Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Artur Tomasik: Pyrzowice - ten rok będzie jeszcze lepszy

Redakcja
Artur Tomasik, prezes zarządu GTL SA
Artur Tomasik, prezes zarządu GTL SA Mat. prasowe
O planach rozwoju portu, m.in. o nowym terminalu z rękawami i wielopoziomowym parkingu rozmawiamy z Arturem Tomasikiem, prezesem GTL SA, które zarządza Katowice Airport.

Rok 2017 Katowice Airport zamknął wynikiem 3,9 mln odprawionych pasażerów. To więcej niż zakładano na początku roku. Z czego wynika ten sukces?
Dynamiczny rozwój siatki połączeń Katowice Airport, a co za tym idzie duży wzrost liczby obsługiwanych pasażerów, to wynik konsekwentnie realizowanej od 2006 roku przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA strategii rozwoju Katowice Airport. Gdy ponad dekadę temu dołączyłem do Zarządu GTL SA, podjęliśmy działania, których celem było wybudowanie pyrzowickiego lotniska na nowo. Chcieliśmy stworzyć możliwości dla rozwoju nie tylko ruchu pasażerskiego, ale także obsługi technicznej samolotów oraz cargo lotniczego. Twarde dane potwierdzają, że osiągnęliśmy założone cele. Od wejście Polski do Unii Europejskiej ruch pasażerski wzrósł w Pyrzowicach czterokrotnie, osiągając w 2017 roku rekordowe 3,9 mln. Jesteśmy niekwestionowanym liderem wśród polskich portów regionalnych w segmencie obsługi ruchu czarterowego i w najbliższych latach chcemy osiągnąć pozycję krajowego lidera, wyprzedzając Lotnisko Chopina w Warszawie. Wśród portów w regionach dominujemy też w segmencie obsługi cargo lotnicze, w ramach którego w zeszłym roku obsłużone zostało ponad 17,7 tys. ton cargo. Dzięki nowoczesnej infrastrukturze, która powstała w minionej dekadzie i jest nieustannie rozwijana, w sezonie lato 2018 w Katowice Airport bazować będzie prawie 30 samolotów komunikacyjnych, zabierających na pokład od 180 do 230 pasażerów. Żadne inne polskie lotnisko regionalne nie może pochwalić się taką liczbą bazujących statków powietrznych. Warto podkreślić, że rozwój portu realizujemy przy pełnej dyscyplinie finansowej, maksymalnie wykorzystując dofinansowania m.in. ze źródeł unijnych. GTL SA notuje bardzo dobre wyniki finansowe, a to umożliwia realizację naszych ambitnych planów inwestycyjnych.

Związek Regionalnych Portów Lotniczych, w którym od 2011 roku pełni pan funkcję Prezesa Zarządu, a który reprezentuje interesy portów w regionach, od lat monitoruje rozwój sytuacji na rynku. Czy miniony rok był rekordowy nie tylko dla Katowice Airport, ale także innych polskich portów?
Według danych Związku Regionalnych Portów Lotniczych miniony rok był dla większości polskich portów regionalnych bardzo dobry. W czternastu lotniskach zostało obsłużonych około 24,3 mln pasażerów, to o prawie 3 mln więcej (+14%) w porównaniu z rokiem 2016. Udział portów w regionach w całości ruchu pasażerskiego obsłużonego w Polsce (40,09 mln pasażerów) w minionym roku wyniósł 61%, pozostałe 39%, czyli około 15,75 mln pasażerów, skorzystało z siatki połączeń Lotniska Chopina w Warszawie. Liderem wzrostu liczby obsłużonych podróżnych zostało lotnisko w Krakowie, gdzie w 2017 roku było ich aż o 850 tysięcy więcej niż w roku poprzednim. Na drugim miejscu uplasowały się Katowice ze wzrostem na poziomie 670 tysięcy, a na trzecim Gdańsk, gdzie pasażerów było o 600 tysięcy więcej. Tylko dwa z czternastu portów nie obsłużyły więcej pasażerów niż w 2016 roku, były to Łódź i Bydgoszcz. W tym roku spodziewamy się, że polskie porty regionalne zdecydowanie poprawią zeszłoroczne, rekordowe wyniki.

