Chełmek potrzebuje obwodnicy, bo korki w centrum miasta stają się coraz dłuższe, a do tego jest niebezpiecznie [ZDJĘCIA]

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Zaktualizowano 
Ulica Krakowska z ciągu drogi 780 w centrum Chełmka w godzinach południowych Bogusław Kwiecień
O ile dwa lata temu przez centrum Chełmka przejeżdżało 11 tys. samochodów na dobę, to obecnie jest to około 15 tysięcy, a w małym Gorzowie drogą powiatową jeździ ok. 7 tysięcy pojazdów.

Przez centrum Chełmka drogą wojewódzką 780 przejeżdża na dobę 15 tysięcy pojazdów, przez mały Gorzów około 7 tysięcy. Ruch już jest ogromny i ciągle rośnie. Według burmistrza Andrzeja Saternusa, problem może rozwiązać tylko budowa obwodnicy.

Ulicami Krakowską i Piastowską w ciągu drogi wojewódzkiej 780, która przecina Chełmek na połowę, ciągną się sznury samochodów. Duża część z nich to tiry. - Tak jest przez większość dnia - zaznacza Mariusz Led­woń, mieszkaniec Chełmka.

Ruch stale rośnie

Do tego droga krzyżuje się z linią kolejową Oświęcim - Trzebinia. W efekcie, gdy w związku z przejazdem pociągów zamykane są rogatki, tworzą się długie korki.

- Taka sytuacja stwarza duże utrudnienie dla miejscowych kierowców, którzy mają problemy, żeby wyjechać z ulic podporządkowanych na drogę 780. Często trzeba odstać swoje, zanim ktoś zrobi miejsce i uda się włączyć do ruchu - dodaje mieszkaniec.

Dwa lata temu podpisane zostało porozumienie z udziałem gminy Chełmek, Województwa Małopolskiego i Powiatu Oświęcimskiego. Przewidywało ono wspólne przygotowanie dokumentacji przyszłej obwodnicy. Projektanci na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich opracowali kilka wariantów przebiegu drogi.

- Zostały one negatywnie ocenione przez mieszkańców ze względu na bliskość zabudowań - podkreśla burmistrz Andrzej Saternus.

Sprawa stanęła w miejscu, a tymczasem w ostatnich dwóch latach ruch na tym odcinku drogi wojewódzkiej jeszcze znacząco się zwiększył. O ile dwa lata temu przez centrum Chełmka przejeżdżało 11 tys. samochodów na dobę, to obecnie jest to około 15 tysięcy.

W małym Gorzowie drogą powiatową jeździ ok. 7 tysięcy aut. - Ruch na drogach naszej gminy wzrósł znacznie w zwią­zku z uruchomieniem obwodnicy Oświęcimia, jako części trasy Drogi Współpracy Regionalnej i nasileniem się ruchu turystycznego osób dojeżdżających do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz parku rozrywki Energylandia - mówi burmistrz Chełmka.

- Takie zwiększenie liczby samochodów powoduje okresowo bardzo duże utrudnienia w lokalnym ruchu i zagraża bezpieczeństwu mieszkańców - dodaje.

Potwierdzają to policyjne statystyki. Od 2017 roku do połowy sierpnia bieżącego roku na chełmeckim odcinku drogi 780, czyli ulicach Krakowskiej i Piastowskiej miało miejsce 76 zdarzeń drogowych, w tym 67 kolizji i 9 wypadków. - Rannych zostało 12 osób - wylicza Małgorzata Jurecka, rzecznik Komendy Powiatowej Policji w Oświęcimiu.

Nowy wariant

Burmistrz Chełmka zaproponował Zarządowi Dróg Wojewódzkich i Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Małopolskiego opracowanie nowego wariantu obwodnicy, która zaczynałaby się już po śląskiej stronie, czyli na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich 780 i 934 na terenie gminy Chełm Śląski.

Potem przez nowy most nad Przemszą przechodziłaby na stronę Chełmka i przebiegała dalej południową stroną miasta, łącząc się już poza jego granicami z drogą 780 przed Libiążem. Według tej koncepcji miałby powstać jeszcze wiadukt nad ul. Oświęcimską.
Różnica jest istotna, bo dotychczas opracowane warianty przewidywały, że obwodnica zaczynałaby się za obecnym mostem nad Przemszą i nie przewidywała wiaduktu nad ul. Oświęcimską.

- To rozwiązanie zostało pozytywnie przyjęte już przez starostę bieruńsko-lędzińskiego i wójta gminy Chełm. Podpisaliśmy list intencyjny w tej sprawie - zaznacza Andrzej Sater­nus.

Jak dodaje, takiego zainteresowania sprawą nie wykazał dotąd Urząd Marszałkowski w Krakowie. - Kierowaliśmy pisma do marszałka województwa z prośbą o spotkanie i podjęcie decyzji co do budowy obwodnicy. Brak jest jakiejkolwiek reakcji - mówi burmistrz Chełmka.

Także my zapytaliśmy Urząd Marszałkowski o ocenę propozycji władz Chełmka. W miniony poniedziałek wysłaliśmy pytania, ale do środy wieczorem nie doczekaliśmy się odpowiedzi.

Czytaj także

WIDEO: Jakie hasła zabezpieczają nas w sieci?

Źródło: Dzień Dobry TVN/x-news

Wideo

Materiał oryginalny: Chełmek potrzebuje obwodnicy, bo korki w centrum miasta stają się coraz dłuższe, a do tego jest niebezpiecznie [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
precz z PO

opozycja totalna płacze ale jak PO rzadziło w wojeództwie to gminy rządzone przez PIS były pomijane. Teraz poczujecie co znaczy rozwój równoważny. nie bedzie lepszych. czekać w kolejce.

G
Gość

Natalia lat 23, zgrabna i seksowna studentka, szukam faceta na gorące spotkania u mnie w domu lub w samochodzie moje nagie zdjęcia i kontakt do mnie na stronie: sexdom,pl a mój nik to: Natala23

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3