Przebudowa ul. Kwiatkowskiego w Bielsku-Białej w ciągu której znajduje się blisko 250-metrowy wiadukt, podyktowana jest właśnie stanem technicznym tego obiektu wybudowanego w latach 70. Przeprowadzona w lipcu 2019 r. ekspertyza wskazała, że mogą po nim poruszać się pojazdy o dopuszczalnej masie do 30 t.
Kierowcy ciężarówek notorycznie łamali jednak ten przepis, dlatego w 2020 r. Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej i Komenda Miejska Policji w Bielsku-Białej zdecydowały się zmienić ograniczenie tonażowe na ul. Kwiatkowskiego do 3,5 tony montując dodatkowo bramownice ograniczające przejazd samochodów wyższych niż 2,2 m. Dla ciężarówek wyznaczono objazd.
- Zamknięcie dla ciężkich pojazdów wysłużonego wiaduktu i poprowadzenie objazdów pobliskimi ulicami musi trwać możliwie najkrócej – tłumaczą w bielskim MZD starania o jak najszybsze rozpoczęcie przebudowy ul. Kwiatkowskiego.
Koncepcja przebudowy ulicy opierała się na wyborze spośród dwóch wariantów. Pierwszy zakładał budowę dwóch mostów – 65-metrowego nad torowiskiem oraz 28-metrowego nad wewnętrzną drogą zakładową BEFARED S.A. Między obiektami miałby zostać wykonany tzw. zbrojony nasyp gruntowy, obudowany ścianami czołowymi.
Druga propozycja przewidywała odtworzenie jednego, długiego na 233 metry mostu pomiędzy torami, a drogą zakładową.
- Porównanie szacunkowych kosztów – 34 mln zł w pierwszym wariancie do prawie 46 mln zł w drugim, przesądziło o wyborze bardziej ekonomicznego, ale spełniającego wszystkie niezbędne wymogi rozwiązania – informuje Wojciech Waluś, dyrektor bielskiego MZD. - Jest ono przy tym szybsze w realizacji i tańsze w późniejszej eksploatacji – zaznacza.
Budowa dwóch mostów w ciągu ul. Kwiatkowskiego w Bielsku-Białej będzie wiązała się ze sporymi zmianami w układzie drogowym. W MZD wyjaśniają, że na ulicy pojawią się trzy pasy ruchu – dwa pasy w kierunku Ronda Ofiar Katynia i jeden pas w kierunku Ronda NSZZ „Solidarność” (w sąsiedztwie CH Sarni Stok).
Zobacz koniecznie
Na przebudowie ul. Kwiatkowskiego skorzystają rowerzyści. Po uzgodnieniach MZD ze Zjednoczoną Beskidzką Inicjatywą Rowerową zapadła decyzja, by po stronie północnej obiektu wybudować ciąg rowerowo-pieszy o szerokości 3 metrów, który zostałby połączony z istniejąca już infrastrukturą rowerową po stronie Ronda Ofiar Katynia. Przez rondo przeprowadzona zostanie także ścieżka rowerowa (północ-południe) biegnąca wzdłuż ul. Grażyńskiego.
Drogowcy wyjaśniają, że długość rozbudowywanego odcinka ul. Kwiatkowskiego między dwoma rondami to 586 metrów. W ramach inwestycji prócz rozbiórki wysłużonego już wiaduktu i budowy nowego nasypu wraz z dwoma mostami, zostanie też wybudowany most na potoku Starobielskim i umocnione koryta w jego sąsiedztwie. Przebudowane zostanie również Rondo Ofiar Katynia wraz z wlotami. W ciągu ul. Kwiatkowskiego zostaną wybudowane nowe schody oraz zamontowana winda łącząca ulicę z peronem Bielsko-Biała Północ.
Nie przeocz
Musisz to wiedzieć
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?