Ilu pasażerów spodziewają się państwo w 2018?
Według naszych ocen bieżący rok będzie jeszcze lepszy od minionego. W pierwszym kwartale 2018 roku w Katowice Airport w ruchu ogółem obsłużono 712 tysięcy podróżnych, o 142 tysięcy więcej (+25%), w porównaniu z tym samym okresem minionego roku. Prognozujemy, że w tym roku, nie tylko pierwszy raz w historii obsłużymy powyżej 4 milionów podróżnych, ale że przekroczymy barierę nawet 4,5 mln pasażerów. Będzie to możliwe dzięki najbogatszej w historii siatce połączeń regularnych i czarterowych, która jest dostępna w ramach tegorocznego, letniego rozkładu i obejmuje ponad 120 tras regularnych i czarterowych do 31 państw na 4 kontynenty. Dzięki naszej konsekwentnej współpracy z liniami lotniczymi, w tym roku mamy prawdziwy wysyp nowych kierunków regularnych. Mowa tu o całorocznych Atenach, Charkowie, Lwowie, Memmingen, Monachium i Porto oraz sezonowych Faro, Maladze i Podgoricy. Przewidujemy, że w 2018 roku wszystkie linie oferujące loty w ramach siatki połączeń regularnych przewiozą więcej pasażerów niż w roku minionym i wydatnie przyczynią się do rekordowego wyniku liczby obsłużonych podróżnych.

Znaczącego wzrostu ruchu pasażerskiego spodziewamy się również w przewozach czarterowych. Pozycja lidera zobowiązuje, a nasza tegoroczna, najbogatsza siatka połączeń czarterowych ją potwierdza. Aktualnie dostępnych jest 67 tras wakacyjnych, które umożliwią dotarcie do 69 miejsc położonych w sumie na terenie 20 państw. W porównaniu z sezonem 2017 nowości w tegorocznej ofercie to: chorwacki Split, Tivat w Czarnogórze, greckie wyspy Santorini, Chios i Lemnos.

Ostatnie lata to czas wielkich inwestycji na lotnisku i wokół niego. Proszę przypomnieć te najważniejsze.
Bez wątpienia najważniejszą inwestycją zrealizowaną w dotychczasowej historii portu była budowa nowej drogi startowej, którą do użytku oddaliśmy pod koniec maja 2015 roku. Jak ważny był to projekt, pokazuje kilka danych. Od momentu uruchomienia drogi do końca I kwartału bieżącego roku linie lotnicze, przy najwyższym poziomie bezpieczeństwa, który dzięki nowej drodze możemy zapewnić, przewiozły z i do Pyrzowic prawie 10 mln pasażerów i 63 tys. cargo lotniczego wykonując 94 tysiące startów i lądowań. Te dane znakomicie pokazują, jak ważną dla portu i całego województwa była budowa nowego serca Katowice Airport. W minionej dekadzie rozbudowywaliśmy Pyrzowice w taki sposób, żeby umożliwić rozwój baz linii regularnych i czarterowych, dlatego w pełni świadomie postawiliśmy na rozwój infrastruktury liniowej. Oprócz budowy nowej drogi startowej znacząco zwiększyliśmy liczbę stanowisk postojowych, powstały nowe drogi kołowania i płyta do odladzania samolotów. Dostosowaliśmy pole manewrowe do funkcjonowania w II kategorii operacji lotniczych, dzięki czemu ruch lotniczy może bezpiecznie odbywać się w warunkach mocno ograniczonej widzialności. Wybudowaliśmy bazę techniczną do obsługi samolotów, która jest jednym z istotnych elementów umożliwiających rozwój ruchu w Pyrzowicach. Zrealizowaliśmy także niezbędne przedsięwzięcia związane z infrastrukturą terminalową. Terminal pasażerski A przeszedł generalny remont i rozbudowę, powstał nowy terminal C, w którym obsługiwany jest ruch przylotowy. Nie zaniedbaliśmy też segmentu cargo. W maju 2016 roku oddaliśmy do użytku nowy terminal towarowy. Wszystkie wymienione inwestycje sprawiły, że praktycznie na nowo powstał port, w którym linie lotnicze, firmy zajmujące się obsługą techniczną, czy też transportem towarów drogą lotniczą mogą rozwijać swoją działalności. Dobra infrastruktura wzmocniła także atut, jakim jest możliwość funkcjonowania Pyrzowic 24 godziny na dobę 365 dni w roku, bez żadnych ograniczeń.

