MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nauczyciele odciążą poradnie psychologiczno-pedagogiczne? Czy to oni będą diagnozować uczniów? Są takie przypuszczenia

Magdalena Ignaciuk
Trwają spotkania w ramach projektu „Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych”. Czy niebawem to nauczyciele będą tworzyć diagnozy uczniów?
Trwają spotkania w ramach projektu „Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych”. Czy niebawem to nauczyciele będą tworzyć diagnozy uczniów? freepik.com
W edukacji wciąż jest mnóstwo wolnych stanowisk dla psychologów i pedagogów. Osób z takim wykształceniem brakuje zarówno w szkołach jak i w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Rozwiązaniem może być przejęcie części obowiązków psychologów przez nauczycieli. Jak miałoby to wyglądać w praktyce? Do końca nie wiadomo.

Spis treści

Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych

Projekt „Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych” jest pewnego rodzaju wsparciem dla polskiej edukacji. Problemem szkół jest niewystarczająca ilość psychologów zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach. MEN szuka rozwiązań tej sytuacji. Eksperci opracowali Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia - ICF.

– Podchodzimy do tego tematu wyjątkowo poważne. I wspólnie z Ministerstwem Zdrowia pracujemy nad dobrym programem, który by przyciągnął psychologów do szkół, bo dzisiaj mamy świadomość, że te kilka godzin w szkole nie są finansowo, ekonomicznie atrakcyjne. I zadbamy o to, by jak najwięcej psychologów chciało w szkołach uczyć – zapewniała Barbara Nowacka podczas lutowego spotkania w płockim liceum.

W ramach przywołanego wyżej projektu prowadzone są spotkania, podczas których konsultowane są możliwości wdrożenia polegającej na międzysektorowym wsparciu dla dzieci i osób uczących się. Ten temat został zauważony przez Portal Samorządowy:

– Te spotkania to swoisty sondaż nastrojów i problemów pracowników poradni, które będą werbalizowane. I być może na spotkaniu podsumowującym 24 kwietnia przedstawiciele MEN poinformują nas o koniecznych rozwiązaniach. Ale pewności nie ma, bo na tych spotkaniach nie mówią tego wprost - mówi w rozmowie z Portalem Samorządowym Ewa Tatarczak, psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białej Podlaskiej, przewodnicząca Związku Zawodowego „Rada Poradnictwa”.

Odciążenie poradni psychologiczno-pedagogicznych?

Problem tkwi w wynagrodzeniach. Pracownicy poradni zwracają uwagę na to, że ich zarobki są za niskie. Ministerstwo na razie nie mówi nic na temat planowanych podwyżek w tym sektorze. Istnieje natomiast możliwość, by odciążyć pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych w taki sposób, by diagnozę funkcjonalną przeprowadzali nauczyciele przedszkolni i szkolni. Jak podaje Portal Samorządowy, na jej podstawie będzie proponowana forma wspierania dziecka na terenie szkoły, a jeżeli to nie będzie dawało efektów, to będzie włączana poradnia psychologiczno-pedagogiczna, która będzie pogłębiała diagnozę, a także wydawała opinie i orzeczenia.

- To nie jest wyjątkowo trudne, bo tę diagnozę wykonuje się na podstawie kwestionariusza, w dużej mierze jest ona oparta na wywiadzie z rodzicami oraz obserwacji własnej - czyli kwestie poruszania się dziecka, motoryki, sposobu pisania, czytania, liczenia. To wszystko jest do zrobienia, oczywiście pod warunkiem, że nauczyciele zostaną do tego odpowiednio przygotowani. Ta diagnoza niby już teraz funkcjonuje, ale w szkołach w praktyce nie jest stosowana - wyjaśnia Ewa Tatarczak w rozmowie z Portalem Samorządowym.

Gdyby zatem wykorzystać możliwości nauczycieli ze szkół i przedszkoli, psycholodzy z poradni mieliby mniej pracy i tworzyliby jedynie pogłębione diagnozy.

Pojawia się zatem pytanie: kto w szkołach będzie przeprowadzał diagnozy, skoro w placówkach wciąż brakuje psychologów i pedagogów. To zadanie spadnie prawdopodobnie na wychowawców i nauczycieli przedmiotów.

Nie jest to jednak pewne, ponieważ MEN nie mówi wprost o tym, jakie działania ma na myśli, podejmując spotkania. Na stronie kuratoriów możemy przeczytać taką informację:

Podczas spotkań uczestnicy spotkania mają okazję włączyć się do dyskusji o rozwoju poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego oraz roli poradni w systemie wsparcia dzieci i młodzieży i ich rodzin w sytuacji rosnących potrzeb w tym zakresie. W trakcie spotkań zaplanowano panele dyskusyjne z udziałem przedstawicieli Związku Zawodowego Rada Poradnictwa oraz poradni, które brały udział w działaniach pilotujących nowe rozwiązania w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, oceny funkcjonalnej oraz wsparcia międzysektorowego. Podczas drugiego dnia spotkania odbędą się warsztaty dotyczące kultury organizacyjnej oraz wdrażania zmian w organizacji, prowadzone przez kadrę naukową Szkołą Główną Handlową w Warszawie.

Na spotkania można zgłosić się poprzez formularz rejestracyjny.

Kalendarz spotkań:

  • Gdańsk 15-16.04.2023
  • Kraków 26-27.03.2024
  • Poznań 04-05.04.2024
  • Białystok 11-12.04.2024
  • Wrocław 18-19.04.2024
  • Warszawa 23-24.04.2024 (spotkanie podsumowujące).

Spotkanie w Warszawie ma być spotkaniem podsumowującym całość projektu. Być może właśnie wtedy nauczyciele poznają konkrety dotyczące ewentualnych zmian.

od 16 lat
Wideo

Dziś 81. rocznica Ludobójstwa na Wołyniu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nauczyciele odciążą poradnie psychologiczno-pedagogiczne? Czy to oni będą diagnozować uczniów? Są takie przypuszczenia - Strefa Edukacji

Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni