Coraz więcej osób wyjeżdża na wakacje samochodem, co oznacza, że sama organizuje sobie transport. Jednak rzesza klientów korzystających z przewozów kolejowych lub autobusowych wcale nie maleje.
Pani Barbara z Czeladzi, która kupiła bilet na przejazd autokarowy, musiała zrezygnować z podróży z bardzo ważnych powodów osobistych.
– Poszłam do kasy przewoźnika, aby oddać bilet i powiedziałam, dlaczego nie mogę jechać. Okazało się, że owszem, przyjmą go z powrotem, ale potrącą mi tzw. odstępne. Dlaczego, przecież oni ten bilet od razu sprzedali innemu pasażerowi, bo był na atrakcyjny kierunek. Czy słusznie potrącono mi odstępne?
– Przed rozpoczęciem podróży albo w miejscu zatrzymania środka transportowego na drodze przewozu, zawsze można z niej zrezygnować, czyli odstąpić od umowy – mówi Iwona Zapart, prezes katowickiego oddziału Federacji Konsumentów. – Dotyczy to przewozów kolejowych i autobusowych, w tym autokarowych, ale nie dotyczy tzw. komunikacji komunalnej. Dobrze wiedzieć, że gdy odstępujemy od umowy z przyczyn, które nie mają nic wspólnego z zachowaniem przewoźnika, bo np. zmieniliśmy plany wakacyjne, wówczas należy się zwrot należności za przejazd, ale po potrąceniu odstępnego. Wysokość odstępnego jest uregulowana w regulaminie danego przewoźnika.
Ale uwaga! Jeżeli odstąpienie od umowy spowodowane jest przyczynami występującymi po stronie przewoźnika, na przykład z powodu złej organizacji przewozu, braku autokaru lub innymi przyczynami, wówczas nie potrąca się odstępnego.
W przypadku biletów kolejowych oraz autobusowych zakupionych przez internet, nie obowiązuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od jej zawarcia, czyli zwracając bilet, też poniesiemy koszty odstępnego.
Ekspert podpowiada
Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice
Pasażer może zmienić nie tylko warunki umowy przewozu, ale też termin odjazdu (np. zamiast w niedzielę rano, w poniedziałek wieczorem), miejscowość przeznaczenia lub klasę środka transportu (np. zamiast II klasy konsument chce podróżować w I klasie), itp.
Jeśli dokonujemy zmian, powinniśmy uzyskać od przewoźnika odpowiednie poświadczenie oraz otrzymać zwrot lub dopłacić różnicę należności za wykupioną usługę, jeśli zmienia się cena. Poświadczenie ma tylko walor dowodowy i może być wystawione przez jakiegokolwiek pracownika danego przedsiębiorcy, ale odmowa wydania takiego poświadczenia nie pozbawia nas możliwości skorzystania ze swoich praw.
Ważne jest także to, że wysokość opłaty manipulacyjnej powinna odpowiadać realnym kosztom poniesionym przez przewoźnika lub organizatora publicznego transportu.
Co innego, gdy nie możemy odbyć podróży z winy przewoźnika. Gdy z uzasadnionych powodów (w każdej sprawie ocenia się to indywidualnie) spodziewa się on, że dany kurs będzie odwołany lub odjazd opóźni się o ponad 120 minut, albo okaże się, że jest nadkomplet pasażerów, niezwłocznie musi nam dać wybór między:
- kontynuacją podróży lub zmianą trasy do miejsca docelowego - bez dodatkowych kosztów i na warunkach porównywalnych z warunkami przewidzianymi w umowie transportowej i to w najwcześniejszym możliwym terminie;
- zwrotem ceny biletu oraz, (w stosownych przypadkach)
- nieodpłatną powrotną usługą autobusem lub autokarem do punktu rozpoczęcia podróży o-kreślonego w umowie transportowej, w najwcześniejszym możliwym terminie.
Pamiętaj: gdyby nie zaproponowano ci wyboru, wówczas masz prawo do odszkodowania w wysokości 50 proc. ceny biletu. Przewoźnik wypłaca tę kwotę w ciągu miesiąca od złożenia pisemnego wniosku o odszkodowanie. Jeżeli Twoje prawa nie będą przestrzegane, wówczas należy złożyć pisemną reklamację. Warto skorzystać z usług tradycyjnej poczty i wysłać wniosek do przedsiębiorcy za potwierdzeniem odbioru.
W przypadku awarii autokaru czy autobusu podczas podróży, przewoźnik zapewnia możliwość jej kontynuowania innym pojazdem - z miejsca wystąpienia awarii lub transport z miejsca wystąpienia awarii do odpowiedniego miejsca oczekiwania lub terminalu, z którego możliwe będzie kontynuowanie podróży.
Jeżeli dany kurs autobusowy/autokarowy zostaje odwołany lub odjazd jest opóźniony ponad 120 minut, pasażerowie mają prawo do kontynuacji podróży lub zmiany trasy albo u-zyskania od przewoźnika zwrotu ceny biletu.
W przypadku podróży o planowanym czasie dłuższym niż 3 godziny - w razie odwołania lub opóźnienia odjazdu z terminala powyżej 90 minut - przewoźnik oferuje nieodpłatnie:
- przekąski, posiłki lub napoje odpowiednio do czasu oczekiwania lub opóźnienia, pod warunkiem że są one dostępne w autobusie lub w terminalu lub mogą zostać w rozsądnym zakresie dostarczone;
- pokój hotelowy lub inne zakwaterowanie, jak również pomoc w zorganizowaniu transportu między terminalem a miejscem zakwaterowania.
Można dochodzić odszkodowania za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy (np. odwołanie, opóźnienie pociągu, autokaru) na zasadach podanych w Kodeksie cywilnym i w ustawie Prawo przewozowe.
Moda uliczna w Katowicach: Zobacz, co tu się dzieje
Wracają upały: Prognoza 16-dniowa Tomasza Zubilewicza
Tarnowskie Góry. Zabytkowa Kopalnia Srebra wpisana na listę UNESCO [REPORTAŻ DZ]
Wielka woda 1997. Zobacz niezwykły dokument multimedialny, który przygotowaliśmy z okazji 20-rocznicy wydarzeń z lipca 1997 roku. Archiwalne filmy, zdjęcie i teksty. Zachęcamy, by oglądać w trybie pełnoekranowym komputera.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?