MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mleko, baterie, papier toaletowy - oto najczęściej kupowane produkty i liderzy wśród sklepów!

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
W 2023 r. wśród top 10 produktów na listach zakupów, zarówno w sklepach spożywczych, jak i drogeriach oraz dyskontach niespożywczych, znalazł się papier toaletowy.
W 2023 r. wśród top 10 produktów na listach zakupów, zarówno w sklepach spożywczych, jak i drogeriach oraz dyskontach niespożywczych, znalazł się papier toaletowy. Andrzej Banas
Z artykułów spożywczych najczęściej kupujemy mleko, z niespożywczych - baterie, z drogeryjnych - pastę do zębów a do domu i ogrodu - ziemię. Najpopularniejszy sklep w Polsce to teraz Biedronka.

Spis treści

W pierwszej piątce TOP - produktów na listach zakupów są:

  • jajka, banany, masło, ser żółty (artykuły spożywcze);
  • worki na śmieci, papier toaletowy, wieszaki, świeczki (niespożywcze);
  • pasta do zębów, szampon, papier toaletowy, żel pod prysznic (drogeryjne);
  • wieszaki, prześcieradła, farba, szklanki (dom i ogród) - w najnowszej - IX - edycji Rankingu Popularności Sieci Handlowych Listonic przeanalizowano 498 tysięcy list zakupów!

Z rankingu Popularności Sieci Handlowych Listonic wynika też, że 2023 upłynął pod znakiem wojen cenowych.

Sieci nie tylko wprowadzały promocje, ale także obniżały ceny regularne, stając do walki o miano najtańszego sklepu.

Biedronka, Lidl i Auchan

Największa rywalizacja o klienta toczyła się wśród sieci spożywczych i tam doszło do znaczących zmian. Choć ubiegłoroczny zwycięzca w kategorii sieci spożywczych - Lidl - zwiększył swój udział w listach zakupów (o 0,55 p.p.) okazało się to niewystarczające do utrzymania 1. pozycji. Wzrost o 3,22 p.p. dał natomiast Biedronce (pierwszy raz od pięciu lat) fotel lidera.

Na trzecim, czwartym oraz piątym miejscu znalazły się kolejno: Auchan, Kaufland oraz Dino.

Ich miejsca są takie same, jak w ubiegłorocznym rankingu, choć część z nich zanotowała spadki udziału w listach zakupów - Auchan o 1,11 p.p., Kaufland o 0,32 p.p. Udział sieci Dino wzrósł o 0,18 p.p.

Action, Pepco, Dealz

Wyjątkowa sytuacja miała miejsce w kategorii dyskontów niespożywczych. Ponad 50% (dokładnie 51,73%) udziału w listach zakupów tej kategorii przypadło sieci Action, która poprawiła swój wynik względem poprzedniego roku o rekordowe 13,43 p.p.

Na drugim miejscu, z udziałem w listach zakupów równym 36,62% znalazła się sieć Pepco, która jednocześnie zanotowała spadek o 11,96 p.p. Trzecie miejsce, podobnie jak w ubiegłym roku zajęła sieć Dealz (udział w listach zakupów: 5,19%, wzrost o 0,23 p.p.).

Rossmann, Hebe, Super Pharm

Bez zmian na czołowych miejscach pozostały sieci w kategorii drogerii oraz wyposażenia domu i ogrodu. Zdecydowanym liderem jest sieć Rossmann, której udział w listach zakupów wśród drogerii wyniósł 92,66% (wzrost o 0,49 p.p.). Na drugim miejscu znalazła się sieć Jeronimo Martens - Hebe (6,04% udziału, spadek o 0,04 p.p.), a na trzecim - Super Pharm (0,72% udziału, spadek o 0,23 p.p.) .

- Nasze sklepy odwiedza codziennie ponad 1 milion Polaków w blisko 1800 drogeriach, stacjonarnych i internetowej - mówi Agata Nowakowska, rzecznik prasowy sieci Rossmann.

Ikea, Castorama, Lerloy Merlin

Bardziej wyrównana walka, choć z wciąż wyraźnym liderem toczyła się w kategorii dom i ogród. Pierwsze miejsce ponownie zajęła sieć Ikea, która zwiększyła swój udział w listach zakupów z tej kategorii do 38,63% (więcej o 0,72 p.p. względem ubiegłego roku). Drugie miejsce zajęła Castorama (22,29% udziału i spadek o 2,87 p.p.), a trzecie - Lerloy Merlin (17,51% udziału i wzrost o 1,64%).

Co ciekawe jednak, liczba list zakupów z kategorii drogerii oraz wyposażenia domu i ogrodu spadła, przy jednoczesnym wzroście ilości list zakupów do sieci spożywczych i dyskontów niespożywczych.

- Sieci spożywcze i dyskonty niespożywcze nie tylko posiadają coraz szerszą ofertę drogeryjną, ale także coraz częściej obejmują te produkty dużymi akcjami promocyjnymi - komentuje Małgorzata Olczak z Listonic.

62 zł - to średnia kwota na paragonie

- W 2023 roku klienci dyskontów płacili za zakupy średnio 62 zł, czyli o 6% więcej niż przed rokiem, choć do ich koszyków trafiało średnio o 7 opakowań produktów mniej niż w 2022 roku - mówi Elżbieta Szarejko, analityk w CMR. - Nawet w kanale kojarzącym się z dużymi zakupami, czyli w hipermarketach, średnia lista produktów na paragonie skróciła się w 2023 r. o 5%, do niespełna 14, ale przeciętna wartość takiego paragonu wyniosła 94 zł, co oznacza wzrost o około 5 procent.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Grecy będą pracować 6 dni w tygodniu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Mleko, baterie, papier toaletowy - oto najczęściej kupowane produkty i liderzy wśród sklepów! - Gazeta Pomorska

Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni