Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe linie czy powrót do starych? Jakie będą Koleje Śląskie w przyszłości? ZDJĘCIA

tos
O planach rozwoju kolei pasażerskiej na terenie województwa śląskiego rozmawiano w Katowicach
O planach rozwoju kolei pasażerskiej na terenie województwa śląskiego rozmawiano w Katowicach TOS
O planach rozwoju kolei pasażerskiej na terenie województwa śląskiego rozmawiano we wtorek w Katowicach podczas konferencji "Kolej w województwie śląskim", którą zorganizowały Koleje Śląskie i Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. Wśród poruszonych tematów nie brakło tych dotyczących rozwoju siatki połączeń obsługiwanych przez regionalnego przewoźnika, a także problemów natury infrastrukturalnej, z którymi mierzą się zarówno kolejarze, jak i pasażerowie.

- Cieszy mnie to, że w tym roku przewieziemy prawdopodobnie 20 milionów pasażerów. To wynik bardzo dobry, szczególnie w październiku i listopadzie, gdzie wynik jest o 25 procent lepszy niż przed rokiem - mówił Aleksander Drzewiecki, prezes Kolei Śląskich dodając jednak, że wzrost liczby połączeń i pasażerów sprawia, że system kolejowy w województwie śląskim zbliża się do granic swojej wytrzymałości. Zdaniem Drzewieckiego, konieczna jest na niektórych odcinkach odseparowanie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego.

- Nie możemy teraz zastosować taktu, który od dawna powinien być w województwie śląskim - podkreślał Drzewiecki.

W 2019 roku praca eksploatacyjna Kolei Śląskich wyniosła 7,4 miliona pociągokilometrów, w 2020 roku będzie większa i wyniesie 8,2 miliona pociągokilometrów. Jak podkreślają przedstawiciele przewoźnika, to nie tylko nowe połączenia, ale też dogęszczenie dotychczas obsługiwanych linii kolejowych.

W planach jest uruchamianie dodatkowych połączeń, chociaż główną przeszkodą z tym związaną są niewystarczające parametry linii kolejowych, bądź brak... torów na niektórych odcinkach. O ile bowiem na zaprezentowanych przez Koleje Śląskie, jako potencjalnie przez nie obsługiwanych odcinkach z Katowic do Olkusza i Krakowa, Tychów do Orzesza Jaśkowic czy Gliwic do Rybnika tory są, nie można tego powiedzieć o trasach Zawiercie - Tarnowskie Góry (przez lotnisko w Pyrzowicach), Orzesze - Żory - Jastrzębie-Zdrój czy częściowo Tychy Lodowisko - Oświęcim. Tutaj nie da się prowadzić ruchu bez inwestycji PKP PLK.

Szczegóły dotyczące reaktywacji bądź organizowania nowych połączeń mają zostać opracowane w strategii rozwoju połączeń do roku 2050 roku.

- Jeśli nie weźmiemy pod uwagę nowych rozwiązań, to w 2050 roku będziemy mieć kolej nie taką, jakiej potrzebujemy. Mamy potencjał, który chcemy wykorzystać. Zachęcamy do współpracy, bo tylko wspólnie jesteśmy w stanie zbudowań system transportowy na miarę potrzeb województwa śląskiego - mówi prezes KŚ Aleksander Drzewiecki.

Janusz Berkowski, dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, mówił z kolei o aktualnych trudnościach infrastrukturalnych na terenie całego województwa. Podstawowe to wyczerpana przepustowość szlaków między Dąbrową Górniczą a Katowicami oraz Katowicami a Katowicami Ligotą, jeden tor na trasie Wodzisław Śląski - Chałupki (w czasie niedawnej modernizacji zlikwidowano tam jedną z mijanek), kolizyjne okolice węzła w Czechowicach-Dziedzicach, a także jednotor z Orzesza Jaśkowic do Rybnika, który jest najbardziej obciążoną jednotorową linią kolejową w Polsce. Degradacja linii kolejowych w regionie wciąż postępuje.

- 22-kilometrowy odcinek z Pszczyny do Żor pociągi pokonują w 40 minut. Jeśli się to nie zmieni, trzeba się będzie zastanowić nad celowością prowadzenia tam ruchu - mówił Berkowski, który wspominał też o potrzebie remontu na liniach Rybnik - Sumina przez Rydułtowy czy Bielsko-Biała Główna - Wadowice, ale też budowie przystanku Wodzisław Śląski Miasto czy odbudowie torów do stacji Pyskowice Miasto, co poprawiłoby dostępność mieszkańców tych miast do pociągów.

Zobaczcie koniecznie

Gościem konferencji był też Adrian Karwat z Biura Strategii PKP Polskich Linii Kolejowych, który mówił o prowadzonych w tym momencie na terenie województwa śląskiego pracach modernizacyjnych, m.in. na trasach Częstochowa-Zawiercie czy Racibórz - Chybie. Mówił też o planowanej dobudowie dodatkowej pary torów na linii Będzin - Katowice - Katowice Ligota, która wypadła z Krajowego Planu Kolejowego do roku 2023 i być może będzie realizowana w perspektywie unijnej 2021-2027. Być może, bo...

- Nie są jeszcze znane zasady korzystania z funduszy strukturalnych na lata 2021-2027 - przyznał Karwat.

Lista tzw. inicjatyw inwestycyjnych o charakterze regionalnym na ten czas wygląda następująco:

  • 1. Rewitalizacja linii kolejowych Orzesze Jaśkowice - Tychy - Oświęcim
  • 2. Rewitalizacja odcinka Rybnik Towarowy - Sumina
  • 3. Rewitalizacja linii Bielsko-Biała - Wadowice na odcinku biegnącym przez województwo śląskie
  • 4. Rewitalizacja linii Pszczyna - Żory
  • 5. Rewitalizacja linii Racibórz - Racławice Śląskie
  • 6. Budowa połączenia Wodzisław Śląski - Wodzisław Śląski Miasto
  • 7. Odbudowa linii Dąbrowa Górnicza - Sosnowiec Zagórze - Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce
  • 8. Budowa nowych i modernizacja dotychczasowych przystanków kolejowych na terenie województwa
  • 9. Prace na linii Żywiec - Sucha Beskidzka
  • 10. Odbudowa połączenia do Jastrzębia-Zdroju poprzez linię Orzesze-Żory-Jastrzębie-Zdrój
  • 11. Prace na ciągu Gliwice-Rybnik
  • 12. Przebudowa stacji Pyskowice wraz z odbudową do dawnej stacji Pyskowice Miasto
  • 13. Utworzenie połączenia Bytom-Gliwice poprzez budowę linii Bytom-Ruda Śl.
  • 14. Przeprowadzenie nowej linii z Mysłowic przez centrum Jaworzna w kierunku Chrzanowa i Trzebini.

Nietrudno oprzeć się wrażeniu, że w wielu przypadkach to powrót do tego, co już było i się sprawdzało. Tory z Orzesza do Żor są nieprzejezdne ledwie od 2002 roku, zaś linię Pyskowice - Pyskowice Miasto rozebrano w 2004 roku. Z punktu widzenia pasażerów ważne, żeby podejmować działania zmierzające do realizacji tych planów, a nie tylko o nich mówić.

Nie przegapcie

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera