Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakość towarów coraz gorsza? [OPINIE UOKiK i FEDERACJI KONSUMENTÓW]

Jadwiga Jenczelewska
Najczęściej skarżymy się na jakość coraz gorszych butów
Najczęściej skarżymy się na jakość coraz gorszych butów Małgorzata Geńca
W tym roku kupiłam już kilka par butów i wszystkie musiałam reklamować - mówi Czytelniczka, z Piekar Śląskich, która zgłosiła się do naszej redakcji . - Są to buty kupowane w różnych sklepach, różnej jakości, w różnych cenach i standardach. Łączy je jedno - niepewność, czy nie popsują się w najmniej stosownym momencie, na przykład podczas prowadzenia samochodu - mówi pani Krystyna.

Wylicza. - W jednej parze urwał się pasek, w drugiej zapięcie, w trzeciej - po drugim założeniu - odpadł fleczek, w czwartej oderwała się ozdobna klamerka. Niby drobiazgi, ale każdy z tych defektów wyklucza dalsze używanie butów, które albo trzeba naprawić, albo wymienić na nowe.

To nie jest odosobniona interwencja - w telefonach, listach i e-mailach naszych Czytelników mnożą się skargi na fatalną jakość towarów. Można odnieść wrażenie, że ostatnio liczba skarg na jakość produktów oferowanych w sklepach drastycznie się zwiększyła.

- Nieraz mi się wydaje, że to celowe działanie producentów i handlowców, aby nakręcać popyt. Dostajemy nietrwałe dobra, które trzeba wymienić na coraz nowsze, równie niedobre - mówi pan Franciszek z Rybnika. I przypomina, że jego lodówka "Silesia", którą kupił 30 lat temu, wciąż jest sprawna, ale wymienił ją na nowszy model , który - niestety - już się popsuł dwa razy. A poczciwa "Silesia" stoi w domku na działce i wciąż mrozi aż zdrowo, więc żal ją było wyrzucać.

- Czy nie jest aby tak, że chińskie tanie produkty, z reguły słabe i nietrwałe, zalały rynki nie tylko polskie, a skutkiem ubocznym jest generalne obniżenie jakości towarów, także przez renomowanych producentów - uważa pan Franciszek. - Tak jak gorszy pieniądz wypiera lepszy pieniądz, tak samo liche i tanie towary wypierają droższe i lepsze jakościowo - zastanawia się Czytelnik.

Czy statystyki Federacji Konsumentów, Inspekcji Handlowej oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdzają spostrzeżenia naszych Czytelników? A może jest to tylko subiektywne odczucie klientów?

Poniżej publikujemy odpowiedzi, jakie przygotowano w tych instytucjach specjalnie dla DZ.

UOKiK: towary muszą trzymać normę

Paweł Borecki - Biuro Prasowe Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów:
Skargi konsumentów do rzeczników dotyczące zakupów wiążą się zwykle z reklamacjami z tytułu niezgodności towaru z umową lub na podstawie gwarancji. Wśród problemów zgłaszanych przez konsumentów znajdują się m.in.:
- odmowa przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego,
- przedstawianie konsumentom własnego sposobu załat-wienia reklamacji,
- utrzymywanie, że gwarancja jest jedynym sposobem realizacji roszczeń konsumentów oraz
- nieskuteczne usuwanie wad.

Jeśli chodzi o porady w sprawie zakupu odzieży i obuwia
w 2010 roku rzecznicy udzielili ich 63.102,
w 2011 r. - 75.200,
w 2012 r. - 75.167 porad.

Jeśli chodzi o zakup sprzętu RTV i AGD
w 2010 r. rzecznicy udzielili 37.405 porad,
w 2011 r. - 36.866,
w 2012 r. - 38.821;

Jeśli chodzi o zakup komputerów i akcesoriów komputerowych:
w 2010 r. - 14.400,
w 2011 r. - 14.561,
w 2012 r. - 14.792 porady.

Na podstawie tych danych nie można więc jednoznacznie stwierdzić, że z roku na rok zwiększa się liczba konsumentów zwracających się do rzeczników po pomoc w sprawie zakupów, ponieważ liczba udzielonych rad jest w kolejnych latach dość podobna. Są to oczywiście dane dotyczące wyłącznie liczby porad udzielanych przez rzeczników konsumentów, bo prawdziwą liczbę reklamacji znają tylko przedsiębiorcy przyjmujący te reklamacje. Pytanie: jak daleko można doszukiwać się analogii między liczbą problemów konsumenckich a jakością sprzedawanych towarów? Odpowiedź na nie pozostawiam analitykom rynku i zachowań konsumenckich.

