Innowacyjne pomysły w biznesie są podstawą do rozwijania przedsiębiorstwa, a także do zdobywania pozycji na rynku i pokonywania konkurencji przez nowopowstające firmy. To novum przyciąga uwagę i zainteresowanie klientów, daje możliwość dynamicznego zaznaczenia swojej obecności w branży, a także pozwala opracować rozwiązania, które faktycznie prześcigną konkurencyjną ofertę. Ale jednak sam pomysł nie wystarczy. Trzeba jeszcze umieć efektywnie go wykorzystać. Do skutecznej komercjalizacji idei wystarczy sześć przemyślanych kroków.

1. Skompletowanie kompetentnego zespołu

Komercjalizacja to kompleksowe działania, które – aby być skuteczne – muszą objąć wszelkie aspekty funkcjonowania firmy. Z tego powodu do jej przeprowadzenia niezbędny jest cały zespół specjalistów z różnych dziedzin. W błędzie będzie ten, kto uważa, że do efektywnego wprowadzenia innowacji wystarczą osoby mocne w tworzeniu innowacyjnych koncepcji produktów lub usług.

Koncepcja to dopiero początek, od którego komercjalizacja się rozpoczyna. Równie istotnymi członkami zespołu są na przykład wiarygodni partnerzy merytoryczni, zwłaszcza pomocni na samym początku procesu, a także osoby posiadające pełne kompetencje biznesowe, m.in. marketingowe, sprzedażowe, finansowe, produkcyjne i logistyczne.

2. Analiza rynku i projektowanie wyróżników

Analiza rynku, a w szczególności rzetelna analiza konkurencji, to podstawa trafnego określenia oferty. Jeśli nasz pomysł ma być innowacyjny, to nie może okazać się, ze ktoś inny na rynku jest w stanie dostarczyć produkt lub usługę o danych cechach i parametrach. Aby produkt był nowatorski, musi się wyróżniać.

Brzmi banalnie? A jednak mówimy tu o bardzo złożonym procesie, jakim jest projektowanie wyróżników. Wyróżniki muszą być unikatowe, mierzalne, wiarygodne oraz przedstawiać konkretną wartość dla grupy docelowej usługi lub produktu. To na ich bazie będzie powstawać cała komunikacja i strategia wizerunkowa marki.

3. Analiza wzorcowych przykładów

Nie warto zaczynać wszystkiego od zera. Rozwój może też być oparty na dorobku poprzedników. Aby ułatwić sobie pracę, warto przeanalizować kilka przykładów efektywnych wdrożeń i wyciągnąć wnioski.

W branży technologiczno-biznesowej mógłby to być przypadek startupu Perfect Data. Został on skomercjalizowany przez zespół o wszechstronnych kompetencjach, który posiadał doświadczenia zarówno handlowe, biznesowe, jak i inwestorskie. Miał solidne źródło w doświadczeniach trade marketingowych, co pozwoliło wypracować pogłębiony obszar potrzeb biznesowych, do których został zaadresowany produkt procesu komercjalizacyjnego, jakim jest tzw. inteligentna półka.

Perfect Data obecnie dostarcza jedno z najnowocześniejszych narzędzi do opomiarowanie i monitoringu procesu sprzedaży produktów masowych w trybie ciągłym. Wzbudza zainteresowanie globalnych marek, takich jak Coca Cola czy CDC. Przestudiowanie rynkowych kroków osiągających sukces startupów to obowiązkowa lekcja do odrobienia.

4. Stabilne finansowanie

W początkowych etapach komercjalizacji pomysłu nie może zabraknąć funduszy w budżecie. Do momentu zakończenia całego procesu i uzyskania stabilizacji przedsięwzięcie musi mieć gwarancję finansową. Na jaki okres należy być zabezpieczonym? Kapitał musi być zapewniony na stworzenie prototypu, na jego pierwszą skuteczną sprzedaż i wdrożenie na rynku oraz na dalszy rozwój. Aż do momentu uzyskania stabilnych przychodów własnych nie może nagle braknąć funduszy. Dlatego budżet musi zostać skrupulatnie zaplanowany. Dobrze jest podzielić go na kolejne etapy, wyznaczając przy tym budżet awaryjny, po który sięgnąć można tylko w wyjątkowych sytuacjach.

5. Udowodnienie wiarygodności przedsięwzięcia

Niezwykle ważnym etapem komercjalizacji projektu jest udowodnienie właścicielom i partnerom biznesowym, a przede wszystkim rynkowi wiarygodności przedsięwzięcia, a więc zbudowanie pierwszego RTB (Reason to believe). Pierwszy sukces komercjalizacyjny pociągnie za sobą pozytywny odbiór marki przez kolejnych partnerów.

Czym zatem będzie RTB w procesie komercjalizacji biznesu? Przede wszystkim argumentem wsparcia w rozmowach handlowych. Jeżeli oferując w sieci sprzedaży swój produkt, możemy wesprzeć się przykładem sukcesu w innej sieci, będzie to dobry RTB – powód, który uwiarygodni potencjał naszej marki. Na tym etapie coraz większe znaczenie uzyskują także wysokopoziomowe kompetencje sprzedażowe. Jeśli odnieśliśmy sukces w połączeniu przekonujących na tle konkurencji wyróżników oraz w skutecznym przedstawieniu wartości, jakie zapewnia nasze innowacyjne rozwiązanie, można przejść do kolejnego kroku.

6. Komunikacja i sprzedaż na szeroką skalę

Na koniec należy przekuć pierwsze zwycięstwo w sukces masowy. Aby to osiągnąć, potrzebne są wysoko rozwinięte kompetencje marketingowe i sprzedażowe. Pamiętać należy także o możliwościach produkcyjnych, aby nadążyć za gwałtownie wzrastającą sprzedażą i coraz bardziej wymagającą obsługą klienta. Często nagle odniesiony sukces może przerosnąć oczekiwania przedsiębiorcy i wygenerować nowe potrzeby, na które nie będzie przygotowany. W tym końcowym etapie kluczowa staje się synergia wszystkich kompetencji biznesowych, które zaczynają oddziaływać prężnie, równolegle i długofalowo.