– Projektanci mają 270 dni na opracowanie dokumentacji do jednej z najważniejszych inwestycji w naszym mieście – zaprojektowania centrów przesiadkowych i zupełnie nowych układów komunikacyjnych wokół dworców w centrum Dąbrowy Górniczej i w Gołonogu, w tym likwidację przejazdów kolejowych i zastąpienie ich tunelami. Konsekwentnie realizujemy plan, w którym chcemy zwiększyć rolę transportu publicznego. To również bardzo ważne dla projektu Fabryka Pełna Życia i centrum naszego miasta – informuje Marcin Bazylak, pierwszy zastępca prezydenta Dąbrowy Górniczej.
Efekty prac projektantów poznamy jesienią, dzięki czemu jeszcze w tym roku miasto będzie mogło sięgnąć po fundusze z Unii Europejskiej, które ma zagwarantowane w ramach projektu „Zielonej mobilności”. Same prace w terenie powinny zostać zrealizowane pomiędzy 2019 a 2021 rokiem.
Przypomnijmy. Wspólnie z PKP PLK miasto w centrum i w Gołonogu planuje stworzenie zintegrowanych centrów komunikacyjnych złożonych z przystanków autobusowych, parkingów Park&Ride oraz parkingów i wypożyczalni rowerów, a także zupełnie nowych węzłów komunikacyjnych. Dodatkowo, zaprojektowane zostaną tunele drogowe łączące przedzielone dziś torami części miasta.
PISALIŚMY:
Centra przesiadkowe i tunele pod torami kolejowymi zmienią Dąbrowę Górniczą
W ramach przedsięwzięcia wspólnego z Tramwajami Śląskimi ma powstać przez całe miasto droga rowerowa, prowadząca od ul. Sobieskiego do skrzyżowania ul. Piłsudskiego z Kasprzaka. Wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe pojawią się z kolei w centrum w rejonie skrzyżowania ul. Kościuszki z Królowej Jadwigi (przystanek tramwajowy przy poczcie zostanie przesunięty za skrzyżowanie z ulicą Kościuszki), na Merkurym w rejonie skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi z aleją Róż oraz na Manhattanie w rejonie przejścia podziemnego w ciągu ul. Piłsudskiego.
Jak podkreśla wiceprezydent Bazylak, realizacja „tramwajowego” projektu pozwoli wyeliminować trwający od 40 lat wyścig tramwaju z autobusem i uczynić z tramwaju główny środek komunikacji publicznej w śródmieściu Dąbrowy Górniczej.
– Mało kto zdaje sobie sprawę, że w samym tylko śródmieściu ponad 77 tysięcy mieszkańców miasta do najbliższego przystanku komunikacji publicznej ma nie więcej niż 400 metrów. Ta liczba to niemal procent wszystkich mieszkańców Dąbrowy Górniczej – podsumowuje Marcin Bazylak.
W przetargu na projekt centrów przesiadkowych startowały cztery firmy: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o., Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem Sp. z o.o., DMK Inżynieria Sp. z o.o. z Rybnika oraz Mosty Katowice Sp. z o.o. Ostatecznie miasto zdecydowało się wybrać ofertę tej ostatniej spółki.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego tyDZień
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?