18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Znaczki w TV: Kwadraty, kluczyki i radosne buźki [ZOBACZ]

Teresa Semik
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji postanowiła zmodyfikować oznakowania audycji na ekranach telewizorów, by lepiej chronić małoletnich widzów. Pojawią się też nowe oznaczenia informujące o ukrytych reklamach w trakcie programów.

Filmy dla dorosłych nie będą już oznaczone czerwonym kółkiem. Zamiast nich pojawi się czerwony kwadrat z białym kluczykiem w środku i oznaczać będzie audycję (film) przeznaczony dla widzów od 18 lat.

Zielone kółko - czyli programy dla wszystkich widzów, także tych najmłodszych - zamieniono na zielony kwadrat z uśmiechniętą buźką w środku. Pozostałe znaki zostały również przeprojektowane tak, by harmonizowały z tymi dwoma. Jeśli w niebieskim kwadracie pojawi się cyfra: 7, to będzie to audycja dla małoletnich od lat 7. Podobnie, jeśli w żółtym kwadracie pojawi się cyfra 12 albo w pomarańczowym - 16.

Dowiemy się także o ukrytej reklamie w filmie, gdy kamera, np. często pokazuje tę samą markę auta. Nadawca będzie zobowiązany informować widzów przed i po emisji, że audycja zawiera (zawierała) produkt reklamowy. Napis na pomarańczowym tle brzmieć będzie: "Audycja zawiera lokowane produkty".

Co to oznacza? Ni mniej ni więcej tylko to, że mamy do czynienia z chwytem marketingowym stosowanym od lat. Polega on na tym, że reklamowany produkt prezentujemy w trakcie trwania filmu, audycji w taki sposób, żeby przemawiał do podświadomości odbiorcy i zachęcał do jego używania. Bohater pali konkretną marką papierosów, seriale rozgrywają się we wnętrzach urządzonych meblami konkretnej firmy, a kucharz stosuje przyprawy konkretnego producenta.

Wspomniany pomarańczowy napis pojawiać się będzie także przy wznowieniu programu po przerwie reklamowej.
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Nowe oznaczenia stacje telewizyjne mają wprowadzić dzisiaj.

Uwaga na ukrytą reklamę

Rozmowa z prof. Krystyną Doktorowicz z Uniwersytetu Śląskiego, specjalistką zarządzania mediami

Zdaniem pani profesor dotychczasowe oznaczenia audycji telewizyjnych były nieskuteczne?
Nie były złe. Kółka czerwone, żółte, zielone jednoznacznie odnosiły się do kolorów świateł drogowych. Nowe mogą jednak być skuteczniejsze. Kluczyk kojarzy się z niedostępnością i to ostrzeżenie może podziałać na wyobraźnię młodego widza, żeby tam nie zaglądał, bo to nie są treści przeznaczone dla niego.

Mogą też być pokusą, by jednak sprawdzić, czego mi nie wolno.

Dlatego rodzice powinni kontrolować, co dziecko ogląda w telewizji. Nie ma wątpliwości, że niektóre treści mogą być zagrożeniem dla jego zdrowia psychicznego.

Nie ma jasnych kryteriów, jakie treści są dozwolone zwłaszcza dla 16-latków.
Sama się czasem dziwię, dlaczego z powodu jednej sceny łóżkowej film jest dozwolony dopiero od 16 lat. Tam, gdzie się biją i strzelają do siebie, nie ma takich obostrzeń.

"Audycja zawiera lokowane produkty" - czy ten napis jest czytelny dla odbiorcy?
Obawiam się, że nie. Widz rozumie słowa: "reklama", "sponsoring", ale z "product placement" może mieć kłopot. Będzie się zastanawiać, co za produkt reklamowano w tej audycji, a może wszystkie.

Jaki przekaz wynika z tego oznakowania?
Audycja zawiera ukrytą formę reklamy, która może oddziaływać na podświadomość widza.


Oprócz znaczków (które obejrzeć możecie w galerii powyżej) stosowany będzie również napis na pomarańczowym tle "Audycja zawiera lokowane produkty". To oznaczenie informujące o ukrytych reklamach w filmie, koncercie, audycji publicystycznej. Zajmie co najmniej 5 proc. powierzchni ekranu przez min. 4 sekundy.

Lokowane...

Product placement (ang. umieszczenie, lokowanie produktu):

Zabieg marketingowy polegający na umieszczeniu produktu w środku filmu, audycji w taki sposób, żeby przemawiał do podświadomości odbiorcy i zachęcał do jego używania. Bohater pali konkretną marką papierosów, seriale rozgrywają się we wnętrzach urządzonych meblami konkretnej firmy, a kucharz stosuje przyprawy konkretnego producenta. Product placement jest od wielu lat w Polsce, do 2011 r. nie był regulowany przez prawo.
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!