MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Majówka 2023. Nie tylko fotoradary będą dbać o bezpieczeństwo podróżujących

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
W trakcie długiego weekendu, patrole ITD będą obecne przede wszystkim na głównych szlakach komunikacyjnych, gdzie spodziewany jest największy ruch. Inspektorzy będą zwracać uwagę na stan techniczny pojazdów, trzeźwość kierowców, prędkość oraz czy przestrzegane są ograniczenia w ruchu dla niektórych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton.
W trakcie długiego weekendu, patrole ITD będą obecne przede wszystkim na głównych szlakach komunikacyjnych, gdzie spodziewany jest największy ruch. Inspektorzy będą zwracać uwagę na stan techniczny pojazdów, trzeźwość kierowców, prędkość oraz czy przestrzegane są ograniczenia w ruchu dla niektórych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton. GITD
Odpowiednio przygotowany samochód, przestrzeganie przepisów ruchu drogowego i zachowanie wzajemnego szacunku wobec wszystkich uczestników ruchu – to klucz do zapewnienia sobie oraz innym bezpieczeństwa na drogach. O większym natężeniu ruchu, okresowych zakazach dla ciężarówek i działaniach kontrolno-prewencyjnych Inspekcji Transportu Drogowego w trakcie zbliżającej się majówki, mówili podczas briefingu Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber i Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

Spis treści

Majówka 2023. Zadbajmy o bezpieczeństwo

Zbliża się wyjątkowo długi majowy weekend. Na drogach już w piątek spodziewane jest większe natężenie ruchu, w tym na trasach prowadzących w rejony turystyczne. O przestrzeganie najważniejszych zasad bezpieczeństwa w tym czasie zaapelował Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber.

Ten czas przez mieszkańców naszego kraju będzie wykorzystywany do odpoczynku, do relaksu – a to się wiąże z wyjazdami. Wyjazdy w takim okresie to dużo większe natężenie ruchu niż zwyczajowo. Chcemy, aby w tym okresie polskie drogi były bezpieczne. Nad tym będą pracowały służby, które na co dzień odpowiadają za bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Taką służbą jest m.in. Inspekcja Transportu Drogowego– mówił Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber.

Wiceminister Infrastruktury podkreślił, że stan brd na polskich drogach poprawia się. Wskazał na trzy istotne komponenty: inwestycje drogowe, regulacje prawne oraz edukację podnoszącą świadomość uczestników ruchu drogowego.

Chcemy, aby ten bardzo długi weekend majowy był na polskich drogach bezpieczny. Chcemy, aby ten trend spadków wypadków drogowych i ofiar został utrzymany. Jeżeli porównamy pierwszy kwartał roku bieżącego do tego roku poprzedniego, w którym mamy dosyć wyraźne spadki, to ten kwartał pokazuje 13% ofiar śmiertelnych mniej niż w pierwszym kwartale roku 2022. Dynamika spadku jest cały czas zachowana– podkreślił Wiceminister Infrastruktury.

Życzę wszystkim tym, którzy będą korzystali z polskich dróg, spokojnego, bezpiecznego dotarcia do celu oraz spokojnego i bezpiecznego powrotu. Szanujmy się nawzajem, jedźmy bezpiecznie, stosujemy się do znaków, reguł, przepisów prawa, bo to nam zapewnia swobodne i bezpieczne dotarcie do celu – dodał Rafał Weber, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

W majowy długi weekend rozpocznie się też kampania informacyjna Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – „Daj test z odpowiedzialności”.

Chcemy w tej kampanii skupić się na dwóch elementach. Chcemy zwrócić uwagę na bardzo niebezpieczną i nieodpowiedzialną jazdę pod wpływem albo po użyciu alkoholu, a także środków odurzających. Tutaj jesteśmy bezwzględni w przepisach prawa, jeżeli chodzi o tych, którzy wsiadają za kółko po alkoholu albo po środkach odurzających. Przepisy zaostrzające wprowadziliśmy w życie już pewien czas temu. Teraz jest czas na akcje edukacyjne, uświadamianie, że takie postępowanie jest niebezpieczne i nieodpowiedzialne, szkodzi zdrowiu i może doprowadzić do ogromnej tragedii – mówił Rafał Weber.

Majówka 2023. Zaplanuj podróż

Większość osób w okresie majówki będzie wybierać się na wypoczynek indywidualnym środkiem transportu. Dlatego ważne jest wcześniejsze zaplanowanie trasy przejazdu i właściwe przygotowanie auta do podróży.

Wsiadając za kierownicę samochodu, musimy mieć stuprocentową pewność, że jest on sprawny technicznie. Powinniśmy sprawdzić stan opon, oświetlenia, stan układu kierowniczego i hamulcowego – tak, aby mieć pewność, że wyjeżdżamy sprawnym samochodem. Nie zapominajmy też o naszej sprawności – kondycji psychofizycznej. Przed wyjazdem w dłuższą trasę kierowca musi być wypoczęty. Dotyczy to wszystkich kierowców, nie tylko tych zawodowych. Jeśli tylko poczujemy zmęczenie, znużenie długą trasę, zjedźmy na parking i odpocznijmy – podkreślił Alvin Gajadhur, Szef Inspekcji Transportu Drogowego.

Jeśli zdecydujemy się skorzystać z innej formy transportu, wybierając np. połączenie autokarowe, również pamiętajmy o przepisach i obowiązkach. W autobusach turystycznych fotele pasażerów są coraz częściej wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Pamiętajmy, że należy z nich korzystać w trakcie podróży i stosować się do poleceń kierowcy.
Dostosuj prędkość do warunków ruchu

Wciąż jedną z głównych przyczyn śmiertelnych wypadków drogowych jest nadmierna prędkość. W zdyscyplinowaniu kierowców skutecznie pomaga system fotoradarowy CANARD. Na drogach pracuje ponad pół tysiąca urządzeń.

Obserwujemy spadek liczby rejestrowanych naruszeń. W pierwszym kwartale tego roku system fotoradarowy zarejestrował o ponad 29,5 proc. przypadków przekroczenia prędkości niż rok wcześniej. Jest mniej przypadków brawurowej jazdy i rzadziej kierowcy decydują się na przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym. Mam nadzieję, że również w okresie tego długiego weekendu kierowcy będą zdyscyplinowani, będą stosowali się do ograniczeń prędkości, dostosują prędkość do warunków ruchu– mówił Główny Inspektor Transportu Drogowego.

Szef Inspekcji Transportu Drogowego zapowiedział, że podczas weekendu majowego na najbardziej niebezpiecznych głównych szlakach komunikacyjnych należy spodziewać się również inspektorów w nieoznakowanych pojazdach. Będą oni prowadzili mobilne kontrole prędkości oraz interweniowali na inne poważne wykroczenia w ruchu drogowym.

Zdejmijmy nogę z gazu, wystrzegajmy się brawury. Nawet najlepszy samochód z masą najnowszych systemów bezpieczeństwa, nie zwalnia nas od myślenia, przewidywania skutków własnego zachowania, czy koncentracji w trakcie jazdy – podkreślił Alvin Gajadhur.

W trakcie ubiegłorocznego majowego weekendu zarządzany przez GITD system CANARD wykonał ponad 4,5 mln pomiarów. Urządzenia zarejestrowały ponad 15,6 tys. naruszeń, w tym 14 856 przekroczeń dozwolonej prędkości.

Majówka 2023. Nie tylko fotoradary będą dbać o bezpieczeństwo podróżujących

W trakcie długiego weekendu, patrole ITD będą obecne przede wszystkim na głównych szlakach komunikacyjnych, gdzie spodziewany jest największy ruch. Inspektorzy będą zwracać uwagę na stan techniczny pojazdów, trzeźwość kierowców, prędkość oraz czy przestrzegane są ograniczenia w ruchu dla niektórych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton.

Majówka 2023. Uwaga na zakazy

W Polsce ograniczenia w ruchu pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton będą obowiązywać:

  • 30 kwietnia – od godz. 18:00 do godz. 22:00,
  • 1 maja – od godz. 8:00 do godz. 22:00,
  • 2 maja – od godz. 18:00 do godz. 22:00,
  • 3 maja – od godz. 8:00 do godz. 22:00.

Zakazy wynikają z rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 31 lipca 2007 r. w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 783). Ograniczenia w ruchu nie obejmują m.in. pojazdów biorących udział w akcjach ratowniczych, akcjach humanitarnych, usuwaniu skutków klęsk żywiołowych, usuwaniu awarii oraz używanych:

  • do przewozu lekarstw i środków medycznych,
  • dla potrzeb bezpłatnych medycznych badań profilaktycznych,
  • do przewozu artykułów szybko psujących się i środków spożywczych,
  • do przewozu żywych zwierząt,
  • do przewozu przesyłek w ramach działalności pocztowej stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
  • w związku z niezbędnym utrzymaniem ciągłości cyklu produkcyjnego lub świadczenia usług przedsiębiorstwa pracującego w ruchu ciągłym,
  • przy budowie dróg i mostów oraz przy ich utrzymaniu.

Zakazy nie obejmują również:

  • pojazdów powracających z zagranicy w celu zakończenia przewozu drogowego lub do odbiorcy przewożonego ładunku, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • pojazdów wolnobieżnych używanych do prac rolnych i ciągników rolniczych.

Za naruszenie przepisów dotyczących ograniczeń ruchu pojazdów powyżej 12 ton dmc, kierowcy grozi mandat karny w wysokości od 200 zł do 500 zł, a przewoźnikowi kara w wysokości 2000 zł. Również na zarządzającego transportem w przedsiębiorstwie może zostać nałożona kara finansowa – 1000 zł.

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Majówka 2023. Nie tylko fotoradary będą dbać o bezpieczeństwo podróżujących - Motofakty

Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni