Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Listy do DZ: Śmiercionośne przejazdy

.
Oto mój pogląd na sprawę niestrzeżonych przejazdów. Nie zgadzam się z Panem Ryszardem Węcławi-kiem, że wypadki na nich to tylko wina kierowców. Mój kolega zginął na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w miejscu, gdzie była doskonała widoczność. Być może była to jego wina, bo się śpieszył, ale gdyby przejazd był strzeżony lub byłby pod nim przepust, to wtedy by się to nie stało.

Moje doświadczenie dotyczące transportu kolejowego i drogowego ukształtowało się podczas wojaży zagranicznych. Było mi dane korzystać z usług szybkiej kolei miejskiej S-Bahn w Hamburgu oraz TGV na trasie Lille-Bruksela. Od tego czasu patrzę na polskie koleje przez pryzmat tych dwóch rozwiązań. Wspólnym mianownikiem S-Bahn i TGV jest ich duża prędkość przejazdu; właśnie tej cechy brakuje polskim kolejom. Dlaczego tak się dzieje?

Niektórzy upatrują powodów żółwiego tempa w złej jakości lokomotyw, wagonów i torów, wreszcie w szkodach górniczych. Wszystko to po części prawda, jednakże nikt nie zwrócił jeszcze uwagi na to, że powodem małej prędkości jest również znaczna liczba strzeżonych i niestrzeżonych przejazdów kolejowych, przed którymi składy pociągów muszą zwalniać. Na trasie S-Bahn nie zauważyłem ani jednego takiego skrzyżowania, nie mówiąc o TGV, gdzie są oczywiście absolutnie wykluczone. Długi czas przejazdu koleją skutecznie odstrasza pasażerów z ko-rzystania z tego środka transportu, szczególnie tych, którzy codziennie dojeżdżają do Katowic do pracy. Co zatem należy zrobić?

W pierwszej kolejności zinwentaryzować wszystkie kolizyjne przejazdy na trasach wo-jewództwa. Następnie określić, na których należy wykonać wiadukt, przepust lub tunel, a które zlikwidować. Dalej należy zbadać przypadki (np. tam, gdzie jest nasyp), gdzie da się szybko wbudować prefabrykowany przepust, tak, by czas wyłączenia z ruchu linii kolejowej był minimalny. W pozostałych przypadkach należy mieć również na uwadze takie wykonanie wiaduktu czy tunelu, by zminimalizować czas wyłączenia z ruchu linii kolejowej oraz dróg. Krótki czas wyłączenia z ruchu tras komunikacyjnych jest na Zachodzie niejednokrotnie decydującym czynnikiem mającym wpływ na wybór wy-konawcy robót. W Polsce natomiast regułą jest długotrwałe wyłączenie z ruchu ciągów ko-munikacyjnych, na trasie których dokonuje się remontu lub budowy wiaduktów czy tuneli.

Co by dało skrócenie czasu przejazdu na trasie, np. Wodzisław Śląski-Rybnik-Katowice? Po pierwsze, dałoby mieszkańcom Rybnika i Wodzisławia Śl. łatwy dostęp do rynku pracy w stolicy województwa (Katowice mają najmniejszą stopę bezrobocia) i innych miastach GOP-u. Po drugie, dałoby młodzieży mieszkającej w tych mia-stach dostęp do szkół i uczelni mających siedzibę w Katowicach. Po trzecie, ruch na drogach zostałby zmniejszony, a zarazem stałby się bardziej płynny. Po czwarte, poprawiłoby się bezpieczeństwo użytko-wników dróg. Jak widać same zalety. Ktoś powie, że to bardzo trudne i kosztowne rozwiązanie, ale podobno jesteśmy am-bitnym narodem więc uważam, że nastała odpowiednia pora, by o tym pomyśleć. Oprac. JJ
Benedykt Kołodziejczyk, Rybnik

Możesz dowiedzieć się więcej: Zarejestruj się w DZIENNIKZACHODNI.PL/PIANO


*Off Festiwal 2012: ZDJĘCIA, WIDEO, OPINIE
*Olimpiada w Londynie 2012: RELACJE, ZDJĘCIA, CIEKAWOSTKI
*KONKURS FOTOLATO 2012:
Przyślij zdjęcia, zgarnij nagrody!

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!