Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Dzień szefa. Czego od przełożonego oczekują polscy pracownicy? Lista jest dość długa

Maciej Badowski
Maciej Badowski
W czołówce czynników najbardziej obniżających motywację z pracy znalazły się zbyt niskie zarobki, ale i niewłaściwy styl zarządzania przez przełożonego.
W czołówce czynników najbardziej obniżających motywację z pracy znalazły się zbyt niskie zarobki, ale i niewłaściwy styl zarządzania przez przełożonego. Unsplash/ Headway
16 października został okrzyknięty jako „Boss Day” w Stanach Zjednoczonych już w 1962 roku. W Polsce Dzień Szefa jest jednym z tzw. świąt nietypowych. Jednak przy tej okazji warto sprawdzić czego od managera oczekują pracownicy. – Lider powinien wspierać swoich pracowników, być dla nich autorytetem, ale też wsparciem, zwłaszcza w momentach większych wyzwań – komentuje dla nas Anna Tietianiec z Manpower. – Jednym z kluczowych zadań managerskich jest budowa poczucia stabilności i bezpieczeństwa – dodaje.

Spis treści

Jakiego szefa chcą pracownicy?

Jak wynika z raportu Manpower „Raport trendów 2023. Wynagrodzenia i rynek pracy”, respondenci zostali zapytani o to, co ich demotywuje w obecnym miejscu pracy, w czołówce czynników najbardziej obniżających motywację znalazły się zbyt niskie zarobki, ale także niewłaściwy i nieumiejętny styl zarządzania przez przełożonego oraz niewykorzystanie umiejętności i talentów pracowników zespołu. Z kolei dla co czwartego pracownika demotywujące jest także nierówne traktowanie pracowników oraz brak wyzwań czy rutyna.

Wyniki badania pokazują, że managerowie powinni zwrócić uwagę na to, czy talenty w ich zespole realizują swoje cele przy wykorzystaniu ich zdolności oraz predyspozycji. Ważny jest także odpowiednio zebrany feedback – nie tylko ten pozytywny, ale także odnoszący się do obszarów wymagających w stylu zarządzania zmian lub innego podejścia.

– Kultura oparta na zaufaniu i konstruktywnym feedbacku jest niezwykle istotna w kontekście efektywnego zarządzania zespołem. Stworzenie przez kadrę zarządzającą bezpiecznej przestrzeni, w której każdy członek zespołu może wyrazić swoją konstruktywną opinie, wpływa korzystnie na usprawnienie procesów wewnątrz organizacji jak i relacji – komentuje dla Strefy Biznesu Anna Tietianiec[/b], Permanent Placement Business Manager w Manpower.

Work-life balance i elastyczność priorytetami dla pracowników

Coraz częściej mówi się o maksymalnej elastyczności zarówno pracodawców, jak i pracowników względem czasu i miejsca wykonywania obowiązków zawodowych. To spore wyzwanie dla przełożonych, szczególnie gdy zespół pracuje w różnych godzinach. Z drugiej jednak strony, taka elastyczność pozwala na najwyższym skupieniu na pracy oraz wykorzystaniu czasu przeznaczanego na działania.

– Wyzwaniem z jakim aktualnie często mierzą się managerowie, jest praca zdalna. Wymaga ona nieco innego podejścia, dostosowania odpowiedniej formy komunikacji, zmiany narzędzi kontroli etc. Zmieniły się również oczekiwania pracowników. Kluczowym oczekiwaniem z jakim obecnie się spotykamy jest elastyczność w doborze miejsca i czasu pracy. Ważną rolą managera jest znalezienie odpowiedniego balansu, który da pracownikom możliwość pewnej elastyczności, ale nie może ona wpływać negatywnie na pracę zespołu – komentuje ekspertka.

Bycie szefem to nie tylko wydawanie poleceń

Choć zadań managera należy nadzór nad działaniami zespołu, powodzenie projektu czy pracy, to jego praca nie powinna opierać się tylko na tym.

– Ważne aby członkowie zespołu, nie bali się zwracać o pomoc. Rolą managera jest również monitorowanie zaangażowania członków zespołu i często wsparcie w odnalezieniu wiary w siebie, zespół, czy dany projekt. Odpowiednie motywowanie pracowników stymuluje ich do osiągnięcia lepszych efektów pracy, wpływając pozytywnie na wyniki zespołu, a w szerszym ujęciu, całej firmy – mówi.

– Jednym z kluczowych zadań managerskich jest budowa poczucia stabilności i bezpieczeństwa. To manager w dużej mierze odpowiada za atmosferę, która zaniedbana bądź toksyczna, często staje się motywatorem do zmiany pracy – podsumowuje ekspertka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: „Wojna cenowa” sklepów. Ile sklepy na tym zarabiają?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dzień szefa. Czego od przełożonego oczekują polscy pracownicy? Lista jest dość długa - Strefa Biznesu