Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga ekspresowa S1 Dankowice - Suchy Potok powstaje mimo obfitych opadów śniegu. Zobacz ZDJĘCIA Z LOTU PTAKA budowy w zimowej scenerii

JAK
Budowa drogi S1 Dankowice - węzeł Suchy Potok w zimowej scenerii.
Budowa drogi S1 Dankowice - węzeł Suchy Potok w zimowej scenerii. GDDKiA
Mimo intensywnych opadów śniegu w ostatnich dniach, trwa budowa drogi ekspresowej S1 z Bielska-Białej do Oświęcimia i dalej do Mysłowic. To jedna z największych oraz najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w regionie. Budzi zainteresowanie kierowców i mieszkańców miejscowości, przez które będzie przebiegała. Co jakiś czas prezentujemy zdjęcia z lotu ptaka (dzisiaj nie tylko takie) z postępu prac. Zapraszamy na kolejną porcję fotografii z odcinka Dankowice - węzeł Suchy Potok sprzed kilku dni. Widać na nich, że zima nie wstrzymała prac. WYSTARCZY KILKNĄĆ W NASZĄ GALERIĘ!

Na początku grudnia w regionie spadło sporo śniegu, nic więc dziwnego, że wiele osób zastanawiało się, czy nadal budowana jest wyczekiwana przez wielu kierowców droga ekspresowa S1 Bielska-Biała - Oświęcim. Jak się okazuje, zima nie wstrzymała robót.

Śnieg nie sparaliżował budowy ekspresówki

Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad stwierdził w rozmowie z DZ, że w umowie jest zapisane, iż wykonawca w okresie zimowym, od 15 grudnia do 15 marca, nie musi prowadzić prac (ten okres jest włączony z harmonogramu robót), ale jeśli tylko warunki atmosferyczne pozwalają to, to są one prowadzone. Na budowie jest sporo prac, które można prowadzić mimo śniegu i mrozu, a obecne technologie pozwalają nawet na wylewanie betonu w ujemnych temperaturach.

Nic więc dziwnego, że wykonawcy starają się nadrobić zaległe zadania lub podgonić prace, żeby w przypadku naprawdę niekorzystnych warunków atmosferycznych mieć jakiś zapas. To dobra wiadomość dla tych wszystkich, który czekają na oddanie tej drogi do użytku.

Oficjalne rozpoczęcie inwestycji odbyło się 10 października 2022 roku na bielskim węźle Suchy Potok, w pobliżu tzw. zakrętu idiotów, gdzie rocznie dochodzi do kilkudziesięciu wypadków. Dzięki tej inwestycji niebezpieczny zakręt, będący zmorą wielu kierowców, jest przebudowywany.

- Ta inwestycja jest bardzo ważna z punktu widzenia strategicznego. Łączy Słowację z Morzem Bałtyckim, łączy Bielsko-Białą z resztą województwa śląskiego, ale jest to również droga przyjaźni pomiędzy województwem śląskim a małopolskim - mówił podczas rozpoczęcia inwestycji minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Droga ekspresowa S1 to drogowy kręgosłup województwa śląskiego

Faktycznie budowa tego odcinka drogi ekspresowej S1 to jedna z kluczowych inwestycji drogowych w województwie śląskim. To droga bardzo ważna dla wszystkich jadących w kierunku południowym do granicy w Zwardoniu. Taki drogowy kręgosłup województwa śląskiego, który łączy się z autostradą A1 na węźle w Pyrzowicach.

- Odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej S1, który jest uzupełnieniem europejskiego korytarza nr VI (zgodnie z wykazem sieci europejskiej TEN-T) łączącego kraje nadbałtyckie z krajami południowej Europy. Na terenie Polski w VI korytarzu przebiega między innymi trasa drogowa: autostrada A1 – droga ekspresowa S1 (na odcinku Bielsko-Biała – Zwardoń do 04.08.2016 r. funkcjonująca jako S69). Projektowana droga ekspresowa S1 na odcinku od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej przebiegać będzie po nowym śladzie - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA dodaje, że budowa drogi ekspresowej ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich, ponieważ ruch tranzytowy dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje bardzo znaczną uciążliwość dla mieszkańców w postaci wypadków, hałasu, spalin i wibracji.

Bardzo ważne 12 kilometrów drogi ekspresowej S1

Wykonawcą odcinka S1 Dankowice – Suchy Potok o długości 12 km jest konsorcjum firm MIRBUD i PBDiM Kobylarnia. Wartość kontraktu to 586,7 mln zł.

Zadaniem wykonawcy jest budowa m.in. dwujezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwóch węzłów drogowych, a także dróg obsługujących tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Prace powinny się zakończyć przyszłym roku.

Przypomnijmy, że wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o łącznej długości około 40 km, mają podpisane umowy na realizację. Łączna wartość tych umów to niespełna 2,3 mld zł.

Przypomnijmy, że droga ekspresowa S1 połączy Pyrzowice (A1) z południową granicą Polski i słowacką autostradą D3. Docelowo trasa ta będzie mieć długość 135 km.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera