Jak oszukują nas operatorzy telekomunikacyjni? Ostrożnie z promocjami

Jadwiga Jenczelewska
Ofiarami oszukańczych promocji i swoistego "polowania na klientów", są najczęściej ludzie starsi , bo najłatwiej nimi manipulować. Są ufni, łatwowierni i przekonani, że ktoś chce im dać jakiś towar za darmo
Ofiarami oszukańczych promocji i swoistego "polowania na klientów", są najczęściej ludzie starsi , bo najłatwiej nimi manipulować. Są ufni, łatwowierni i przekonani, że ktoś chce im dać jakiś towar za darmo 123rf
Udostępnij:
Tylko 4 na 104 operatorów miało zgodne z prawem teksty umów. Podajemy niedozwolone zapisy, które wprowadzają nas w błąd

Znów uaktywnili się operatorzy telekomunikacyjni wydzwaniający do naszych domów. Proponują jakieś promocyjne obniżki opłat za rozmowy telefoniczne, aby tylko abonent podpisał nową umowę. Potem okazuje się, że nie tylko płacimy więcej, ale z niejasnych powodów i wbrew woli zmieniliśmy operatora.

- Pamiętajmy, nie otrzymujemy niczego za darmo - mówi Iwona Zapart, prezes oddziału Federacji Konsumentów w Katowicach. - Mimo to wielu konsumentów, zwłaszcza starszych, zawiera umowy pod wpływem błędu, "bo sprzedawca obiecał coś za 1 złoty w ramach nagrody za lojalność". Nic bardziej mylnego. Właśnie takie promocje powodują liczne zgłoszenia reklamacyjne. Wprowadzenie w błąd bardzo trudno jest potem udowodnić. Łatwowierność czy może nadmierne zaufanie wiążą się w konsekwencji z wielomiesięcznym zobowiązaniem do opłacania czegoś, co nam w ogóle nie było potrzebne.

Specjaliści z Federacji Konsumentów podpowiadają, że samo o słowo PROMOCJA powinno wzbudzić nasze wątpliwości i podejrzenia. "Ile chcą na mnie w ten sposób zarobić?" - powinien się zastanowić każdy z nas.

- Jedynie rozwaga i czytanie podpisywanych umów może nas uchronić przed nie zawsze rzetelnym działaniem operatorów telekomunikacyjnych. Okazało się, że na 104 poddanych ostatnio kontroli, zaledwie 4 miało zgodne z obowiązującymi przepisami prawa formularze - przestrzega Iwona Zapart.

Operatorzy nie mogą w swoich umowach zawierać klauzul niedozwolonych, które naruszają równowagę stron. Do takich postanowień należą zapisy dotyczące na przykład:

- wyłączenia odpowiedzialności operatora za szkody i awarie z powodu zdarzeń losowych;
- automatycznego przedłużania umów na kolejny okres promocji - jeśli konsument w określonym te-rminie nie złoży wypowiedzenia;
- doliczania do bieżącej faktury opłat za usługi z poprzednich miesięcy - bez umożliwienia rozłożenia tej kwoty na raty;
- rażąco wygórowanej opłaty za nieterminowy zwrot sprzętu;
- konieczności zgłoszenia awarii jako momentu początkowego, będącego podstawą do wypłaty odszkodowania za pozbawienie usługi;
- wszystkich dodatkowych kosztów dochodzenia opłat abonamentowych poza odsetkami, w tym opłaty za monity, skorzystanie z usług firmy windykacyjnej itp.;
- braku odpowiedzialności operatora np. za wyłączenie pobliskiego nadajnika;
- niezwracania opłat aktywacyjnych w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy z winy operatora, np. przy zmianie regulaminu;
- braku odpowiedzialności operatora za przerwy techniczne ( np. konserwacja sieci), i inne.

Z najnowszego raportu dotyczącego jakości umów i regulaminów świadczenia usług telekomunikacyjnych wynika, że do głównych przewinień operatorów należą:

1. brak postanowień dotyczących czasu trwania umowy, warunków jej przedłużenia lub rozwiązania, co mogło skutkować automatycznym przedłużeniem umowy na czas nieok-reślony i pogorszeniem sytuacji abonenta w kwestii ponoszonych opłat lub niekorzystnych zmian warunków umowy,
2. brak postanowień dotyczących aktualnego cennika świa-dczonych usług, zakresu obsługi serwisowej oraz wysokości kar umownych - w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi telekomunikacyjnej - mógł powodować straty finansowe abonenta,
3. brak informacji dotyczących trybu postępowania reklamacyjnego, ograniczenie katalogu powodów złożenia reklamacji lub wprowadzanie w błąd abonentów, w szczególności co do terminów wnoszenia i rozpatrywania reklamacji - prowadził do pozbawienia abonentów uprawnień wynikających z art. 106 Prawa telekomunikacyjnego oraz Rozporządzenia o reklamacjach,
4. nieprzedstawianie abonentom informacji o możliwości rozwiązywania sporów w drodze mediacji lub poddania ich pod rozstrzygnięcia sądu polubownego - skutkowało pozbawieniem abonenta uprawnienia polubownego załatwienia sporu w drodze postępowania mediacyjnego przed organem mającym wiedzę specjalistyczną,
5. brak odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej w terminie 30 dni od dnia jej złożenia,
6. brak potwierdzenia przyjęcia reklamacji w formie pisemnej w terminie 14 dni od jej złożenia,
7. brak podstawy prawnej w odpowiedzi na reklamację, #8. niedoręczanie listem poleconym odpowiedzi o odmowie uznania reklamacji.

Należy pamiętać, że umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych powinna zostać zawarta na okres maksymalnie 24 miesięcy. Stanowczo przes-trzegamy przed zawieraniem umów, w których usługa co pra-wda będzie nam świadczona przez 24 miesiące, ale samo urządzenie kupujemy już w 49 ratach.

Ktoś zapyta: "a co jest niebezpiecznego w takim układzie, przecież dostanę urządzenie, które będzie mi łatwiej spłacić". Po pierwsze, urządzenie takie jest kilka razy droższe niż kupowane w sklepie z elektroniką. Po drugie, powyżej 24 miesięcy sprzedawca nie odpowiada już za naprawę naszego urządzenia. Może się więc zdarzyć, że urządzenie nie będzie działało, a raty i tak trzeba będzie spłacać. (JJ)

*PREZENTY NA DZIEŃ KOBIET 2014 - NAJLEPSZE POMYSŁY
*PIĘKNE DZIEWCZYNY CHCĄ BYĆ MISS POLONIA - ZDJĘCIA Z CASTINGU W KATOWICACH
*TVP ABC I TV TRWAM NA MULTIPLEKSIE. Jak odbierać, jak przeprogramować dekoder?
*GALA NIEGRZECZNI - DODA POBIŁA SIĘ Z SZULIM - NOWE FAKTY i ZDJĘCIA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie