Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Generalny remont DK 94 droższy i do końca 2014 [ZDJĘCIA]

Piotr Sobierajski
Wiadukt na DK94 rozbiórka
Wiadukt na DK94 rozbiórka Arkadiusz Gola
Generalny remont drogi krajowej nr 94 w Dąbrowie Górniczej, choć przebiega sprawnie, to jednak daje się we znaki kierowcom i mieszkańcom posesji w dzielnicy Strzemieszyce. Właśnie okazało się, że cała inwestycja będzie droższa o ponad 50 mln zł, bo trzeba wyburzyć i postawić od nowa kolejny wiadukt, tym razem nad ulicami Białostockiego i Puszkina. I to właśnie od najbliższego piątku zamknięta ma być na około dwa tygodnie ta ostatnia ulica. A to oznacza, że trudniej będzie ominąć korki, które w godzinach szczytu komunikacyjnego tworzą się na DK 94.

Podpory zaczęły pękać, wiadukt do odbudowy

To właśnie jadąc tędy, skręcając w dzielnicy Strzemieszyce Wielkie w ul. Puszkina, nie trzeba dojeżdżać do przebudowywanego drugiego wiaduktu nad drogą wojewódzką nr 790, gdzie zazwyczaj tworzą się korki. Wystarczy skręcić potem w ul. Składową i od razu wyjeżdża się na trasie prowadzącej m.in. do zamku ogrodzienieckiego w Podzamczu. Ul. Puszkina musi jednak zostać zamknięta. - Zostało nam jeszcze do rozbiórki jedno przęsło nad ul. Puszkina, wszystkie belki są już ściągnięte. Przejazd trzeba zamknąć, bo wtedy będziemy wydobywać ostatnie elementy ziemne starej konstrukcji - informuje Dariusz Tokarczyk z Banimeksu, wykonawcy inwestycji.

- Proponowany objazd podczas zamknięcia ul. Puszkina będzie przebiegał ul. Strze-mieszycką, drogą wojewódzką 790 do skrzyżowania z ul. Składową i dalej Składową do Puszkina - informuje Bartosz Matylewicz, rzecznik dąbrowskiego Urzędu Miejskiego.

Banimex stara się obecnie o pozwolenie na budowę nowego wiaduktu. - Mamy nadzieję, że pozwolenie dostaniemy pod koniec stycznia i wtedy rozpoczniemy prace - mówi Tokarczyk.

Stary, burzony wiadukt ma zbyt małą nośność, która wynosi tylko 15 ton, podczas gdy dla dróg tej kategorii powinna ona wynosić... 50 ton!

- Wiadukt był kilkanaście lat temu remontowany przez GDDKiA. Po zdjęciu nawierzchni oraz płyty na wiadukcie okazało się, że jego stan techniczny jest zły i wymaga natychmiastowej przebudowy. Przeprowadziliśmy dodatkowe ekspertyzy, które ujawniły liczne spękania podpór - mówi Zbigniew Kubik z Wydziału Inwestycji Miejskich Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Autobusy wróciły na trasy, skrzyżowanie przejezdne

Dobre nowiny dla kierowców i pasażerów są natomiast takie, że od grudnia możemy wyjechać z zamkniętej przez kilka miesięcy ul. 11 Listopada na DK 94. Można też zjechać w tym miejscu z "krajówki" do miasta.

- To dobre posunięcie, bo brak choćby jednego zjazdu i wjazdu do miasta, poza skrzyżowaniem z aleją Róż, to za mało. Po mieście jeździ się w ślimaczym tempie - mówi Jarosław Konieczny, dąbrowianin.

Otwarcie skrzyżowania sprawiło także, że od 1 stycznia znów jeżdżą tędy autobusy linii 634 i 984 do Strzemieszyc. Trasami objazdowymi jeżdżą z kolei nadal autobusy linii 604. Choć niemal cała nitka DK 94 w stronę Sosnowca i Katowic jest już gotowa, to jednak na razie po niej nie pojedziemy. Zmiana ruchu planowana jest bowiem dopiero wiosną.

Na generalny remont "krajówki" miasto otrzymało unijne dofinansowanie w kwocie ponad 153,8 mln zł, co pokryje 85 procent kosztów inwestycji. Wartość przedsięwzięcia to ponad 180 mln zł (plus 50 mln zł na wiadukt).

Na DK 94 w Dąbrowie ma być bezpieczniej

Na razie kierowcy mają do dyspozycji jedną nitkę DK 94, która prowadzi w kierunku Krakowa. Na drugiej ułożona jest w większości warstwa ścieralna. Drogowcy podniosą też przed budowanym na nowo wiaduktem nad ul. Puszkina wysokość jezdni o średnio 1,6 metra i złagodzą ostry łuk zjazdu, gdzie dotychczas dochodziło do wielu wypadków, a na jezdni często zalegała woda. Jezdnia pobiegnie w tym miejscu w górę na specjalnych filarach i podporach.

Elektronika i nowości

Po generalnej przebudowie DK 94 w Dąbrowie Górniczej będzie jedną z najnowocześniejszych dróg w Polsce. Przypomnijmy, że mowa o blisko 11 km. Każde skrzyżowanie zostało dodatkowo wzmocnione betonem, w miejscach gdzie tiry hamują i ruszają. Przy wjeździe na dąbrowski fragment DK 94 od strony Sławkowa i Sosnowca w jezdni będzie zamontowana automatyczna waga, która będzie sprawdzać, czy pojazdy nie wjeżdżają do miasta przeciążone. Do tego zamontowany będzie inteligentny system sygnalizacji świetlnej, gdzie zmiana świateł będzie się dostosowywała do natężenia ruchu. System będzie sam decydował, z której strony i jak długo ma się świecić zielone światło. Do tego nad jezdnią pojawią się tablice informujące o aktualnym stanie pogody. Nie zabraknie nowego oświetlenia i ekranów dźwiękochłonnych.
(PAS)

KLIKNIJ I PRZEJDŹ DO GŁOSOWANIA NA:
WYDARZENIE ROKU 2013 W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM


*Głośni Ludzie 2013 Roku woj. śląskiego [ODDAJ GŁOS W PLEBISCYCIE]
*Abonament RTV 2014 [OPŁATY, TERMINY, ULGI]
*Najpiękniejsze kolędy [TEKSTY + MUZYKA] Która najlepsza? ZAGŁOSUJ
*Najlepsze piosenki świąteczne na Boże Narodzenie PLAYLISTA

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!