Meteoropatia. Co to za choroba? Objawy i walka z nią

Agata MarkowiczZaktualizowano 
Pixabay
Meteoropatia nie jest jednostką chorobową, którą leczy się klinicznie. Nie jest jednak wymysłem hipochondryków. Cierpimy przez aurę, bo... przestaliśmy żyć w zgodzie z naturą. Na meteoropatię często skarżą się kobiety w wieku okołomenopauzalnym. Meteoropatii można zaradzić. Oto sposoby na meteoropatię

Rośnie liczba osób, które uskarżają się na meteoropatię - nieprzyjemne objawy wywoływane gwałtownie (czasem z godziny na godzinę!) zmieniającą się aurą. Należą do nich

  • uporczywe bóle głowy,
  • bóle mięśni,
  • bóle reumatyczne,
  • problemy z koncentracją,
  • senność
  • wahania nastroju.

Chociaż nie ma takiej jednostki chorobowej jak meteoropatia, lekarze tych sygnałów nie lekceważą. Jest wiele
badań, które potwierdzają związek pomiędzy zmianami pogody a:

  • zaostrzeniem bólów reumatycznych,
  • głowy,
  • zębów,
  • dolnego odcinka kręgosłupa.

Kogo najczęściej dotyka meteoropatia?

Meteoropatia to przypadłość szczególnie osób dojrzałych (55+), a zwłaszcza kobiet w wieku okołomenopauzalnym. Z obserwacji naukowców z Uniwersytetu w Helsinkach wynika, że aż 70 proc. Kobiet zbliżających się do menopauzy cierpi podczas zmian pogody. Zdecydowanie mniej na kiepskie samopoczucie wywołane aurą uskarżają się dojrzali panowie i osoby młode (w wieku 18 -25 lat). Jednak wiek to niejedyny czynnik sprzyjający tej przypadłości.

Poważny wpływ na powstanie pogodowej wrażliwości mają również:

  • choroby układu krążenia,
  • problemy z ciśnieniem,
  • osłabiona odporność (np. na skutek zażywanych leków lub przewlekłej choroby),
  • stres,
  • zaburzenia hormonalne,
  • zła dieta,
  • siedzący tryb życia.

Więcej słońca to więcej witaminy D!

Meteoropaci uskarżają się przede wszystkim na bóle głowy, w tym migreny i równie nieprzyjemne w odczuciu tzw. klasterowe
bóle głowy. Ma na nie wpływ m.in. Niedobór witaminy D, której najlepszym źródłem są promienie słoneczne.

Z badań epidemiologicznych wynika, że ponad 90 proc. Polaków ma niedobory. witaminy słońca. Tymczasem jej wpływ
jest niepodważalny dla naszego organizmu, także układu nerwowego. Potwierdzają to m.in. badania duńskich naukowców, którzy uznają witaminę D za istotny czynnik stymulujący naszą odporność – pobudza ona rozwój limfocytów T, które bez jej wsparcia nie są w stanie właściwie bronić naszego organizmu przed infekcjami.

Witamina D jest również odpowiedzialna za prawidłowy rozwój i mineralizację kości, dlatego też jej właściwy poziom pomoże nam uchronić się przed osteoporozą czy problemami z kręgosłupem.
To jedyna witamina, której niedoboru nie jesteśmy w stanie zrekompensować dietą, ale można ją suplementować.

Środki przeciwbólowe? To droga donikąd

Naukowcy ostrzegają, że ludzi negatywnie reagujących na zmiany pogodowe przybywa, ponieważ zmianie uległy nasze
nawyki związane ze stylem życia. Człowiek przestał żyć w zgodzie z naturą. na skutek czego zatracił naturalne mechanizmy
obronne chroniące go przed kaprysami aury. Tymczasem już Hipokrates pisał, że „Jesteśmy cząstką przyrody i podlegamy jej prawom”.

Nadmiar obowiązków, praca, szkoła, przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach, brak światła słonecznego i ruchu, w tym aktywności na świeżym powietrzu (która kiedyś była normą) – to czynniki, które mają duże znaczenie zarówno, jeśli chodzi o nasze samopoczucie psychiczne, jak i fizyczne.

Dla wielu osób intensywniej odczuwających dolegliwości związane z pogodą ratunkiem stają się środki przeciwbólowe. Lekarze jednak apelują: – To nie jest rozwiązanie do stosowania na dłuższą metę. Ciągłe uśmierzanie bólu tabletkami nie
jest rozsądnym rozwiązaniem.

Pamiętajmy, że tego rodzaju specyfiki jedynie objawowo koją ból, nie usuwają zaś źródła problemu. Z badań wynika, że Polacy spożywają ich zdecydowanie za dużo, co poważnie obciąża pracę wątroby i nerek. To samo zresztą tyczy się suplementów.

Zamiast sięgać po tabletkę, spróbuj naturalnych sposobów

Boli głowa? Naturalne sposoby jak zaradzić

ZMIEŃ DIETĘ
Postaw na produkty bogate w magnez, który działa przeciwdepresyjnie, zapobiega nerwobólom i pozytywnie wpływa na serce oraz układ krążenia (jego źródła to: kakao, gorzka czekolada, orzechy, kasze, warzywa strączkowe, pestki dyni, banany); witaminę B6, która reguluje pracę układu nerwowego i krążenia oraz zwiększa ogólną odporność organizmu (jej źródła to: mięso, ryby, ziemniaki, płatki, produkty zbożowe, kapusta, orzechy, banany).
WYSYPIAJ SIĘ
Powinniśmy spać 7-8 godzin na dobę, i to wtedy, kiedy jest ciemno – bo dzisiaj ludziom kompletnie poprzestawiały się godziny snu i aktywności.
RUSZAJ SIĘ
Warto postawić na jogę, jogging, nordic walking. Dobra jest jakakolwiek aktywność fizyczna, zwłaszcza na świeżym powietrzu. Ważne żeby była regularna; nawet przy brzydkiej pogodzie.
HARTUJ ORGANIZM
Pomagają częste wizyty w saunie lub branie naprzemiennie zimnych i gorących pryszniców.

polecane: FLESZ: Nocowanie opiekuna w szpitalu za darmo

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3