Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

GDDKiA o korkach przed bramkami na A4. Bramek będzie więcej?

Marcin Torz
fot. Internautka
Najwyższa Izba Kontroli szykuje raport dotyczący korków na bramkach na autostradzie A4. Nam udało się dowiedzieć, że raport będzie bardzo krytycznie oceniał sytuację na autostradzie A4 . Co na to zarządzająca wszystkim Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad? Oto odpowiedzi Urszuli Nelken - rzeczniczki prasowej GDDKiA.

Przeczytaj tekst o kontroli NIK: Korkami na bramkach zajęła się Najwyższa Izba Kontroli

Jak Państwo komentują fakt, że opracowywany właśnie raport NIK dotyczący sytuacji na bramkach autostrady A4 ma być krytyczny?
W wystąpieniach pokontrolnych NIK, dotyczących oddziałów GDDKiA, nie wystawiano negatywnych ocen ani wniosków w tym zakresie. Niemniej, należy szczególnie zwrócić uwagę na dwa fakty. Po pierwsze: przepustowość projektuje się na średni prognozowany ruch a nie na spiętrzenia kilka razy do roku w związku np. z przedłużonym czasem wolnym. Po drugie: na placach poboru opłat jest możliwość rozbudowy i dobudowy dodatkowych pasów, tak żeby zapewnić płynność przejazdu dostosowaną do REALNEGO natężenia ruchu, jaki jest odnotowywany, i w tym kierunku GDDKiA od dawna podejmuje odpowiednie działania - m.in. dokumentacja musi zakładać uzyskanie zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej - bo konieczne są wykupy dodatkowych terenów.

Dlaczego bramek jest tylko 5 (w stronę Opola)? Czy na etapie projektowania nie mogli Państwo przewidzieć sytuacji, że taka ilość może nie wystarczyć?
Na PPO Karwiany jest 13 bramek. Cały odcinek autostrady A4 Wrocław-Sośnica był projektowany na podstawie prognoz ruchu opracowanych przez doradcę technicznego w 2008 roku. Jednak, jak pokazał realny wzrost ruchu w 2012 roku, w przypadku PPO Karwiany nastąpił wzrost o 59%. Przyczyniło się do tego m.in. zredukowanie stawek opłat za przejazd z 20 gr/km na 10 gr/km, co w sposób istotny odbiło się na natężeniu ruchu.

Dlaczego więc zdarza się, że np. kilka bramek nie działa? (tak było w ostatni weekend)
W zależności od natężenia ruchu konfiguracja pasów jest optymalizowana, i wydaje się, że bramki o których Pan pisze są bramkami rewersowymi, tj. dwukierunkowymi.

5.05.2013 na PPO Karwiany, w trakcie wzmożonego ruchu pojazdy obsługiwane były na wszystkich pasach. Przyjęto konfigurację pasów 10:3 (wyjazdy:wjazdy), która funkcjonowała przez cały dzień, pozwalając na optymalne zarządzanie ruchem wjazdowym i wyjazdowym w przypadku wzmożonego ruchu świątecznego jaki był wtedy obserwowany.

Na pasach wjazdowych zastosowano, jak zawsze w takich przypadkach procedury awaryjne, wspomagające przepustowość systemu poprzez wydawanie prekodowanych biletów [Jak ustaliliśmy, 5 maja nie było przy bramkach pracowników operatora, którzy ręcznie wydają bilety na przejazd: Korki przy bramkach na A4 - przyp. red.]

Możemy przypuszczać, że kwestia zamkniętych pasów pojawiła się w przypadku zaobserwowania dwóch czerwonych "X" na wjeździe na autostradę, nad pasami, które w tym momencie obsługiwały ruch w przeciwnym kierunku (na każdym PPO na A4 mamy po dwa pasy dwukierunkowe). Często otrzymujemy pytania na temat "zamkniętych" pasów, które obsługują przeciwny kierunek ruchu, stąd przypuszczenie, że fakt ten spowodował powstałe zarzuty.

Czy w przyszłości rozważacie Państwo zwiększenie ilości bramek?
GDDKiA jeszcze w I półroczu 2013 roku zamierza ogłosić postępowanie przetargowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: GDDKiA o korkach przed bramkami na A4. Bramek będzie więcej? - Gazeta Wrocławska