Całość prac ma kosztować 229 mln zł, z czego 23 mln zł to kwota dofinansowania z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, 80 mln zł to pozyskane fundusze z Unii Europejskiej, 46 mln zł to pieniądze przeznaczone przez PKP PLK SA, a resztę (80 mln zł) wyłoży miasto.
Najważniejsze elementy tej inwestycji to m.in. budowa bezkolizyjnego tunelu pod torami kolejowymi, jako przedłużenie ulicy Kościuszki do ulicy Limanowskiego, zamknięcie dla kierowców przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Konopnickiej, gdzie pozostanie tylko podziemne przejście pieszo-rowerowe, budowa parkingu od strony ul. Kościuszki oraz ul. Limanowskiego (łącznie 375 miejsc) oraz infrastruktury dla zatrzymujących się tutaj autobusów, a także budowa całkiem nowej drogi, która za Hutą Bankową połączy ulicę Sobieskiego z nowym centrum przesiadkowym i dalej ul. Kościuszki i Kolejową. Remont czeka również ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. W tzw. części kolejowej tego przedsięwzięcia mowa jest o budowie trzech nowych peronów, w tym jednego, który pozwoli na zatrzymywanie się w Dąbrowie Górniczej na stałe także pociągów międzynarodowych, jadących np. do Wiednia, Pragi, oprócz pociągów regionalnych.
- To jest bardzo oczekiwany przez mieszkańców projekt. Było mnóstwo wiary i zaangażowania w to, że zostanie zrealizowany i dziś mamy tego pierwszy akcent, czyli podpisanie umowy na realizację tego przedsięwzięcia – podkreślił w poniedziałek 10 sierpnia Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
- Do tego dochodzi także kwestia dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej, który także będzie jednocześnie modernizowany. To właśnie miejsce, gdzie koncentruje się ruch, gdzie z samochodu, roweru, można się przesiąść na transport kolejowy. Wierzę, że te nowe zmiany zostaną pozytywnie przyjęte przez dąbrowian, a całość będzie im dobrze służyła przez kolejne dziesięciolecia. To centrum przesiadkowe, ale też możliwość bezpiecznego przejścia na perony, na dworzec kolejowy. A PKP rozpoczęło już przygotowywanie projektu nowego budynku dworcowego – dodał.
Co ciekawe prezydent Dąbrowy Górniczej zdradził też, że na bardzo zaawansowanym etapie są rozmowy w sprawie tego, by w nowym budynku dworca kolejowego w śródmieściu znalazły swoje miejsce Biuro Paszportowe oraz Biuro Obsługi Cudzoziemców.
Jak przyznał Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK SA, w ramach tego projektu diametralnie zostanie zmieniona stacja kolejowa w Dąbrowie Górniczej.
Nie przeocz
- Korzyścią dla naszej spółki będzie nowa infrastruktura, która będzie pozwalała prowadzenie ruchu pociągów. Zbudujemy dwa nowe perony, trzeci peron będzie realizowany przez PKP SA przy budynku dworca. Te nowe perony będą wyposażone w windy, bezpieczne dojścia, także dla osób niepełnosprawnych. Też cieszymy się z tego, że udało się połączyć różne źródła finansowania tego przedsięwzięcia, które dały 200 mln zł na budowę nowej infrastruktury w centrum Dąbrowy Górniczej. Budowa wiaduktów, likwidacja przejazdów przez torowisko to jest to, co chcielibyśmy robić w całej Polsce, a tu się to właśnie uda. Takich miejsc w kraju, gdzie współpraca wielu podmiotów zakończyła się podpisaniem umowy, nie jest zbyt wiele. Tak więc to naprawdę cieszy, a za dwa lata będziemy cieszyć się całkowicie nową infrastrukturą drogowo-kolejową – podkreślił Arnold Bresch.
Swoją cegiełkę do udanego początku inwestycji dołożył dąbrowski poseł na Sejm RP Robert Warwas, który także obecny był podczas podpisania umowy.
- Dąbrowa Górnicza była dotychczas miastem zaniedbanym, jeśli chodzi o inwestycje kolejowe, a mamy tu duży potencjał. Tak więc jednym z wyzwań dla mnie było to, by połączyć wszystkie siły w dążeniu do celu, jakim są pozytywne zmiany w Dąbrowie Górniczej. Przypadła mi rola koordynatora, który zbudował dobre relacje w Ministerstwie Infrastruktury. I te relacje są dziś bardzo dobre, dlatego mam nadzieję, że będą też realizowane w mieście kolejne inwestycje, jak centrum przesiadkowe w Gołonogu. Dzięki temu, że udało się nam ten montaż finansowy, to przedsięwzięcie może być realizowane. Tą umową dziś pokazujemy, że ta współpraca, z samorządem, spółkami kolejowymi, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią i władzami krajowymi przynosi dobre efekty – stwierdził Robert Warwas.
Musisz to wiedzieć
Wykonawcą wszystkich praca będzie wspomniane konsorcjum firm Nowak Mosty i Complex. Władysław Nowak, prezes zarządu Nowak Mosty, przyznał, że największym wyzwaniem będzie podczas prac utrzymanie ruchu kolejowego i drogowego. - Jesteśmy profesjonalną firmą i mam nadzieję, że zrealizujemy to zadanie z najmniejszymi utrudnieniami dla kierowców i mieszkańców. Choć to faktycznie dość skomplikowane zadanie, bo wszystko będzie się działo w samym centrum miasta, a mamy tu duży ruch pieszych i samochodów. Musimy wszystkim zapewnić bezpieczeństwo. Inwestycja zacznie się od części miejskiej, bo dla części kolejowej czekamy jeszcze na projekty wykonawcze. Na placu budowy jednocześnie powinno przebywać około 100 pracowników – poinformował Władysław Nowak.
Prace mają potrwać do końca 2022 roku.
Pod koniec sierpnia br. zaplanowana została tymczasem aukcja elektroniczna, która ma wyłonić wykonawcę drugiego w mieście centrum przesiadkowego. Tym razem nieco mniejszego, które powstanie obok dworca kolejowego w dzielnicy Gołonóg. Tam do przetargu zgłosiło się sześć konsorcjów oraz firm, zainteresowanych wykonaniem tego przedsięwzięcia.
Zobacz koniecznie
Bądź na bieżąco i obserwuj
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Tak wygląda teraz Katherine Kelly Lang, czyli Brooke z serialu "Moda na sukces"
- Tak w młodości wyglądała Magda Gessler. Była prawdziwą pięknością [zdjęcia]
- Andrzej Duda we francuskiej telewizji. Apeluje o więcej pomocy dla Ukrainy
- Mężczyzna zatrzymany przed domem Rihanny. Nie uwierzysz, co chciał zrobić!
Polecane oferty
kup teraz

HUAWEI Watch Fit 2 Active Czarny
Ekran AMOLED o przekątnej 1.74 cala z ultrawąskimi…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 3-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
kup teraz

Samsung Galaxy Watch5 Pro SM-R920 45mm Czarny
Waga: 46,5 gWymiary: 45,4 x 45,4 x 10,5 mmTyp (dam…
kup teraz

Amazfit GTS 3 Czarny
Amazfit GTS 3 Graphite Black Amazfit GTS 3 to potę…
kup teraz

Amazfit GTR 3 Pro Brązowy
Duży ekran Ultra HD Amoled. Zaprojektowany w klasy…
kup teraz

GARMIN Fenix 7 Srebrno-szary (100254001)
Jest 7 dni w tygodniu, a zegarki z serii fēnix 7 s…