W Częstochowie powstanie "Bugajska bis"
Inwestycja "Bugajska bis" jest jedną z najważniejszych i najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców Częstochowy. Gdy myślimy o skrzyżowaniu dawnej "gierkówki" z ulicą Bugajską w Częstochowie nic poza niekończącymi się korkami w tym miejscu, nie przychodzi nam do głowy. Sam skręt w lewo w kierunku Olsztyna to jedno. Kilkaset metrów dalej znajduje się przejazd kolejowy - przejeżdżają tam między innymi pociągi z i do Katowic. Ruch kolejowy jest spory, szlabany są zamknięte, więc znowu swoje trzeba odstać.
Korki na dawnej gierkówce w tym miejscu tworzyły się nie tylko w kierunku Katowic, ale i w kierunku Łodzi. Dlatego też już od dawna przymierzano się do stworzenia tak zwanej Bugajskiej bis. W ramach prac ma powstać zupełnie nowa droga wylotowa w kierunku Olsztyna, a także dwupoziomowy węzeł przy alei Wojska Polskiego. Do tego wiadukt nad torami PKP i most nad Wartą.
Będzie węzeł łączący gierkówkę z DK 46
W ramach inwestycji zaplanowano budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego (DK 91) wraz z nowym przebiegiem DK 46 w Częstochowie. Za jej sprawą Częstochowa zyska nową "wylotówkę" w kierunku Jury Krakowsko-Częstochowskiej, a także województwa świętokrzyskiego. Dzięki niej ma poprawić się układ komunikacyjny w mieście i zostać wyprowadzony ruch z najbardziej obleganych fragmentów miejskich dróg. Chodzi między innymi o aleję Pokoju, czy ulicę Legionów. W ramach prac ma powstać tak zwana południowa obwodnica Częstochowy.
Zakres robót jest ogromny. Prace obejmują m.in.:
- budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego DK-91 (dawniej DK-1) z drogą krajową DK-46,
- przebudowę fragmentu alei Wojska Polskiego,
- budowę nowego odcinka DK-46 od granic miasta z gminą Olsztyn do projektowanego węzła drogowego z DK-91 (DK-1) z dostosowaniem do możliwości dobudowy drugiej jezdni DK-46 na odcinku pomiędzy DK-91 (DK-1) a przedłużeniem ul. Korfantego,
- budowę ulicy Smolnej,
- budowę mostu nad Wartą oraz wiaduktu nad linią kolejową,
- przebudowę istniejącego obiektu mostowego nad torem bocznicowym dawnej Huty Częstochowa,
- budowę dróg i skrzyżowań obsługujących teren położony wzdłuż projektowanego połączenia po zamknięciu istniejącego przejazdu drogowego przez linię kolejową relacji Częstochowa – Katowice,
- budowę ciągów pieszych, dróg rowerowych i zatok autobusowych,
- budowę dróg dla pieszych i rowerów do projektowanego przejścia podziemnego pod linią kolejową w miejscu obecnego przejazdu kolejowego w ul. Bugajskiej,
- budowę dróg rowerowych w ciągu DK-91 (DK-1) na przebudowywanym odcinku,
- budowę stanowiska do ważenia pojazdów z parkingiem i monitoringiem na wlocie do miasta,
- budowę drogowej stacji pomiarowej i meteo w ciągu DK-91 (DK-1),
- budowę oświetlenia ulicznego w ciągu DK-91 (DK-1),
- oraz budowę nowego oświetlenia w nowym przebiegu DK-46.
Tranzyt wyjedzie z miasta, powstanie droga do terenów inwestycyjnych
Inwestycja miałaby być jednym z elementów kompleksowej przebudowy drogi krajowej DK 46 w granicach Częstochowy. Jej celem jest udrożnienie DK 46 i możliwie najszybsze wyprowadzenie ruchu tranzytowego na linii Opole – Kielce poza obręb zwartej zabudowy miejskiej. Z samej tylko firmy Guardian Glass każdego dnia wjeżdża i wyjeżdża ok. 200 ciężarówek, które generują dodatkowy ruch przez miasto. Ma też pozwolić na łatwiejszy dostęp do terenów inwestycyjnych zlokalizowanych na obszarze byłej Huty Częstochowa, w tym Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. z DK-91 (dawniej DK-1), a także autostradą A-1.
Wiemy, kto zbuduje "Bugajską bis"
Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie w zeszłym roku rozpisał przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj, w którym oferty złożyły dwie firmy: Budimex S.A. z Warszawy (z propozycją realizacji zadania za blisko 241 mln zł) oraz Strabag – Infrastruktura Południe z Wrocławia (z ofertą opiewającą na 490,6 mln zł).
Miasto wybrało tańszą ofertę, którą złożyła firma Budimex.
- Z dumą informujemy, że zostaliśmy wybrani do realizacji dużego projektu infrastrukturalnego w Częstochowie – budowy węzła drogowego al. Wojska Polskiego oraz nowego przebiegu DK-46. Projekt przyniesie istotny postęp dla infrastruktury miasta między innymi odciąży aleję Pokoju, przy której stoją domy mieszkalne, a także ulicę Legionów - podkreślą przedstawiciele firmy.
Umowa z firmą Budimex jeszcze nie została oficjalnie podpisana. Powinno to nastąpić w ciągu najbliższych tygodni. Wyłoniony wykonawca na realizację inwestycji będzie mieć maksymalnie 4 lata od dnia zawarcia umowy. Częstochowa ma na ten cel otrzymać dofinansowanie w wysokości do 250 mln zł w ramach V edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.
Nie przeocz
- Ruda Śląska w PRL-u na kolorowych zdjęciach! Tak wyglądały dzielnice miasta ZDJĘCIA
- W Śląskiem powstaje nowe, duże centrum handlowe. Kiedy otwarcie?
- Komplet widzów na Stadionie Zimowym przeżywał ogromne emocje ZDJĘCIA KIBICÓW ZAGŁĘBIA
- Tutaj bawił się śląski półświatek. Legendy mówią, że tu doszło do zabójstwa
Musisz to wiedzieć
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?