policjanci zatrzymali na drogach 14 615 kierujących, którzy przekroczyli prędkość w obszarze zabudowanym powyżej 50 km/h. "Skutkuje to zatrzymaniem uprawnień do kierowania na trzy miesiące i wysokim mandatem karnym" - podkreślił.
"Tu też widoczny jest spadek takich wykroczeń, o ponad 23 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2022 roku, kiedy policjanci odnotowali 19 076 takich interwencji" - dodał nadkomisarz.
Źródło:
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?