Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice tworzą kodeks reklamowy. Aż 89 proc. katowiczan ma dość reklam

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Katowice tworzą kodeks reklamowy. Aż 89 proc. katowiczan ma dość reklam
Katowice tworzą kodeks reklamowy. Aż 89 proc. katowiczan ma dość reklam ARC
Katowice szykują się do stworzenia kodeksu reklamowego, czyli zbioru zasad gdzie i jakie reklamy w przestrzeni miasta będzie można umieszczać. Urząd przeprowadził już w sprawie konsultacje społeczne. Aż 89 proc. badanych wskazało, że w Katowicach reklam jest zdecydowanie za dużo.

Władze Katowic już w ubiegłym roku zapowiedziały stworzenie w mieście kodeksu reklamowego na podstawie tzw. ustawy krajobrazowej z 2015 roku, która dała gminom możliwość zebrania w jednym dokumencie uregulowań dotyczących sytuowania reklam, ogrodzeń oraz obiektów małej architektury.

CZYTAJCIE TEŻ:
W Katowicach reklamy biustonoszy i majtek zaśmiecają przestrzeń publiczną

Wielkopowierzchniowe reklamy promujące odzież i bieliznę stały się kością niezgody. Ciekawy posób promowania Euro 2016 bramkami na przystankach nie wzbudza takich emocji.

W Katowicach reklamy biustonoszy i majtek zaśmiecają przestr...

W marcu zakończono konsultacje społeczne w sprawie tego, gdzie i jakie reklamy i urządzenia reklamowe, ale też ogrodzenia i elementy małej architektury można będzie w Katowicach stawiać. We wtorek przedstawiciele urzędu opublikowali raport z badań.

W konsultacjach wzięło udział łącznie 1347 osób, w tym mieszkańcy, przedsiębiorcy i zarządcy nieruchomości.

– Te głosy są dla nas bardzo ważne, bo pokazują, jak mieszkańcy postrzegają nasze miasto w kontekście lokalizacji reklam, małej architektury i ogrodzeń. Dzięki temu łatwiej będzie nakreślić kierunki dalszych prac nad uchwałą krajobrazową – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. 

Aż 64 proc. badanych wskazało, że reklamy w Katowicach nie spełniają swojej funkcji. A 89 proc. pytanych uważa, że reklam w mieście jest za dużo, zwłaszcza w centrum miasta, ale też wzdłuż miejskich dróg.

- Najbardziej przeszkadzającymi cechami reklamy według mieszkańców jest nadmierna ich ilość w jednym miejscu, chaotyczne usytuowanie względem otoczenia i innych reklam oraz niedostosowanie do architektury budynków i otoczenia – podsumowują urzędnicy.

Aż 79 proc. ankietowanych zwróciło też uwagę, ze reklamy przysłaniają elementy architektury i przyrody, ponadto przysłaniają elewacje obiektów zabytkowych (72 proc. badanych), widok na obiekty zabytkowe, zespoły zabudowy zabytkowej lub obszary zabytkowe (67 proc.), przeszkadzają podczas prowadzenia samochodu, rozpraszają (47 proc.).

Jak podnoszą katowiczanie w mieście za dużo jest reklam wielkoformatowych oraz szyldów na ścianach budynków. Co ciekawe badani wskazali, że o ile tradycyjnych nośników reklam, jest w Katowicach zbyt wiele, o tyle brakuje im neonów.

- Których ilość jest niewystarczająca według 33 proc. badanych – dodają urzędnicy.
 
Wyniki badań, jak zapowiadają przedstawiciele katowickiego magistratu, zostaną przekazane wyłonionej w przetargu firmie zewnętrznej, która na zlecenie miasta wykonuje prace początkowe dla przygotowania projektu uchwały krajobrazowej.

- Wykonana zostanie m.in. inwentaryzacja wybranych miejsc i obszarów miasta oraz zaproponowany zostanie podział Katowic na strefy, w których powinno wystąpić zróżnicowanie regulacji prawnych. Zebrane przez firmę propozycje rozwiązań dla miasta zostaną poddane społecznej ocenie w trakcie spotkania warsztatowego, które odbędzie się na początku września – zapowiadają urzędnicy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera