Chcesz dobrze zjeść? Jedz w fast foodach i na dworcach

Katarzyna Domagała
Big Mac (porcja): 495 kcal, 27 g białka, 40 g węglowodany, 8 g cukry proste, 25 g tłuszcze, 10 g kwasy tłuszczowe nasycone, 3 g błonnik, 2,3 g sól
Chcesz porządnie zjeść? To zacznij jadać w... fast foodach, barach mlecznych i lokalach na dworcach. To wnioski z najnowszego raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W woj. śląskim inspektorzy odwiedzili 35 restauracji, klubów, barów na dworcach, barów mlecznych, punktów fast food oraz placówki serwujące jedzenie w miejscach letniego i zimowego wypoczynku. Tylko w dwóch z nich (w Brennej i Częstochowie) kontrolerzy nie dopatrzyli się uchybień.
ZOBACZ FOTOREPORTAŻ Z FESTIWALU KWAŚNICY W ŻYWCU
Okazuje się, że to w punktach tzw. małej gastronomii dostaniesz takie danie, jakie zamówiłeś, bez zamiany produktów na zastępcze i bez ubytków na gramaturze - jak to zdarza się w restauracjach. Tam też prawidłowo wydadzą resztę, paragon i nie doliczą sobie napiwku. Kontrolerzy przyjrzeli się też datom ważności oraz sposobom przetrzymywania produktów. Efekt? Najgorzej wypadły restauracje i kluby w miejscowościach turystycznych. Dietetycy jednak przestrzegają - stałe jedzenie w fast foodach może się dla nas źle skończyć.

Chcesz zdrowo jeść? Gotuj sam

Rozmowa z Katarzyną Purak, doradcą żywieniowym z Galatea w Katowicach

Powinniśmy stosować się do wyników raportu UOKiK?
Nie traktowałabym tak samo barów mlecznych i różnego rodzaju lokali typu fast food. W zjedzeniu pierożków bez skwarków czy naleśników, popiciu ich kompotem nie ma nic złego, a to przecież nieodłączne pozycje w menu barów mlecznych. Rzecz jasna, jeśli ten posiłek ma być naszym obiadem, to w domu drugiego już nie gotujemy. W fast foodach serwują nam dania z produktów przetworzonych, a to puste kalorie. Takie posiłki nie są pełnowartościowe.

To co zrobić?
Istotną rzeczą jest to, aby samemu gotować - nawet podczas wakacji. Zamiast wybrać się z całą rodziną do restauracji na rybę, lepiej kupić ją rano prosto od rybaka i przyrządzić na grillu. Będzie zdrowiej, taniej, smaczniej i jeśli kupimy 150 gr ryby, to zjemy dokładnie 150 gr ryby. Jeśli jesteśmy smakoszami koktajli czy shaków z fast foodów, to też lepiej sami zróbmy w domu koktajl ze świeżych owoców.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Jemy oczami, ale rozum nie śpi

Rozmowa z dr Beatą Całyniuk z Zakładu Żywienia Człowieka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach

Im jesteśmy bliżej fast foodów, tym bardziej cieknie nam ślinka. Dlaczego?
Tak samo będzie, kiedy zbliżymy się do restauracji, pubu, a nawet supermarketu. Chodzi o każde miejsce, w którym jest ładnie wyglądające lub ładnie podane jedzenie. Wtedy w naszym organizmie rozpoczyna się proces trawienia. Praca ślinianek to wówczas naturalna reakcja.

Mamy na nią wpływ?
To przecież my decydujemy, co zjemy w tej chwili. Do tego podstawą diety jest zachowanie umiaru.

Jedzenie musi być koniecznie ładnie podane?
Wzrok i smak współgrają ze sobą. Jak dostaniemy talerz z przystrojoną potrawą, reakcja będzie o wiele szybsza.

A jak jest ze zdjęciami, np. hamburgera?
Można to łatwo sprawdzić. Wystarczy, że zaczniemy przeglądać obrazki w książce kucharskiej. Musielibyśmy być bardzo głodni, żeby zdjęcie rozbudziło nasz apetyt.

Gdzie w naszym regionie jadłeś ostatnio tanio i dobrze?Napisz w komentarzu

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
ZYX

święta racja. Lepsza zwykła wodzionka czy zalewajka ugotowana w domu niż jedzenie w barach. Po tym jedzeniu to tylko otyłość i cukrzyca.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3