Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Brembo to XXI wiek. Wiedzą o tym kierowcy, także w bolidach formuły I

Piotr Sobierajski
W maju tego roku w zakładzie produkcyjnym Brembo w Dąbrowie Górniczej, położonym na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wyprodukowano 100-milionową tarczę hamulcową.

Grupa Brembo to obecnie światowy lider w dziedzinie designu, rozwoju oraz produkcji układów hamulcowych oraz części dla samochodów, motocykli, pojazdów przemysłowych i maszyn, zarówno w zakresie oryginalnego wyposażenia, jak i rynku części zamiennych oraz wyścigowych. Ten włoski producent zaczynał pisać swoją długą i bardzo ciekawą, ponad 55-letnią dziś historię, 11 stycznia 1961 roku. Wtedy to Emilio Bombassei i Italo Breda założyli Officine Meccaniche di Sombreno, przodka dzisiejszego Brembo. Mając zaledwie dwadzieścia lat, razem z nimi uczestniczył w tym wydarzeniu Alberto Bombassei, dzisiejszy prezes grupy Brembo.

Zyski rosną, prestiż ten sam

Dziesiątki lat rozwoju firmy, poszukiwania innowacyjnych, jak najlepszych dla bezpieczeństwa kierowców, produktów zaprowadziły tę markę na sam szczyt. Produkty Grupy Brembo znajdziemy dzisiaj m.in. w autach takich producentów jak BMW, Audi, Mercedes, Porsche, Lancia, Nissan, Chrysler, Land Rover, Renault, Fiat, Alfa Romeo, Iveco oraz wielu innych. Co równie ważne, Brembo święci też od lat triumfy w Formule 1. Grupa Brembo jest również właścicielem marek: Brembo, Breco, Bybre, Marchesini i Sabelt, a działa także poprzez marki AP Racing.

W maju tego roku w zakładzie produkcyjnym Brembo w Dąbrowie Górniczej, położonym na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wyprodukowano 100-milionową tarczę hamulcową.

- Informujemy o pierwszych wynikach finansowych firmy za 2016 rok, nie jest zatem przypadkiem, że wraz z dyrekcją Brembo świętujemy dziś produkcję 100-milionowej tarczy w polskiej fabryce w Dąbrowie Górniczej. Ten milowy krok to zasługa wytrwałości i zaangażowania całego zespołu zakładu, działającego od 2006 roku. Jest to także wynik, dzięki któremu docenione są wysiłki wszystkich pracowników Brembo na świecie - powiedział Alberto Bombassei, prezes zarządu Brembo, podczas jubileuszowej uroczystości, zorganizowanej w odlewni żeliwa w Dąbrowie Górniczej.

Wartość sprzedaży włoskiej grupy Brembo w okresie styczeń-marzec 2016 wyniosła 563,6 mln euro, a w analogicznym okresie 2015 roku sięgnęła natomiast 514,3 mln euro. Oznacza to wzrost o 9,6 procent (!). Zysk netto osiągnął z kolei poziom 60,4 mln euro, czyli był o 31,9 procent wyższy niż w pierwszym kwartale 2015 roku. Sprzedaż produktów Brembo w Wielkiej Brytanii wzrosła o 24 procent, we Francji o 13,7 procent, a w Niemczech o 11,4 procent. Wskaźniki idą też w górę w przypadku Japonii (wzrost o prawie 40 procent) i Chin (o prawie 14 procent).

- Jesteśmy dumni, że w polskiej fabryce w Dąbrowie Górniczej wyprodukowaliśmy właśnie stumilionową tarczę hamulcową. To ważne osiągnięcie jest zasługą zaangażowania całego zespołu i jego wspaniałych wyników. Jest to także dowód ogromnego rozwoju tutejszej fabryki, jaki dokonał się na przestrzeni zaledwie ostatnich 10 lat - stwierdził Enrico Bologna, dyrektor zarządzający Brembo Poland.

W Dąbrowie postawili na rozwój

Początki zakładu produkcyjnego w Dąbrowie Górniczej sięgają 2003 roku. W tym właśnie okresie całkowita powierzchnia fabryki wynosiła około 15 tysięcy metrów kwadratowych, jednak była ona tylko częściowo zagospodarowana, urządzeniami do obróbki tarcz hamulcowych.

Zakład oferował zatrudnienie dla nie więcej niż 300 osób. Pierwszy krok w rozwoju dąbrowskiej fabryki nastąpił w 2006 roku wraz z otwarciem linii odlewniczej i powiększeniem warsztatu mechanicznego. Drugi etap ogromnych zmian miał natomiast miejsce w 2011 roku, kiedy to uruchomiona została druga odlewnia żeliwa i przystąpiono do dalszej ekspansji warsztatu.

- Dziś dąbrowska fabryka posiada ponad 80 tys. metrów kwadratowych powierzchni, oferując miejsca pracy dla 1100 osób. Wartym podkreślenia jest także rozwój organizacji zakładu, który rozpoczynał swą działalność jako zewnętrzne biuro produkcyjne, a obecnie posiada wszystkie funkcje niezbędne do samodzielnej produkcji z dala od fabryki głównej. Co więcej, od 2012 roku funkcjonuje tu Dział

Badań i Rozwoju (R&D), który oferuje swe usługi także dla innych odlewni Grupy Brembo - podkreśla Enrico Bologna.

Obecnie Brembo posiada w Polsce trzy zakłady produkcyjne. Oprócz fabryki w Dąbrowie, Brembo Poland działa także w Częstochowie, gdzie produkowane są zaciski dla lekkich samochodów ciężarowych. Pracuje tam 550 osób. Ostatnio uruchomiono także zakład w Niepołomicach, gdzie produkowane są komponenty do tarcz lekkich. Zainstalowane są tu także stanowiska pomiarowe do dynamicznych badań hamulców, działające we współpracy z działem badań i rozwoju. Fabryka w Niepołomicach zatrudnia 50 osób i stale się rozwija.

Trwające obecnie inwestycje obejmują budowę nowej odlewni w Dąbrowie Górniczej, o wartości około 160 mln złotych, gdzie pracować będzie 35 osób. W Niepołomicach rozpoczęła się właśnie druga faza badania hamulców metodą dynamiczną.

Każdego roku Brembo Poland mocno inwestuje również w szkolenia członków swojej załogi na wszystkich szczeblach, czy to w ramach wewnętrznej szkoły Brembo, czy też za pośrednictwem wyspecjalizowanych szkoleń prowadzonych zewnętrznie.

- W rezultacie tych trwających od lat działań wielu naszych pracowników technicznych odgrywa międzynarodową rolę w szkoleniu kolegów z innych krajów, a na całym świecie otwierane są nowe zakłady produkcyjne. Potwierdzeniem naszego zaangażowania w aktywizację nowych stanowisk są także uruchamiane każdego roku programy dla świeżych absolwentów, którzy nie pracują za minimalne stawki, jak w wielu innych firmach, ale są godnie opłacani i zatrudnieni na umowy o pracę - podkreśla Enrico Bologna.

Początek w warsztacie, dziś są liderem

Początek firmie Brembo dał mały warsztat mechaniczny, położony kilka kilometrów od włoskiego Bergamo. Produkcja samochodowych tarcz hamulcowych zaczęła się w 1964 roku.

W 1972 roku ruszyła sprzedaż układów hamulcowych do motocykli, a trzy lata później nastąpiła inauguracja dostarczania układów do bolidów F1 Ferrari. W 1972 roku logo Brembo po raz pierwszy pojawiło się na europejskich motocyklach, dzięki dostawie dla Moto Guzzi. W krótkim czasie Brembo zostało liderem w zakresie układów hamulcowych dla pojazdów dwuśladowych. W 1975 roku wysoką jakość i najwyższe standardy Brembo docenił Enzo Ferrari, założyciel i właściciel fabryki Ferrari, powierzając przedsiębiorstwu z Bergamo wyposażenie najbardziej prestiżowego samochodu Formuły 1.

Brembo stało się liderem w zakresie układów hamulcowych, stosowanych w pojazdach wyścigowych. Przez półwiecze, dzięki ciągłym innowacjom i badaniom nad materiałami oraz procesami produkcyjnymi, Brembo zostało jedną z najbardziej prestiżowych marek na świecie. Od tamtej pory zespoły wyposażone w hamulce Brembo wygrały setki światowych zawodów samochodowych i motocyklowych.

Brembo jest współcześnie liderem na międzynarodowym rynku produkcji oryginalnych tarcz hamulcowych, zacisków i kompletnych układów hamulcowych zarówno dla najpopularniejszych pojazdów z rynku europejskiego, amerykańskiego i japońskiego, ale również dla bardziej prestiżowych i ekskluzywnych modeli.

Brembo oferuje również pełną gamę produktów oryginalnego wyposażenia (OE), stosowanego przez wielu najbardziej prestiżowych producentów pojazdów użytkowych na całym świecie. Gama produktów Brembo do samochodów i pojazdów użytkowych obejmuje tarcze hamulcowe, zaciski hamulca, moduły narożne oraz kompletne układy hamulcowe, w tym wszystkie zintegrowane usługi inżynierskie, które towarzyszą rozwojowi nowych modeli produktów. Brembo jest też wiodącym producentem oryginalnych tarcz, zacisków i pomp hamulcowych, stosowanych przez najbardziej prestiżowych producentów motocykli na świecie, takich jak między innymi Harley-Davidson, Ducati, BMW i KTM. Oprócz tarcz i zacisków hamulcowych, Brembo zaopatruje producentów motocykli także w pompy hamulcowe, lekkie felgi aluminiowe i kompletne układy hamulcowe. Na rynku części zamiennych Brembo skupia się nie tylko na tarczach hamulcowych, ale również na klockach, bębnach, szczękach hamulcowych oraz zestawach do hamulców bębnowych i elementów hydraulicznych.

Tworząc coraz nowocześniejsze układy hamowania, zdolne do ustanawiania nowych standardów, co roku Brembo inwestuje znaczącą część swoich obrotów w rozwój: 5 procent przychodów przeznaczanych jest na badania i rozwój, nad którymi pracuje aż 10 procent wszystkich pracowników Brembo. Kontrole jakości i testy przeprowadza się w Centrum Badań i Rozwoju, które od 2002 roku korzysta z mechatroniki - nauki, która łączy mechanikę, elektronikę oraz informatykę. Zmniejszenie wagi osiągnięto dzięki zastosowaniu innowacyjnych materiałów i metod produkcyjnych, które umożliwiły mniejsze zużycie paliwa, a co za tym idzie - mniejszą emisję CO2 przez pojazdy z hamulcami Brembo. Węglowo-ceramiczna tarcza hamulcowa waży bowiem aż o 50 procent mniej niż tarcza żeliwna. To pozwala zmniejszyć emisję CO2 o około 5 g/km. Tak samo wykorzystanie aluminiowych, stałych zacisków - lżejszych i zdolnych znacząco zmniejszyć tarcie, kiedy samochód nie hamuje - pozwala zmniejszyć emisję CO2 o 6 g/km.

Ważnym aspektem nowych inwestycji w firmie jest dbałość o czystość środowiska. Brembo już wykorzystuje nowoczesne technologie i filtry, a w nowych odlewniach opracowywane są na bieżąco kolejne nowości.

Od Europy po Amerykę

Dzisiaj Grupa Brembo obecna jest na wszystkich światowych rynkach i sprzedaje swoje produkty w aż 70 krajach. Posiada zakłady produkcyjne we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Polsce, Czechach, Hiszpanii, Niemczech, Brazylii, Argentynie, USA, Meksyku, Chinach i Indiach. W 2007 roku w Stezzano, blisko Bergamo, otwarty również został Park Technologiczno-Naukowy Kilometro Rosso, zatrudniający 500 inżynierów, projektantów i techników. W międzyczasie firma przejęła amerykański oddział hamulców Hayes Lemmerz International, składający się z dwóch zakładów (niedaleko Detroit i w Meksyku), produkujących tarcze i bębny hamulcowe na rynki północnoamerykańskie.

Brembo zainwestowało w 2010 roku 35 milionów euro w nową fabrykę samochodowych układów hamulcowych w Czechach. Jej produkty są sprzedawane przez firmy zlokalizowane na głównych rynkach zbytu, a siedziby znajdują się we Francji, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Rosji, USA i Japonii. Grupa zatrudnia 7700 pracowników, z których blisko 10 procent to inżynierowie i specjaliści, zaangażowani w badania i rozwój produktów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera