Spis treści
Największe spółki notowane na warszawskiej giełdzie
Okazuje się, że z wiedzą finansową Polaków jest coraz lepiej – znają największe polskie spółki notowane na warszawskiej giełdzie. Zwycięzcą w tej kategorii jest Allegro z niemal 96 proc. wskazań pozytywnych. Na drugim miejscu, z wynikiem 91 proc. uplasował się ORLEN. Co ciekawe, w przypadku największej marki paliwowej w Polsce żaden z respondentów nie zadeklarował, że nie zna tej spółki. Wysokie poziomy znajomości odnotowały też:
- PZU (87,6 proc.),
- Bank PKO BP (83,8 proc.),
- Cyfrowy Polsat (78,4 proc.),
- PGE (73,1 proc.).
Te spółki zanotowały największy rozwój
W opinii Polaków największy rozwój w ostatnich pięciu latach zanotowało Allegro – uznało tak aż ponad 89 proc. badanych. Z kolei obecny dynamiczny progres widzi 88 proc. z nich. Na drugim miejscu ponownie znalazł się ORLEN, którego rozwój dostrzegło ponad 74 proc. Polaków, a 72 proc. uważa, że spółka wciąż rozwija się dynamicznie.
Podium, z ponad 70 proc. wskazań pozytywnych w odniesieniu do ostatnich pięciu lat uzyskało jeszcze PGE. Mniej niż połowa badanych wskazała na rozwój CD Projekt (41,9 proc.) oraz KGHM (46,6 proc.). Jednocześnie podkreślono, że obie te spółki zanotowały najniższy wskaźnik znajomości ze wszystkich wziętych pod uwagę w badaniu – odpowiednio 24,5 proc. oraz 37,7 proc.
Allegro i ORLEN najsilniejsze w Polsce i na świecie
W odpowiedziach na pytanie o to, czy dana firma jest poważnym graczem na rynku, na dwóch pierwszych pozycjach ponownie znalazły się Allegro (88 proc. wskazań na tak) i ORLEN (82 proc.). Z kolei 81 proc. jako silną markę na rynku określiło PGE, a 80 proc. Bank PKO BP. Na kolejnych miejscach znalazły się PZU (75 proc.), KGHM (73 proc.), Cyfrowy Polsat (72 proc.) i CD Projekt (64 proc.).
7 na 10 ankietowanych Polaków przyznało, że firmą, która osiąga sukcesy biznesowe na rynkach międzynarodowych, jest ORLEN, który zanotował najwyższy wskaźnik wśród badanych podmiotów. W pierwszej trójce znalazły się także Allegro (67 proc.) oraz CD Projekt (63 proc.).
Nie tylko wyniki finansowe. Na to zwracają uwagę Polacy
Jak podkreślono, obecnie bardzo istotne jest, aby firma nie tylko przestrzegała praw pracowniczych i oferowała godne wynagrodzenie, ale również działała na rzecz całego społeczeństwa lub choćby lokalnych społeczności. Wprowadzona przez Unię Europejską dyrektywa dotycząca ESG nakłada na spółki obowiązek raportowania działań m.in. z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Co w tym temacie sądzą Polacy?
Najwięcej wskazań pozytywnych na pytanie o to, czy firma wspiera wiele inicjatyw społecznych, np. sportowych, kulturalnych, uzyskał ORLEN – 75 proc. badanych odpowiedziało, że koncern prowadzi w tej sferze działania. Na drugim miejscu znalazło się PGE (73 proc.). Podium zamykają Bank PKO BP i PZU (po 68 proc. wskazań). Dalsze pozycje zajmują Allegro (64 proc.), Cyfrowy Polsat (62 proc.).
Badanie jest częścią projektu pt. „Raport otwarcia”, prowadzonego przez IBRiS.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?