reklama

Nowe linie czy powrót do starych? Jakie będą Koleje Śląskie w przyszłości? ZDJĘCIA

tos

Wideo

Zobacz galerię (16 zdjęć)
O planach rozwoju kolei pasażerskiej na terenie województwa śląskiego rozmawiano we wtorek w Katowicach podczas konferencji "Kolej w województwie śląskim", którą zorganizowały Koleje Śląskie i Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. Wśród poruszonych tematów nie brakło tych dotyczących rozwoju siatki połączeń obsługiwanych przez regionalnego przewoźnika, a także problemów natury infrastrukturalnej, z którymi mierzą się zarówno kolejarze, jak i pasażerowie.

- Cieszy mnie to, że w tym roku przewieziemy prawdopodobnie 20 milionów pasażerów. To wynik bardzo dobry, szczególnie w październiku i listopadzie, gdzie wynik jest o 25 procent lepszy niż przed rokiem - mówił Aleksander Drzewiecki, prezes Kolei Śląskich dodając jednak, że wzrost liczby połączeń i pasażerów sprawia, że system kolejowy w województwie śląskim zbliża się do granic swojej wytrzymałości. Zdaniem Drzewieckiego, konieczna jest na niektórych odcinkach odseparowanie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego.

- Nie możemy teraz zastosować taktu, który od dawna powinien być w województwie śląskim - podkreślał Drzewiecki.

W 2019 roku praca eksploatacyjna Kolei Śląskich wyniosła 7,4 miliona pociągokilometrów, w 2020 roku będzie większa i wyniesie 8,2 miliona pociągokilometrów. Jak podkreślają przedstawiciele przewoźnika, to nie tylko nowe połączenia, ale też dogęszczenie dotychczas obsługiwanych linii kolejowych.

W planach jest uruchamianie dodatkowych połączeń, chociaż główną przeszkodą z tym związaną są niewystarczające parametry linii kolejowych, bądź brak... torów na niektórych odcinkach. O ile bowiem na zaprezentowanych przez Koleje Śląskie, jako potencjalnie przez nie obsługiwanych odcinkach z Katowic do Olkusza i Krakowa, Tychów do Orzesza Jaśkowic czy Gliwic do Rybnika tory są, nie można tego powiedzieć o trasach Zawiercie - Tarnowskie Góry (przez lotnisko w Pyrzowicach), Orzesze - Żory - Jastrzębie-Zdrój czy częściowo Tychy Lodowisko - Oświęcim. Tutaj nie da się prowadzić ruchu bez inwestycji PKP PLK.

Szczegóły dotyczące reaktywacji bądź organizowania nowych połączeń mają zostać opracowane w strategii rozwoju połączeń do roku 2050 roku.

- Jeśli nie weźmiemy pod uwagę nowych rozwiązań, to w 2050 roku będziemy mieć kolej nie taką, jakiej potrzebujemy. Mamy potencjał, który chcemy wykorzystać. Zachęcamy do współpracy, bo tylko wspólnie jesteśmy w stanie zbudowań system transportowy na miarę potrzeb województwa śląskiego - mówi prezes KŚ Aleksander Drzewiecki.

Janusz Berkowski, dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, mówił z kolei o aktualnych trudnościach infrastrukturalnych na terenie całego województwa. Podstawowe to wyczerpana przepustowość szlaków między Dąbrową Górniczą a Katowicami oraz Katowicami a Katowicami Ligotą, jeden tor na trasie Wodzisław Śląski - Chałupki (w czasie niedawnej modernizacji zlikwidowano tam jedną z mijanek), kolizyjne okolice węzła w Czechowicach-Dziedzicach, a także jednotor z Orzesza Jaśkowic do Rybnika, który jest najbardziej obciążoną jednotorową linią kolejową w Polsce. Degradacja linii kolejowych w regionie wciąż postępuje.

- 22-kilometrowy odcinek z Pszczyny do Żor pociągi pokonują w 40 minut. Jeśli się to nie zmieni, trzeba się będzie zastanowić nad celowością prowadzenia tam ruchu - mówił Berkowski, który wspominał też o potrzebie remontu na liniach Rybnik - Sumina przez Rydułtowy czy Bielsko-Biała Główna - Wadowice, ale też budowie przystanku Wodzisław Śląski Miasto czy odbudowie torów do stacji Pyskowice Miasto, co poprawiłoby dostępność mieszkańców tych miast do pociągów.

Zobaczcie koniecznie

Gościem konferencji był też Adrian Karwat z Biura Strategii PKP Polskich Linii Kolejowych, który mówił o prowadzonych w tym momencie na terenie województwa śląskiego pracach modernizacyjnych, m.in. na trasach Częstochowa-Zawiercie czy Racibórz - Chybie. Mówił też o planowanej dobudowie dodatkowej pary torów na linii Będzin - Katowice - Katowice Ligota, która wypadła z Krajowego Planu Kolejowego do roku 2023 i być może będzie realizowana w perspektywie unijnej 2021-2027. Być może, bo...

- Nie są jeszcze znane zasady korzystania z funduszy strukturalnych na lata 2021-2027 - przyznał Karwat.

Lista tzw. inicjatyw inwestycyjnych o charakterze regionalnym na ten czas wygląda następująco:

  • 1. Rewitalizacja linii kolejowych Orzesze Jaśkowice - Tychy - Oświęcim
  • 2. Rewitalizacja odcinka Rybnik Towarowy - Sumina
  • 3. Rewitalizacja linii Bielsko-Biała - Wadowice na odcinku biegnącym przez województwo śląskie
  • 4. Rewitalizacja linii Pszczyna - Żory
  • 5. Rewitalizacja linii Racibórz - Racławice Śląskie
  • 6. Budowa połączenia Wodzisław Śląski - Wodzisław Śląski Miasto
  • 7. Odbudowa linii Dąbrowa Górnicza - Sosnowiec Zagórze - Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce
  • 8. Budowa nowych i modernizacja dotychczasowych przystanków kolejowych na terenie województwa
  • 9. Prace na linii Żywiec - Sucha Beskidzka
  • 10. Odbudowa połączenia do Jastrzębia-Zdroju poprzez linię Orzesze-Żory-Jastrzębie-Zdrój
  • 11. Prace na ciągu Gliwice-Rybnik
  • 12. Przebudowa stacji Pyskowice wraz z odbudową do dawnej stacji Pyskowice Miasto
  • 13. Utworzenie połączenia Bytom-Gliwice poprzez budowę linii Bytom-Ruda Śl.
  • 14. Przeprowadzenie nowej linii z Mysłowic przez centrum Jaworzna w kierunku Chrzanowa i Trzebini.

Nietrudno oprzeć się wrażeniu, że w wielu przypadkach to powrót do tego, co już było i się sprawdzało. Tory z Orzesza do Żor są nieprzejezdne ledwie od 2002 roku, zaś linię Pyskowice - Pyskowice Miasto rozebrano w 2004 roku. Z punktu widzenia pasażerów ważne, żeby podejmować działania zmierzające do realizacji tych planów, a nie tylko o nich mówić.

Nie przegapcie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rad

Jaka to głupota, rozebrać tory a po 15 latach próbować je odbudować, bo jednak to co było to było dobre. Chodzi o linię do stacji Pyskowice Miasto

S
SI

i trzeba się modlić ( rzykac )żeby gorole do końca nie zniszczyli Górnego Śląska

F
Francik z Kosciuszki

Z tego co widzymy, jaknamiestniki warwsiafskie traktujom "Ggubernie Slonsko" - to jest okupowany nasz Hajmat - to widza prziszuosc Koleji Slanckich - CZORNO! Ino paczec, a nazwiom je "Polskie Koleje Malopolsko-Poludniowe" z siedziba w Warszawie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3