29 lipca Zarząd Transportu Metropolitalnego wprowadził zastępczą komunikację autobusową dla linii tramwajowej nr 22, na odcinku Czeladź Dworzec - Będzin Rondo. To umożliwiło firmie Primost Południe z Będzina rozpoczęcie przebudowy wiaduktu tramwajowego nad DK86. Ostatnio pojawiły się zapowiadane zwężenia na jezdni.
Wiadukt stanowi istotny węzeł komunikacyjny, bowiem tuż obok znajduje się Centrum Handlowe M1 w Czeladzi, a wjazdy i zjazdy z wiaduktu pozwalają jechać w kierunku Będzina, Czeladzi, Bytomia czy Sosnowca oraz Dąbrowy Górniczej. DK86 prowadzi natomiast w kierunku Katowic a w drugą stronę do Częstochowy.
Remont wiaduktu w Będzinie: zmiany dla kierowców
W pierwszej kolejności rozebrane zostało torowisko na obiekcie, co nie powodowało utrudnień w ruchu drogowym. Rozpoczęcie robót zasadniczych wiązało się natomiast z wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu na DK86. Jak informuje GDDKiA wyłączona została jedna jezdnia, a ruch w obu kierunkach odbywa się drugą, przy ograniczeniu prędkości do 60 km/h, a na przejazdach na drugą jezdnię do 40 km/h. W międzyczasie Primost przebuduje podporę środkową (przy wyłączeniu z ruchu lewych pasów DK86) oraz podpory skrajne (przy wyłączeniu z ruchu prawych pasów DK86).
- O planowanych zmianach w organizacji ruchu będziemy informować z odpowiednim wyprzedzeniem. Zakończenie prac powinno nastąpić na przełomie tego i przyszłego roku – przekazuje GDDKiA.
Umowny terminem zakończenia prac to 13 stycznia 2024 r. Wartość umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych to około 3,5 mln zł, a inwestycja jest finansowana z funduszy, będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Remont wiaduktu w Będzinie: po remoncie przejadą tędy wyższe pojazdy
Po zakończeniu tego przedsięwzięcia zwiększy się skrajnia drogowa pod obiektem nad DK86 w Będzinie. Pozwoli to na usunięcie ograniczenia wysokości dla pojazdów przejeżdżających pod wiaduktem tramwajowym. Aktualnie posiada on nienormatywną skrajnię pionową (wolną przestrzeń nad drogą, która przeznaczona jest do prowadzenia ruchu pojazdów, ich zatrzymywania się lub postoju).
Pomimo istniejącego oznakowania zakazującego wjazdu pod obiekt pojazdów wyższych niż 3,8 lub 3,9 m (w zależności od kierunku ruchu) kilkukrotnie doszło do uszkodzeń jego konstrukcji przez pojazdy o wysokości większej niż dopuszczonej znakami. Takie pojazdy po prostu klinowały się pod wiaduktem. W jednym z takich właśnie przypadków o wiadukt zahaczyła przewożona na platformie koparka.
Po przebudowie, obejmującej m.in. wykonanie nowych podpór i konstrukcji nośnej, minimalna skrajnia pod obiektem będzie już zgodna z obowiązującymi w tym zakresie warunkami technicznymi, czyli 4,7 m wysokości.
Nie przeocz
- Odnowiony Starganiec. Za inwestycję w Mikołowie 7 milionów zapłaciły Katowice. Zobacz
- Górnik Zabrze: Budowa czwartej trybuny z lotu ptaka. Zobaczcie zdjęcia i film
- Śląscy kibice śmieją się z Legii Warszawa po meczu z Austrią Wiedeń. Najlepsze memy
- Największe takie miejsce w Polsce, gdzie możesz przytulić i nakarmić alpakę. WIDEO
Zobacz także

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?