Odnosząc się do kwestii jakości - na rynku, w każdym jego segmencie, znajdziemy produkty tańsze i droższe, produkty gorszej i lepszej jakości. Trzeba natomaist pamiętać, że każdy towar importowany do Unii Europejskiej - czy to wyprodukowany w Chinach, czy w Indonezji - musi spełniać określone kryteria jakościowe i normy bezpieczeństwa. Na rynku działają przedsiębiorcy, którzy specjalizują się w sprzedaży produktów słabej jakości i niedrogich. Są też tacy, którzy oferują towar droższy, ale lepszy jakościowo. Trudno stwierdzić pogorszenie jakości danego produktu na przestrzeni lat - nie prowadzimy takich analiz. Należy też pamiętać, że opinia konsumentów na ten temat może być subiektywna.

FK: Rynek jednak się cywilizuje

Michał Herde - prezes Oddziału Federacji Konsumentów w Warszawie:

Ze skarg, które otrzymujemy od konsumentów nie można wywieść twierdzenia, jakoby jakość oferowanych obecnie towarów uległa pogorszeniu. Faktycznie, spraw, którymi się zajmujemy jest obecnie więcej niż kilka lat temu, jednakże naszym zdaniem jest to związane bardziej ze wzrostem świadomości konsumentów w zakresie ich praw. Częściej reklamujemy rzeczy, gdyż wiemy, że mamy do tego prawo i wiemy, gdzie można się zwrócić o pomoc.

Nie wynika też z naszych odczuć, jakoby - w subiektywnym odczuciu konsumentów - też cokolwiek uległo zmianie jeśli chodzi o przeświadczenie, że "teraz wszystko jest gorsze". Jest to raczej funkcjonujący od dawna mechanizm społeczny, w którym czasy przeszłe są oceniane lepiej.

Naturalnie, jest pewne dążenie do stymulowania popytu poprzez "postarzanie" towarów, aczkolwiek zauważalna w tym przedmiocie praktyka polega raczej na wprowadzaniu do obrotu kolejnych modeli tego samego urządzenia (skoro coś jest nowością, to poprzedni model już nią nie jest - choćby minęło zaledwie pół roku od wprowadzenia na rynek).

Nie zauważamy wzrostu trudności w składaniu reklamacji - wręcz przeciwnie, składanie reklamacji raczej zostało ucywilizowane, co nie znaczy, że zauważamy poprawę na rynku w przedmiocie prawidłowego załatwiania reklamacji. Wydaje się jednak, że gorzej nie jest, choć z pewnością mogłoby być lepiej. I to właśnie jest jednym z celów statutowych Federacji Konsumentów.

Najgorsze są towary przemysłowe

Katarzyna Kielar, rzeczniczka prasowa Inspekcji Handlowej w Katowicach:

W 2012 r. do tutejszego Inspektoratu wpłynęły łącznie 1.583 informacje o nieprawidłowościach oraz wniosków o mediację złożonych przez konsumentów woj. śląskiego.

Większość informacji i wniosków konsumentów, czyli 1.091 - podobnie jak w latach ubiegłych - dotyczyła niewłaściwej jakości towarów przemysłowych i związanego z tym problemu odmowy uznania roszczeń reklamacyjnych konsumentów z tytułu niezgodności nabytego towaru konsumpcyjnego z umową.

269 spraw dotyczyło produktów spożywczych, głównie mięsa i jego przetworów (37), a także wyrobów alkoholowych (25), przetworów owocowo-warzywnych i napojów (23), wyrobów i przetworów mlecznych ( 16) czy przetworów rybnych ( 5).

Wpłynęło też 180 skarg na jakość i rzetelność świadczonych usług, z czego najwięcej dotyczyło usług gastronomi-znych (44), remontowo-budowlanych (25), motoryzacyjnych (14), pralniczych (10) oraz fryzjerskich i kosmetycznych (10).JJ

Sprawy do Sądu Konsumenckiego

W 2012 r. do Stałego Polubownego Sądu Konsumenc-kiego działającego przy Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej w Katowicach i Ośrodków Zamiejscowych w Bielsku-Białej i Częstochowie wpłynęło 449 pozwów o łącznej wartości przedmiotu sporu 306.149,00 zł. Przedmiotem sporu było obuwie (290 wniosków), odzież (38) sprzęt RTV/AGD ( 14) i usługi remontowo-budowlane (14).



*POGODA NA WRZESIEŃ 2013
*Koszmarny wypadek w Jasienicy: Jechał pod prąd i zginął w płomieniach [ZDJĘCIA +18]
*MISS POLKA 2013: Najpiękniejsze dziewczyny Polski wybrane! [ZOBACZ ZDJĘCIA]
*Kolejka Elka już działa! Zobacz całą trasę z lotu ptaka [ZDJĘCIA+ WIDEO]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty