Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: Hybryda się spaliła. Czy jest bezpieczna?

Bartłomiej Romanek
Testowany autobus przegubowy zapalił się pod Bydgoszczą. Czy konstruktorzy rozwiążą problemy techniczne?
Testowany autobus przegubowy zapalił się pod Bydgoszczą. Czy konstruktorzy rozwiążą problemy techniczne? JRG nr 4 w Bydgoszczy/Facebook
Podczas testów spłonął autobus hybrydowy, który miał być przeznaczony dla MPK. To duży problem dla miejskiego przewoźnika.

Nie ma szans na to, że zamówione autobusy dotrą do nas w ustalonym w umowie terminie, czyli do końca listopada - nie ukrywa Robert Madej, wiceprezes częstochowskiego MPK.

Wszystko przez problemy techniczne firmy Lider Trading, która ma dostarczyć Częstochowie 40 nowoczesnych autobusów hybrydowych o napędzie gazowo-elektrycznym. Miasto otrzymało na nie dofinansowanie w wysokości 66 milionów zł z programu „Gazela”.

Lider Trading do końca listopada miał dostarczyć 25 autobusów zwykłych i 15 przegubowych. Z tymi pierwszymi nie było problemu, bo uzyskały już one homologację.

Niestety, gorzej wygląda sytuacja z autobusami hybrydowymi. W ubiegłym tygodniu pod Bydgoszczą spalił się jeden z takich autobusów, który jechał na badanie homologacyjne. Jak udało się nam dowiedzieć, powodem pożaru były problemy z układem wydechowym. Prawdopodobnie dostało się do niego zbyt dużo gazu, który zapalił się od rozgrzanej rury wydechowej.

Firma Lider Trading w wysłanym do naszej redakcji oświadczeniu bagatelizuje problem: „Wypadki w postaci pożaru autobusu zdarzają się praktycznie od zawsze i dotyczy to każdej marki, zarówno na etapie produkcji, jak też u klienta. Znane są pożary pojedynczych autobusów, kilku autobusów z dostarczonej partii, autobusów diesla i autobusów gazowych, zarówno w Polsce, jak i u przewoźników w innych krajach Unii Europejskiej. Na tym tle wypadek, w którym uszkodzeniu uległ tył autobusu, a w żadnym momencie nie było zagrożenia dla kierowcy czy osób postronnych, nie wyróżnia się niczym szczególnym. Zwłaszcza że dotyczył on pojazdu testowego”.

Ale sprawa jest poważna, bo Częstochowa czeka na hybrydy, a MPK zapowiada, że będzie stanowczo respektowało zapisy zawartej umowy. - To problem producenta, który zobowiązał się dostarczyć pojazdy, a na pewno będzie mieć problemy z uzyskaniem homologacji w wymaganym terminie na pojazdy przegubowe. W przypadku opóźnienia będziemy naliczać kary umowne - mówi wiceprezes Madej.

Przewoźnik może mieć poważny problem, bo jeśli podczas użytkowania pojawią się problemy z hybrydami, wówczas może zabraknąć autobusów do przewożenia częstochowian.

MPK musi bowiem zgodnie z warunkami programu „Gazela” wycofać z użytku 40 starych autobusów, a Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na razie nie wyraża zgody na jakiekolwiek odstępstwo w tym zakresie.

Częstochowa świadomie podjęła ryzyko, przystępując do programu. Z jednej strony otrzyma 40 autobusów całkowicie za darmo, z drugiej strony można było się spodziewać problemów, ponieważ zamówiony pojazd jest prototypem, gdyż na rynku nie było autobusu, który spełniałby wszystkie niezbędne warunki.

Na szczęście niezagrożona jest budowa specjalnej stacji do tankowania autobusów gazem. Będzie ona gotowa w przyszłym roku.


*Dramatyczny apel: Złodzieju, oddaj komputer ze zdjęciami mojej zmarłej żony
*Morderca kotów z Zabrza skazany! A to taki miły student stomatologii
*Jak zdobyć becikowe i 1000 zł na dziecko? ZOBACZ KROK PO KROKU
*Seksowne zabawy na Śląsku: Mistrzostwa Chippendales ZDJĘCIA
*Jesteś Ślązakiem, Zagłębiakiem, czy czystym gorolem? ROZWIĄŻ QUIZ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!