Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice: Umowa na wybudowanie ostatniego śląskiego odcinka A1

Adrian Ołdak
Infografika Marek Michalski
W poniedziałek w Urzędzie Wojewódzkim podpisano umowę na wybudowanie ostatniego 16-kilometrowego śląskiego odcinka A1, z Piekar Śląskich do Pyrzowic.

Ma być gotowy w pierwszym półroczu 2012, a może nawet już na Gwiazdkę 2011 roku. Gdy to się stanie, 92 km z Pyrzowic do granicy z Czechami, jadąc z dopuszczalną prędkością, pokonamy w 42 minuty.

Mimo że na śląskim odcinku A1 budowana jest przez państwo (od Pyrzowic do Strykowa w woj. łódzkim A1 buduje spółka akcyjna Autostrada Południe), szanse, że będzie można nią jeździć za darmo, są żadne. Rozwiązanie, które przyjęto na A4 między Mysłowicami a Gliwicami, nie powtórzy się. - To, że śląski odcinek A1 jest budowany przez państwo, niewiele zmienia. Może ono przecież samo pobierać opłaty za przejazd - wyjaśnia Radosław Stępień, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który przybył na podpisanie umowy. Przejazd 1 km autem osobowym będzie kosztował prawdopodobnie 10 groszy.

Stacje poboru opłat przewiduje już przedstawiony w poniedziałek plan odcinka Piekary-Pyrzowice. Będą umiejscowione na węzłach, łączących autostradę z drogami podrzędnymi. Jeden stanie na węźle "Piekary". Tu A1 będzie się łączyć z DW 911 (ul. Obwodowa Zachodnia, trasa Bytom-Tarnowskie Góry). Drugi będzie w Pyrzowicach, gdzie autostrada spotykać się będzie z drogą ekspresową S1. Na tym odcinku A1, w Dobieszowicach, po obu stronach drogi, usytuowane będą dwa MOP-y kategorii I. To miejsca obsługi podróżnych, wyposażone w parking, sanitariaty i małą gastronomię.

Na razie nie wiadomo, kto je będzie budował. Czy nie grozi nam więc sytuacja znana z pobocza autostrady A4 na odcinku z Gliwic do Wrocławia, gdzie przez kilka lat od ukończenia budowy jezdni nie pojawiła się ani jedna stacja benzynowa?

- Procedura, która wyłoni firmy prowadzące działalność w MOP-ach, zostanie przeprowadzona po wybudowaniu autostrady - informuje Dorota Marzyńska z biura prasowego katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Stanie się to tak szybko, jak to będzie możliwe. Zależy nam, aby użytkownicy A1 mogli podróżować w pełnym komforcie - zapewnia.
Nie potrafi jednak na razie powiedzieć, czy stacje benzynowe i motele przy A1 pojawią się już w 2012 roku czy może później.

Piekarsko-pyrzowicki odcinek A1 wybuduje firma Budimex Dromex wspólnie z Mostostalem Warszawa. Podpisy pod kontraktem złożyli Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, i Krzysztof Raj, dyrektor katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Opiewa on na 1 mld 829 mln zł. Średnio wychodzi 114 mln zł za kilometr. Suma szokująca.

- To efekt tego, że budujemy w terenie bardzo zurbanizowanym - twierdzi minister Stępień. - To nawet podwaja koszty. Śląskie odcinki autostrady są jednymi z najdroższych w kraju - ocenia. Rzeczywiście, tylko na trasie z Piekar do Pyrzowic powstanie 19 obiektów inżynierskich, czyli siedem wiaduktów drogowych, dziewięć wiaduktów autostradowych, dwa mosty i jeden wiadukt kolejowy. Nawierzchnia jezdni będzie asfaltowo-mineralna z dużą zawartością grysów.

Poniedziałkowe podpisanie kontraktu zamknęło procedurę trwającą aż 13 lat. Tyle trwało uzgodnienie przebiegu A1 i zaangażowanie wykonawców. - Na same prace projektowe i wykup gruntów poszło 600-700 mln zł - podsumował Krzysztof Raj. - Mimo oprotestowania przez mieszkańców przebiegu autostrady przez Bytom, mogę stanowczo stwierdzić, że z punktu widzenia prawnego wszystko dopięte jest na ostatni guzik. Autostradę można budować.
92 km A1 kosztować będzie w sumie 8 mld zł. Jeszcze w tym roku będzie można przejechać nią z Gliwic do Bełku, w 201o r. dalej, do granicy z Czechami.

Niestety, z Katowic do Gdańska trasą, która nazywana jest także Autostradą Bursztynową, będzie można dostać się dopiero za pięć lat. To efekt późniejszego oddania do użytku odcinka Pyrzowice-Częstochowa. Tutaj sprawę komplikuje m.in. przebieg autostrady obok portu lotniczego w Pyrzowicach. Jeszcze nie uzgodniono, jak ma on wyglądać.

167 km A1

Autostrada A1,przebiegająca przez woj. śląskie, będzie mieć 20 węzłów, czyli miejsc, w których połączy się z drogami podrzędnymi. Na odcinku budowanym przez państwo: Gorzyczki-Pyrzowice (92 km) będzie ich 14. Najważniejszy to węzeł "Gliwice Sośnica", łączący A1 z A4 i Drogą Krajową nr 44 Tychy-Gliwice. Węzły: "Maciejów", "Czekanów", "Wieszowa", "Bytom" i "Piekary" pozwolą na skomunikowanie A1 z centrum aglomeracji: przez Zabrze - DK 88, i przez Bytom - DK 94 i DK 11. Duże znaczenie będą miały także węzły "Mszana" - przez DW 933 do Jastrzębia Zdroju i "Rowień" przez DW 935 do Rybnika i Żor.

Na państwowym odcinku A1 będzie pięć MOP-ów: w Dobieszowicach, Wieszowie, Knurowie, Rowieniu, Mszanie. Stacje benzynowe przewidziano w Mszanie i Wieszowie. Place poboru opłat będą: między węzłami: Czekanów i Maciejów, Sośnica i Knurów, Mszana i Gorzyce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!