Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa obwodnicy Pszczyny: Filar węzła nad DK 1 do rozbiórki

Karol Świerkot
karol świerkot
Wszystko wskazywało na to, że budowa obwodnicy Pszczyny będzie wzorcową inwestycją. Niestety, po roku od rozpoczęcia budowy, na której dotychczas wszystko przebiegało zgodnie harmonogramem, na jaw wyszły błędy konstrukcyjne. Konieczne będzie wyburzenie jednego z filarów wiaduktu budowanego węzła obwodnicy nad DK 1, a pozostała konstrukcja musi zostać wzmocniona.

Okazało się, że firma Egis Poland - projektująca pszczyńską obwodnicę - popełniła błędy w obliczeniach i niektóre elementy wiaduktu zostały źle zaprojektowane.

- Sprawa jest bardzo poważna, firma dopuściła się dużego błędu - mówi Ryszard Pacer, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Jak wyjaśnia, błędy w obliczeniach dotyczą nośności wiaduktu. - Parametry estakad, łącznic i podpór zostały obliczone na zbyt małe obciążenia - tłumaczy Pacer.

Dlatego konieczne będzie wzmocnienie całej estakady, a także rozebranie i wybudowanie na nowo jednej z podpór wiaduktu. Jednak - jak zaznacza rzecznik - szczęście w nieszczęściu polega na tym, że błąd udało się wykryć na obecnym etapie budowy. - Jesteśmy jeszcze przed zabetonowaniem konstrukcji, dlatego koszty naprawy będą niższe, ale na pewno i tak będą wysokie - dodaje Pacer. Ile pieniędzy trzeba będzie dodatkowo wyłożyć na budowę obwodnicy, ZDW nie chce zdradzać.

- Jesteśmy przed negocjacjami z wykonawcą, dlatego nie możemy mówić o konkretnych kwotach - argumentuje Pacer.

Firma Egis Poland na własny koszt musiała wykonać drugą, poprawioną dokumentację inwestycji. Remigiusz Rolnik, prezes Egis Poland, mówi, że poprawki zostały naniesione. - Dokumentacja naprawcza jest wykonana - zapewnia Rolnik. To jednak nie wszystko, Ryszard Pacer mówi, że firma na własny koszt musiała także zlecićsprawdzenie obliczeń zawartych w dokumentacji w niezależnej firmie inżynierskiej. - Także to zostało wykonane - podkreśla Pacer.

Aby uniknąć opóźnień w realizacji inwestycji, ZDW prace zleci obecnemu wykonawcy węzła - firmie Mota Engil Europe. - Jeśli chodzi o termin zakończenia budowy, nic się nie zmienia. Mota Engil wykazuje gotowość wykonania robót w taki sposób, by nie przedłużyć budowy - zapewnia Pacer.

Przypomnijmy: błąd w projekcie to nie pierwszy problem na budowie obwodnicy Pszczyny dotyczący nośności. W ubiegłym roku był kłopot z nośnością gruntu pod jezdnią DK 1. Chociaż droga była w dobrym stanie, trzeba było ją dodatkowo wzmocnić, aby utrzymała wiadukt obwodnicy. Wówczas roboty udało się przeprowadzić tak, że nie zakłóciły harmonogramu prac. Obwodnica ma być gotowa na przełomie października i listopada. Połączy DK 1 z DW nr 935 w stronę Rybnika.


*Strajk generalny 26 marca w woj. śląskim
*Bandycki napad na sklep w Mysłowicach ZOBACZ WIDEO
*ZOBACZ luksusowe samochody prezydentów miast. Po co im to? ZOBACZ ZDJĘCIA
*Serial Anna German [STRESZCZENIA ODCINKÓW]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!