Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielką magistralą węglową jeździmy już od ponad 80 lat

Bartłomiej Romanek
Parowóz Ty 42-107 z lat 40. ubiegłego wieku zatrzymał się wczoraj w Tarnowskich Górach, Herbach Nowych i Kłobucku
Parowóz Ty 42-107 z lat 40. ubiegłego wieku zatrzymał się wczoraj w Tarnowskich Górach, Herbach Nowych i Kłobucku Bartek Romanek
Zabytkowy parowóz Ty 42-107 pokonał wczoraj trasę od Tarnowskich Gór poprzez Herby Nowe i Kłobuck aż po Zduńską Wolę. Wycieczka parowozem z lat 40. ubiegłego stulecia był formą uczczenia jubileuszu 80-lecia Magistrali Węglowej, największej inwestycji komunikacyjnej dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. PKP Polskie Linie Kolejowe zadbały, aby jubileusz nie ograniczył się tylko do ciekawej wycieczki.

PKP Polskie Linie Kolejowe zadbały, aby jubileusz nie ograniczył się tylko do ciekawej wycieczki. PKP PLK właśnie remontują fragment odcinka zabytkowej magistrali pomiędzy Strzebiniem a Kaletami, dzięki czemu pociągi będą się mogły rozpędzać na tym odcinku do 120 kilometrów na godzinę.

- Wykonaliśmy już 85 procent modernizacji - mówi Jacek Karniewski z PKP PLK S.A., który zapewnia, że komfort podróżnych znacznie się poprawi. A co najważniejsze ma być szybciej. Odcinek między Bytomiem a Strzebiniem pokonamy o ok. 20 minut szybciej.

CZYTAJ TAKŻE:
Tarnowskie Góry: Zabytkowy parowóz na stacji PKP z okazji 80-lecia Magistrali Węglowej

W tym roku przebudowany zostanie tor nr 2 między Bytomiem a Tarnowskimi Górami oraz Kaletami a Strzebiniem. Na tym drugim odcinku wymieniona zostanie również sieć trakcyjna. Przebudowanych zostanie także 6 przejazdów kolejowych i 18 obiektów inżynieryjnych. To nie będzie jednak koniec remontów Magistrali Węglowej w naszym regionie. Do 2016 roku ma się zakończyć całkowita modernizacja odcinka Bytom Północny- Tarnowskie Góry.

Gigantyczny projekt

Budowa Magistrali Węglowej była największą inwestycją komunikacyjną dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. Ostatni odcinek Karsznice - Inowrocław został oddany do użytku 1 marca 1933 roku. Decyzja budowie magistrali zapadła kilka lat wcześniej, a przyczyniła się do tego polsko-niemiecka wojna celna. Polska, chcąc sprzedać węgiel krajom nadbałtyckim potrzebowała szybkiego połączenia Śląska z Wybrzeżem Bałtyku.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Kłobuck: Zabytkowy parowóz wjechał niemal w samo południe [ZDJĘCIA]

Magistrala Śląsk-Porty, dzisiaj już nieco zapomniana, była dla początkującego państwa polskiego gigantyczną inwestycją. Inżynierowie i budowniczy zmagali się z trudami budowy nowego odcinka, a rząd szukał środków na tę inwestycję, borykając się ze skutkami ogólnoświatowego kryzysu. Dlatego Magistralę Węglową ukończono później niż planowano.

Wczoraj można się było cofnąć w czasie o kilkadziesiąt lat i przejechać parowozem, który powstał tuż po drugiej wojnie światowej. Parowóz Ty 42-107 bazuje na parowozie niemieckim z 1942 roku, ale został on złożony tuż po zakończeniu drugiej wojny światowej. Dzisiaj rozpędza się do prędkości 50 km/h, kiedyś mógł jeździć nawet dwukrotnie szybciej.

W Kłobucku parowóz był wodowany. - Nigdzie nie ma już żurawi wodnych, które napełniłyby parowóz. Trzeba korzystać z pomocy strażaków - wyjaśniał nam jeden z maszynistów. A parowóz ma duże potrzeby - w Kłobucku wpompowano w niego aż 32 tysiące litrów wody!


*Ruch Chorzów będzie miał nowy wspaniały stadion. ZOBACZ ZWYCIĘSKI PROJEKT
*Imprezy na Andrzejki 2013. Gdzie się bawić? ZOBACZ Klubowa Mapa Województwa Śląskiego
*Tramwaje Śląskie mają nowy tramwaj Twist ZDJĘCIA Z TESTÓW
*Mayday Poland 2013 w katowickim Spodku RELACJA + WIDEO + ZDJĘCIA

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!