Bardzo spektakularną inwestycją minionego roku była budowa nowej wieży kontroli lotów. Jest najwyższa w Polsce. Jest gotowa, trwa jej wyposażanie...
W Katowice Airport inwestuje nie tylko GTL SA, ale także nasi partnerzy, którzy doceniają dynamiczny rozwój infrastruktury. Dlatego Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zdecydowała się wybudować nową, mierzącą 46 metrów wysokości, a tym samym najwyższą w Polsce, wieżę kontroli lotniska. Etap budowlany tej inwestycji zakończył się na początku bieżącego roku. Aktualnie trwa wyposażenie obiektu we wszystkie urządzenia, które są niezbędne dla pracy kontrolerów i służb technicznych. Po zakończeniu tego procesu Agencja przeprowadzi liczne testy funkcjonowania nowej wieży. Wstępnie zakłada się, że do użytku operacyjnego, nowy symbol pyrzowickiego lotniska, zostanie oddany na przełomie 2018/2019 roku. Chciałbym podkreślić, że razem z PAŻP pracujemy nad uzbrojeniem podejścia do pasa 09 w system ILS, który funkcjonować będzie w I kategorii operacji lotniczych. Do końca dekady nasz port będzie pierwszym w kraju z systemem ILS na obydwu kierunkach drogi startowej.

Tymczasem już wiadomo, co stanie w miejscu obecnie wykorzystywanej wieży kontroli lotów. I wiadomo, że będzie to największa inwestycja w historii portu. Proszę zdradzić szczegóły.
Rozwój Katowice Airport mamy zaplanowany na wiele lat do przodu. Nie możemy sobie pozwolić na zwolnienie tempa i, podobnie jak w minionej dekadzie, chcemy nadal skutecznie realizować dalsze inwestycje prorozwojowe. W GTL SA dysponujemy fachowymi, zaangażowanymi, merytorycznymi i doświadczonymi kadrami. Ludzie ci z sukcesami zrealizowali liczne projekty lotniskowe, dlatego jestem przekonany, że z takim zespołem sprawnie zrealizujemy kolejne inwestycje. W najbliższych latach chcemy postawić na rozbudową infrastruktury terminalowej i hangarowej. W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B. W najbliższym czasie rozpoczniemy prace koncepcyjne związane z budową całkowicie niezależnego, wyposażonego w rękawy terminalu pasażerskiego, które będą podstawą dla określenia ostatecznej skali inwestycji związanych z nową infrastrukturą terminalową. Wstępnie zakładamy, że powstanie ona m.in. w miejscu, gdzie znajduje się ciągle jeszcze używana „stara” wieża. W najbliższych latach chcemy zrealizować także takie projekty, jak - nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, trzeci hangar techniczny, centralna wartownia, baza paliwowa, parking wielopoziomowy, rozbudujemy też terminal cargo. Nadal zwiększać będziemy liczbę stanowisk postojowych.

Prócz budowy nowej wieży kontroli, na lotnisku i wokół niego są też inne inwestycje, których nie prowadzi Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, ale które są ważne i dla rozwoju portu, i dla wygody pasażerów. Mówię o budowie autostrady czy kolei na lotnisko.
Na terenie portu inwestuje spółka Chopin Airport Development, na której zlecenie trwa budowa Hotelu Moxy, jest to marka należąca do sieci Marriott. Inwestycja powinna zakończyć się na przełomie lata i jesieni 2018 roku. Ponadto wzdłuż zachodniej granicy lotniska trwa budowa niezwykle ważnego odcinka autostrady A1 z Pyrzowic aż za Częstochowę. Oddanie do użytku tej inwestycji powiększy obszar oddziaływania Katowice Airport, rozumiany jako promień dwóch godzin jazdy samochodem. Teraz znajduje się w nim ok. 11 mln osób, po zakończeniu budowy wspomnianego odcinka A1 będzie to ok. 13 mln potencjalnych pasażerów.
Zapraszam Państwa serdecznie do korzystania z siatki połączeń regularnych i czarterowych Katowice Airport, prawdziwego okna na świat województwa śląskiego.

Tekst promocyjny

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

PROGRAM TyDZień 18.05.2018

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty