Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak „najlepiej” ratować jedzenie po terminie? Ola Juszkiewicz i Joanna Mrozek z Masterchefa gotują w ten weekend przed Teatrem Śląskim

Aleksandra Szatan
Aleksandra Szatan
Ola Juszkiewicz zwyciężczyni 9. edycji MasterChef i Joanna Mrozek, która zakończyła swoją przygodę z programem na szóstym odcinku, w ten weekend gotują na placu przed Teatrem Śląskim i pokazują co robić, by nie marnować jedzenia. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Ola Juszkiewicz zwyciężczyni 9. edycji MasterChef i Joanna Mrozek, która zakończyła swoją przygodę z programem na szóstym odcinku, w ten weekend gotują na placu przed Teatrem Śląskim i pokazują co robić, by nie marnować jedzenia. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE OSZ
Znane z TVN-owskiego programu Masterchef, Ola Juszkiewicz (zwyciężczyni 9. edycji) i Joanna Mrozek dały w sobotę (16 października) popis swoich kulinarnych umiejętności przed Teatrem Śląskim w Katowicach, a jednocześnie pokazały jak ograniczyć marnowanie jedzenia. Wspólne gotowanie odbędzie się też w niedzielę, 17 października (w godz. 11.00-17.00). To część zorganizowanej przez Too Good To Go kampanii „Często Dobre Dłużej”, która rozpoczęła się 29 września w Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnotrawstwa Żywności ONZ.

Uczestniczki Masterchefa gotują przed Teatrem Śląskim

Polizać czy powąchać? Ola Juszkiewicz zwyciężczyni 9. edycji MasterChef i Joanna Mrozek, zaprosiły w sobotę (16.10) do gigantycznego jogurtu na placu przed Teatrem Śląskim w Katowicach. To część zorganizowanej przez Too Good To Go kampanii „Często Dobre Dłużej”, która, by ograniczyć marnowanie jedzenia, proponuje empiryczne przetestowanie swoich zmysłów.

Obie panie przyrządzały dania w duchu "zero waste" i częstowały nimi osoby, które z zaciekawieniem podchodziły do specjalnie przygotowanego stanowiska, by podejrzeć ich pracę.

Komu nie udało się w sobotę, będzie miał okazję spotkać uczestniczki Masterchefa i spróbować ich potraw jeszcze w niedzielę 17 października (w godzinach 11.00-17.00)

- Zanim pójdę na zakupy, to robię sobie rekonesans. Tak się nauczyłam i stosuję wiele lat. Zawsze przygotowuję listę zakupów i kupuję tylko to, co naprawdę potrzebuję. Nie biorę niczego więcej Dzięki temu moja lodówka nie jest przepełniona, a jedzenie nie ląduje w śmieciach - mówi Joanna Mrozek, która zakończyła udział w 9. edycji Masterchefa na szóstym odcinku.

- Moja mama zaczęła tak samo postępować jak ja i jest z tego bardzo zadowolona, bo nie wyrzucamy jedzenie. Poza tym ważne jest też, by dobrze przechowywać takie produkty jak mąka, kasze, ryż. Jeśli są dobrze przechowywane, one naprawdę mogą jeszcze długo stać w naszej domowej spiżarni, nawet po terminie. Nic się z tym nie dzieje - dodała.

Joanna Mrozek w trakcie sobotniego gotowania przygotowywała tosty francuskie w sosie śliwkowym.

- Tosty są robione z czerstwego chleba, w zalewie jajecznej z wanilią. Do tego jest jeszcze mleko i śmietanka. A w niedzielę będą racuchy na jogurtach greckich, które będą lekko po terminie. Ale dobre i nadal wartościowe. Do tego również przyrządzę sos śliwkowy - zdradziła Joanna Mrozek.

Nie przeocz

"Często Dobre Dłużej"

„Najlepiej spożyć przed” czy „należy spożyć do”?
Kto z nas choć raz nie zastanawiał się nad poprawną interpretacją tych dwóch pojęć? To jedna z istotnych przyczyn niepotrzebnego marnowania setek kilogramów jedzenia każdego roku. Jak się okazuje, przeciętny Kowalski wyrzuca żywność po upływie terminu „najlepiej spożyć przed”, bez uprzedniego sprawdzenia, czy można ją nadal bezpiecznie wykorzystać.

- Jak pokazuje raport Banków Żywności w Polsce, aż 64% dorosłych nie wie, co tak naprawdę oznaczają etykiety umieszczone na produktach spożywczych. Nie potrafią wskazać różnicy pomiędzy „najlepiej spożyć przed”, a „należy spożyć do”. To niestety jeden z głównych powód marnowania żywności w gospodarstwach domowych - mówi Beata Ciepła, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

To stało się punktem wyjścia do prac nad kampanią „Często Dobre Dłużej”, którą zainaugurowano 29 września, podczas Międzynarodowego Dnia Świadomości na Temat Strat i Marnotrawstwa Żywności.

Too Good To Go (znane z aplikacji walczącej z marnowaniem), wraz z różnymi markami spożywczymi i sieciami handlowymi rozpoczęli działania edukacyjne, mające zachęcić konsumentów wykorzystania własnych zmysłów, zanim dany produkt po terminie wyląduje w koszu. To pierwsza tego typu kampania w Polsce.

W ramach akcji marki zobowiązały się do umieszczenia na swoich opakowaniach specjalnych oznaczeń z hasłami "Popatrz, Powąchaj, Posmakuj", które będą nam przypominać o tych trzech prostych krokach, które pomogą ograniczyć skalę marnowania.

Diabeł jak zawsze tkwi w szczegółach

Oznaczenie "Najlepiej spożyć przed" jest zobowiązaniem producenta, że produkt nie zmieni swoich właściwości w zakresie smaku, wyglądu, zapachu i konsystencji do określonej daty. Przy prawidłowym przechowywaniu produkt często może być spożywany po jego upływie.

Z kolei "Należy spożyć do" jest to termin przydatności do spożycia, a jednocześnie środek bezpieczeństwa. Po upływie tej daty żywność nie powinna być spożywana, gdyż może stanowić zagrożenie dla zdrowia. Dotyczy to w szczególności świeżej i łatwo psującej się żywności, takiej jak mięso i ryby.

- To pierwsza tak duża, a zarazem ważna inicjatywa Too Good To Go w Polsce. Nikt do tej pory tak głośno nie mówił o problemie związanym z poprawnym rozumieniem dat ważności, który istotnie wpływa na skalę marnowania żywności. Jesteśmy dumni, że miesiące ciężkiej pracy całego zespołu Too Good To Go oraz naszych Partnerów zaowocowały inauguracją kampanii „Często Dobre Dłużej”. Bez nich nie byłoby to możliwe. To milowy krok w kierunku edukowania konsumentów co tak naprawdę oznaczają daty: „należy spożyć do” i „najlepiej spożyć przed”. Pokazujemy, że wiele produktów jest bezpiecznych do spożycia również po upływie daty ważności, a w podejmowaniu ostatecznej decyzji powinny pomagać nam narzędzia, które ma każdy z nas - nasze zmysły – mówi Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go w Polsce.

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści (5) - oszustwo na kartę NFZ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera