Katowice: Śląski Uniwersytet Medyczny otrzymał 22 nowoczesne fantomy. Studenci będą uczyć się na nich, jak pomóc niedożywionym pacjentom

Monika Chruścińska-Dragan
Monika Chruścińska-Dragan
Od nowego roku akademickiego Śląski Uniwersytet Medyczny wprowadzi skoordynowany blok zajęć z żywienia specjalistycznego. W nauce studentom uczelni pomogą nowoczesne fantomy. W sumie Fundacja Nutricia użyczyła uczelni 22 urządzenia. Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Od nowego roku akademickiego Śląski Uniwersytet Medyczny wprowadzi skoordynowany blok zajęć z żywienia specjalistycznego. W nauce studentom uczelni pomogą nowoczesne fantomy. W sumie Fundacja Nutricia użyczyła uczelni 22 urządzenia. Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE mat. prasowe SUM
Studenci Śląskiego Uniwersytetu Medycznego od października będą uczyć się metod żywienia klinicznego pacjentów na specjalnych, nowoczesnych fantomach. Odpowiednio wcześnie wprowadzone jest kluczowym narzędziem walki z niedożywieniem chorych.

Szacuje się, że ponad 30 proc. pacjentów jest niedożywionych podczas przyjęcia do szpitala, a u kolejnych 20-30 proc. chorych stan ten pogłębia się podczas hospitalizacji. Z przeprowadzonej na jednej z polskich uczelni medycznych ankiety wynika, że aż 85 proc. studentów i lekarzy opierając się na wiedzy zdobytej podczas nie byłoby w stanie zainicjować i poprowadzić interwencji żywieniowej.

– Dlatego wraz z Fundacją Nutricia od nowego roku akademickiego wprowadzamy na SUM skoordynowany blok zajęć z żywienia specjalistycznego – zapowiada prof. Jerzy Stojko, prorektor do spraw studiów i studentów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Nie przeocz

Studenci będą uczyć się na fantomach, jak pomóc niedożywionym pacjentom

W nauce studentom uczelni pomogą nowoczesne fantomy, Stefan – imitujący osobę dorosłą oraz Adaś, fantom pediatryczny. W sumie Fundacja Nutricia użyczyła SUM 22 urządzenia. Najpierw z obsługi fantomów przeszkoleni zostali naukowcy.

– Zajęcia ze studentami zaczynamy od października. Będzie to zupełnie nowa jakość nauczania, oparta na praktyce, a nie tylko teorii – wyjaśnia prof. dr hab. n. med. Małgorzata Muc-Wierzgoń, kierowniczka Katedry i Oddziału Klinicznego Wydziału Nauk o Zdrowiu w Bytomiu. – Odpowiednie odżywienie jest niezwykle ważne dla zdrowych osób, a co dopiero dla chorych przewlekle, ze schorzeniami uniemożliwiającymi normalne połykanie i picie – zwraca uwagę.

Wdrożenie żywienia medycznego u pacjentów, którzy tego wymagają, wpływa na poprawę stanu odżywienia, a w konsekwencji efektów samego leczenia czy rehabilitacji. Niedożywienie towarzyszy pacjentom z różnymi schorzeniami – diagnozuje się je u 30 do nawet 90 proc. pacjentów z chorobą nowotworową i 62 proc. osób po przebytym udarze mózgu.

Tymczasem z przeprowadzonej ankiety wynika, że w trakcie studiów lekarskich aż co piąty student i obecny lekarz pracujący w szpitalu nie zetknął się z tematyką żywienia dojelitowego i pozajelitowego. Jednocześnie 75 proc. pytanych widzi potrzebę wdrożenia obowiązkowego przedmiotu dedykowanego żywieniu klinicznemu lub dodatkowych zajęć jako elementu aktualnego programu studiów.

Śląski Uniwersytet Medyczny jako pierwsza w Polsce wprowadzi edukację żywieniową na wszystkich wydziałach.

– W dobie coraz nowszych odkryć naukowych często zapominamy o tym, co stanowi podstawę każdego procesu terapeutycznego. Bez odpowiedniego odżywienia organizmu leczenie chorób podstawowych jest nieefektywne, a czasami wręcz niemożliwe – mówi prof. Jerzy Stojko. – Wiedzę z zakresu żywienia klinicznego powinni mieć zarówno lekarze, jak i przedstawiciele innych zawodów medycznych. Dlatego program obejmie także przyszłych absolwentów farmacji, nauki o zdrowiu czy pielęgniarstwa. Każda z tych osób pełni określoną rolę w różnych momentach opieki nad pacjentem, stąd tak szeroka grupa odbiorców nowych zajęć – podkreśla.

Program koncentruje się na zajęciach praktycznych, podczas których studenci będą mogli m.in. ćwiczyć wdrażanie różnych metod podaży żywienia dojelitowego na specjalnych fantomach. Po zajęciach studenci będą potrafili rozpoznać rodzaje niedożywienia, identyfikować jego przyczyny oraz następstwa, a także diagnozować i monitorować stan chorego z niedożywieniem.

Musisz to wiedzieć

Anna Cywińska z Fundacji Nutricia podkreśla, że misją organizacji jest edukacja o roli żywienia na różnych etapach życia człowieka.

– W tym roku fundacja obchodzi 25-lecie działalności. Tym bardziej cieszymy się, że w tak szczególnym dla nas czasie wspólnie z instytucjami naukowymi rozszerzamy zasięg pierwszego akademickiego programu żywieniowego o kolejną uczelnię i zwiększamy świadomość przyszłej kadry medycznej na temat żywienia jako integralnego elementu opieki zdrowotnej – podkreśla.

Czarnek zapowiada HIT!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie