Jakub Bogucki: Opłata paliwowa to bolesny cios dla tankujących

DRAPA
dr Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-petrol.pl.
dr Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-petrol.pl. arc
Udostępnij:
To bolesny cios dla osób tankujących paliwa - podkreśla dr Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-petrol.pl, komentując plany wprowadzenia tzw. opłaty paliwowej.

Jaki będzie wpływ tzw. opłaty paliwowej na rynek?
Taką zmianę trudno oceniać pozytywnie patrząc z perspektywy zarówno kierowcy, jak i człowieka, który interesuje się rynkiem paliw. Trudno nazwać ją w jakikolwiek inny sposób, niż sięgnięcie do kieszeni kierowcy. Będziemy zapewne świadkami wzrostów cen paliw. Nie da się bowiem przerzucić kosztów na operatorów stacji, ani na kogokolwiek innego.

Jakie będą zatem ceny na stacjach paliw?
Możemy być świadkami podniesienia cen o około 25 groszy za litr. Nie wiemy czy jednorazowo czy rozłoży się to w czasie, ale jednak o tę kwotę.

W jaki sposób zmiany wpłyną na rynek LPG w Polsce?
To bolesny cios. 10-procentowa podwyżka kosztów tankowania zaboli z pewnością tankujących LPG. Z jednej strony walczy się o ekologię i ekonomię, a w przypadku paliwa, które jest alternatywą dla paliw tradycyjnych i jest stosunkowo tanie, można mówić o takim samym wyroku jeśli chodzi o wysokość opodatkowania. Moim zdaniem to ewidentny błąd osób, które przygotowały ten projekt. Wydaje mi się, że jest jednak jakaś szansa, że ta propozycja nie zostanie przyjęta lub w jakiś sposób zostanie zmieniona.

Taka zmiana wpłynie bowiem nie tylko na zwykłych kierowców, ale także na kursy taksówek czy komunikację miejską?
Idąc dalej, to tak naprawdę wszystko - nawet w minimalnym stopniu - jest oparte na cenach paliw. Np. przewóz towarów czy usługi. Poza tym mówi się, że przecież 25 groszy na litrze, to nic, ale jak policzymy jak to wygląda w domowym, miesięcznym budżecie, to już są znaczące kwoty. Od wielu lat obowiązuje już opłata paliwowa, z której przeznaczano środki na budowę nowych dróg i połączeń kolejowych. Teraz mówimy o remontowaniu mniejszych, lokalnych odcinków.

Opłata paliwowa rzeczywiście będzie miała wpływ na lepszą jakość dróg?
Pozostaje mi wierzyć, że te pieniądze wyciągane z kieszeni podatników rzeczywiście zostaną przeznaczone na te drogi. Wszyscy rozumiemy, że cel jest szczytny, ale pozostaje pytanie czy taki sposób pozyskiwania pieniędzy jest adekwatny. Ze względów bezpieczeństwa i komfortu lokalne drogi oczywiście powinny być remontowane, ale chodzi o to czy właściwe jest sięganie akurat do tego źródła finansowania. Chyba najłatwiejszego. Jeśli podniesie się nam podatek, to wiadomo, że go zapłacimy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W BIED DNE ELYTY PO PEŁO CO NA WROTKI TYlKOKO STAĆ.
a
asd
Super wywiad, naprawdę. Pan Bogucki jest naprawdę niesamowitą postacią medialną udzielając tak celnych wypowiedzi. Z czterech pytań jedyną informacją jaką przekazał jest to, że cena paliwa wzrośnie - czyli to, co wszyscy od dawna wiedzą.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie