To większy z dwóch przetargów na nowe pojazdy dla Kolei Śląskich, które ogłoszono w marcu br. Oba zamówienia dotyczą pociągów czteroczłonowych - ogółem 25 egzemplarzy w zamówieniu podstawowym. W prawie opcji zamówienia mogą zostać zwiększone łącznie do 35 pociągów.
23 sierpnia KŚ podpisały już z Newagiem umowę na zakup trzech pojazdów, z opcją nabycia dwóch dodatkowych, we własnym postępowaniu przewoźnika. Ze względu na liczbę pytań, dopiero w środę otwarto oferty w drugim przetargu na 22 jednostki plus opcjonalnie osiem (postępowanie to realizuje KŚ dla woj. śląskiego na pojazdy kupowane dla tego przewoźnika przez samorząd województwa).
Jak wynika z informacji opublikowanej w środę na platformie zamówień KŚ, zamawiający zdecydował przeznaczyć na sfinansowanie podstawowego zakresu zakupu 1,019 mld zł brutto (22 pociągi).
Zgodnie z opublikowaną przez KŚ informacją jedyna oferta Newagu opiewa na blisko 1,111 mld zł za dostawę pociągów (łączna cena ofertowa) oraz niespełna 458 mln zł za usługi serwisowe (maksymalna łączna cena całkowita).
Oba zamówienia dotyczą nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych czteroczłonowych o prędkości eksploatacyjnej 160 km/h, z co najmniej 186 miejscami siedzącymi i łącznej liczbie miejsc co najmniej 390. Przewidziano po osiem drzwi na każdą stronę pociągu.
Zamówienie Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego obejmuje 22 pociągi i świadczenie usług serwisowych do końca 2035 r. Prawo opcji dotyczy dostawy kolejnych ośmiu pociągów tego samego typu, a także przedłużenie usług serwisowych do wykonania drugiej naprawy poziomu P4 (co 1 mln km, co osiem lat) – nie dłużej niż do końca 2043 r.
Pierwszy pociąg z zamówienia podstawowego ma zostać dostarczony do połowy 2026 r., a dalsze - po dwa w kolejnych miesiącach. Zamówienie ma być współfinansowane środkami programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (w działaniu pod nazwą: Regionalny tabor kolejowy).
Przetarg Kolei Śląskich dotyczył dostawy trzech pociągów ze świadczeniem usług serwisowych do wykonania pierwszej naprawy poziomu P4. Opcja - poza dwoma pociągami - może dotyczyć wydłużenia usług serwisowych do drugiej naprawy P4.
Pierwsze dwa pociągi w tym zamówieniu powinny zostać dostarczone nie później, niż w dwa lata od podpisania umowy (czyli w 2025 r.), a pozostałe - nie później niż w 25 miesięcy od podpisania umowy.
W tym zamówieniu jedyną ofertę złożył Newag, oferując cenę 127,5 mln zł za zamówienie podstawowe oraz 112,9 mln zł brutto za realizację prawa opcji w pełnym wymiarze.
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. Obecnie na kilkunastu liniach w regionie przewożą ponad 20 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy ok. 65 pociągów. Większość z nich kupiono przy wsparciu Funduszy Europejskich. W tym roku woj. śląskie poprzez umowę in house z Kolejami Śląskimi dopłaca do tego typu przewozów prawie 370 mln zł.
Nie przeocz
- Najlepsze MEMY na rozpoczęcie roku szkolnego. Uczniowie płaczą, rodzice przeżywają
- Podwyżka cen węgla w sklepie PGG od początku września. Sprawdź
- Tak wyglądała szkoła w okresie PRL-u. Pamiętacie te fartuchy? Archiwalne zdjęcia
- Galeria Katowicka ma już 10 lat. Tłumy napierały na drzwi. To był szał! Zdjęcia
Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?