Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kto jest wrogiem, a kto przyjacielem na drodze?

Sławomir Cichy
34 procent kierowców zmienia sposób prowadzenia auta, opierając się na swoich uprzedzeniach
34 procent kierowców zmienia sposób prowadzenia auta, opierając się na swoich uprzedzeniach 123rf
Kierowcy myślą stereotypami, co bywa przyczyną kłopotów na drodze. W woj. śląskim też nie jesteśmy wolni od schematyzmu.

W piątek na Drogowej Trasie Średnicowej ok. godz. 9 na wysokości ul. Brackiej w kierunku Katowic bmw uderzyło w bariery. Dlaczego? Otóż większość z nas odpowiedzi udzieli sobie sama. Zadziałał schematyzm.

Stereotypy na drodze wiecznie żywe

Michał Kopeć, ekspert motoryzacyjny i instruktor ekojazdy jest przekonany, że czytając taką informację wielu pomyśli, że skoro w bariery uderzyło bmw, to z pewnością kierowca jechał zbyt szybko. - Gdyby informacja dotyczyła fiata uno, w grę mogłoby wchodzić zasłabnięcie kierowcy, bo raczej prowadziłby go senior. Na barierce nissan micra albo inny „damski samochód” to dla wielu wynik nieuwagi spowodowanej rozmową przez telefon - wylicza.

To spostrzeżenie potwierdza Mirosław Giza psychoterapeuta a także dyplomowany analityk jungowski. - To jak jesteśmy postrzegani na drodze przez innych kierowców może zależeć od koloru, typu, marki a nawet czystości naszego auta. I nie ma nic wspólnego z naszym zachowaniem za kółkiem. Kierowcy aut sportowych postrzegani są jako agresywni ryzykanci, podczas gdy prowadzący nawet równie szybkie sedany czy kombi takich emocji już nie budzą - mówi Giza.

Ale to nie wszystko. Spośród 2 tysięcy badań ankietowych kierowców zleconych przez firmę Continental, producenta opon, około 45 procent przyznało, że uprzedzenia wpływają na to jak - uprzejmie czy agresywnie - zachowują się w stosunku do innych uczestników ruchu. Co to oznacza w praktyce? Kierowcy pozwalają na to, aby stereotypy decydowały o mniej lub bardziej brawurowej jeździe. Choć ankiet nie przeprowadzano na kierowcach w województwie śląskim, to zdaniem ekspertów nie różnimy się pod tym względem od warszawiaków, pozna-niaków, łodzian czy nawet londyńczyków.

Co na drodze przeszkadza nam najbardziej

Jak wynika z przeprowadzonej przez Continental ankiety, kierowcy są dwa razy mniej skłonni, aby ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, które jest „lanserskie” i bardzo drogie. Nie ma też co oczekiwać na taryfę ulgową kierowca, który próbuje włączyć się do ruchu i jednocześnie rozmawia przez telefon komórkowy.

Udowodniono, że na uczestników ruchu silnie oddziałują naklejki na samochodach. Sześć na dziesięć badanych osób denerwuje się widząc naklejkę przeciwnej drużyny sportowej lub popierającej jakąś sprawę lub organizację, która jest w sprzeczności z ich poglądami.
Oto 10 typów kierowców, których jesteśmy najmniej skłonni przepuścić na skrzyżowaniu: rozmawiający przez telefon, w sportowym samochodzie, z przyczepą , w lanserskim aucie, kierowcy taksówek, w samochodzie z napędem na cztery koła, uczący się prowadzić, kierowcy autobusów, w furgonetce (albo w vanie), emeryci.

- Przeprowadzając badanie szukaliśmy czynników mających wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Staramy się lepiej zrozumieć sposób w jaki zmotoryzowani zachowują się i to czym się kierują przy podejmowaniu decyzji za kierownicą. To alarmujące, że 34 procent kierowców zmienia swój sposób prowadzenia auta opierając się na swoich uprzedzeniach - komentuje Mark Griffiths, rzecznik Continental Tyres.

Kiedy stereotypy pomagają

Czasami jednak stereotypy mogą działać na korzyść kierowców. Badania dowiodły, że 27 procent ankietowanych zachowuje się kulturalnie w stosunku do kierowców, którzy prowadzą ten sam model samochodu.

Opinie są natomiast podzielone jeżeli chodzi o samochody hybrydowe i elektryczne. Jedna trzecia ankietowanych wierzy, że ich właściciele słusznie troszczą się o środowisko, jednak tyle samo badanych określa ich jednak jako „osoby zielone na pokaz”.

Wyniki badania wskazują, że kierowcy na drodze w dużej mierze kierują się uprzedzeniami i najczęściej są skłonni tolerować jedynie „swoich”. Warto wykorzystać tę wiedzę podczas jazdy - bez względu na markę samochodu, czy naklejkę z logiem drużyny, to bezpieczeństwo powinno zawsze mieć podstawowe znaczenie dla kierowcy.

Z badań OBOP wynika, że aż #8 na 10 naszych kierowców bardzo wysoko ocenia swoje umiejętności i kulturę za kółkiem. Źle jeżdżą zawsze „Oni” czyli inni. Kim są „Oni”? Oto nasz subiektywny ranking najbardziej znienawidzonych typów kierowców.

1. Łysy w bmw. Wyprzedza na trzeciego, przekracza prędkość.
2. Kapelusznik w tico. Przeciwieństwo Łysego z bmw. Widywany też w białej skodzie fabii.
3. Przedstawiciel handlowy. Bez względu na markę ma na pewno najsłabszy silnik. Zawsze spóźniony, zawsze na wysokich obrotach.
4. Pan Waldek z tira. Nigdy nie wiadomo czy pojedzie grzecznie w kolumnie, czy pod górę zechce wyprzedzać zajeżdżając drogę.
5. Baba za kierownicą. Płeć przypadkowa. Rozmowa przez telefon obowiązkowa, kurczowe trzymanie się środka jezdni też.
6. Młody w aucie ojca. Demon szybkości ze świeżym prawem jazdy uważający się za Kubicę albo Hołowczyca.
7. Taksówkarz. To on jest panem miasta i prawoskręt jest pasem do wciskania się na pierwszego przed światłami.
8. Kierowca autobusu PKM. Duży może więcej.
9. Panie, ja już tu 50 lat jeżdżę. Jeśli spotkasz go na jednokierunkowej, jadącego pod prąd, to się nie dziw. Ulica była dwukierunkowa pół wieku temu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!