Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S1 w Dąbrowie Górniczej. Co do tej pory zrobili drogowcy? Sprawdziliśmy, mamy nowe zdjęcia

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak w Dąbrowie Górniczej powstaje 7-kilometrowy odcinek S1Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak w Dąbrowie Górniczej powstaje 7-kilometrowy odcinek S1Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
W Dąbrowie Górniczej droga krajowa nr 1 zamienia się w trasę ekspresową. Przejechanie 7-kilometrowego odcinka tej drogi na wysokości m.in. Ujejsca i Ząbkowic nie należy dziś do łatwych, ale każdy dzień przybliża nas do zakończenia tej dużej inwestycji. Sprawdziliśmy więc, jakie dziś jest zaawansowanie prac oraz co czeka kierowców w najbliższych tygodniach.

Większość zaplanowanych prac przekroczyła 50-procent zaawansowania

Aktualnie wykonane zostały już prace ziemne. Trwa budowa obiektów mostowych, instalacji infrastruktury podziemnej i prace bitumiczne. Kładki dla pieszych wykonane są w 85 procentach, a mosty w 60 procentach. Taki sam jest stan zaawansowania prac przy wszystkich wiaduktach drogowych: na ulicy Ujejskiej, Krynicznej, węźle Ząbkowice, Konstytucji. W trakcie inwestycji powstają także przepusty i przejścia dla zwierząt, bo po obu stronach drogi ciągną się często tereny leśne. Także i w tym przypadku wykonawca – Budimex – określa zaawansowanie prac na 60 procent.

A jak wygląda sytuacja w przypadku robót związanych bezpośrednio z układaniem nowej nawierzchni? Tutaj podbudowa wykonana została w 35 procentach, a roboty ziemne osiągnęły poziom 65 procent. Powstały na dziś 3 kilometry jezdni prawej (w kierunku Tychów i Bielska-Białej) z 7 kilometrów przewidzianych do budowy.

Co nas czeka w najbliższych tygodniach?

- W najbliższych tygodniach kontynuowane będą prace związane z przebudową sieci podziemnej oraz budową maksymalnego zakresu jezdni prawej wraz z konstrukcją drogi do warstwy wiążącej. To umożliwi zmianę organizacji ruchu i rozpoczęcie prac budowlanych na jezdni lewej – mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimeksu.

W planach jest kontynuacja prac mostowych, tak by kładki dla pieszych mogły zostać udostępnione w pierwszej kolejności. Budowa czterech wiaduktów drogowych w pełnym zakresie robót żelbetowych ma się zakończyć jeszcze w tym roku. Co poza tym? Dwa mosty na jezdni prawej mają być gotowe do ruchu, kontynuowana będzie budowa przepustów i przejść dla zwierząt na jezdni prawej.

Kierowcy pojadą wkrótce drugą stroną jezdni

Ruch odbywa się obecnie po jezdni lewej DK1 z rondami zlokalizowanymi na skrzyżowaniu ulicy Ujejskiej i Konstytucji.

- Sukcesywnie, jeszcze w 2022 roku, ruch będzie przekładany na nowe odcinki drogi S1 jezdni prawej, co umożliwi kontynuacje prac na jezdni lewej. Planowane jest uruchomienie drogi łącznikowej pomiędzy ulicami Kusocińskiego i rondem przy ulicy Konstytucji z jednoczesnym czasowym zamknięciem części ulicy Konstytucji na czas prowadzonych robót przezbrojeniowych i drogowych. Zmiany te wprowadzone zostaną na przełomie września i października – informuje Michał Wrzosek.

Obecnie na budowie pracuje 350 osób. Wykorzystują codziennie około 125 jednostek przeróżnego sprzętu budowlanego oraz samochodów.

Nie przeocz

Tak będzie w 2023 roku wyglądać nowa S1?

Docelowo pokonanie DK1, która stanie się „ekspresówką”, ma być możliwe na węźle Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 r. podpisała umowę na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Wykonawcą inwestycji jest wspomniana firma Budimex. Zobowiązała się do wykonania prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. GDDKiA planuje, że droga będzie gotowa do listopada 2023 r. Wartość zadania wynosi ponad 282 mln 122 tys. zł.

Czy zatem uda się dotrzymać tego terminu? - Wykonawca wraz z inżynierem kontraktu i przedstawicielem inwestora z GDDKiA dokładają wszelkich starań, aby prace zakończyć zgodnie z kontraktem – podkreśla Michał Wrzosek.

Wykonawca przebudowuje odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Powstanie węzeł Ząbkowice oraz przebudowany będzie węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska. Powstanie także mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt.

- Dla mieszkańców Dąbrowy Górniczej bardzo istotny jest zapisy, który mówi o tym, że po oddaniu drogi do użytku, zostaną przeprowadzone badania natężenia hałasu. Jeżeli wykażą przekroczenia norm, GDDKiA będzie musiała zlecić wykonanie dodatkowych ekranów akustycznych. O takie rozwiązanie zabiegali mieszkańcy okolic drogi i samorządowcy – podkreśla Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera