Następcą dobrze znanego ŚKUP-a jest od 1 października system Transport GZM. Dla pasażerów jego „wizytówką” stanie się Metrokarta, którą można od teraz za darmo otrzymać w kioskach, automatach biletowych na przystankach i w Punktach Obsługi Pasażera. Wszystkie dane znajdujące się do tej pory w systemie ŚKUP zostaną przeniesione do systemu Transport GZM. Tak samo przeniesione zostaną pieniądze z dotychczasowej e-portmonetki oraz zapisane w systemie ŚKUP bilety.
Od 1 października za przejazdy w obrębie Metropolii można płacić przy użyciu Metrokarty, aplikacji mobilnej oraz karty ŚKUP (pod warunkiem, że w tym terminie zachowa ona swoją ważność), przy czym w ostatnim przypadku bilety będą faktycznie już zapisane w systemie Transport GZM.
Karty ŚKUP, które nie utraciły ważności, po 1 października w nowym systemie pełnią funkcję identyfikatora w trakcie kontroli. Od tego momentu wydawane są wyłącznie karty systemu Transport GZM. Z nowego systemu można korzystać w dwóch wariantach - anonimowo z ograniczonym dostępem oraz imiennie z pełną funkcjonalnością systemu. Aplikacja umożliwia zakup wszystkich biletów z taryfy, także długookresowych oraz pakietowych. Ulgi można samodzielnie przypisać do konta - w aplikacji mobilnej albo na portalu. Potwierdzanie ulgi odbywa się przy pierwszej kontroli - po okazaniu uprawniającego do niej dokumentu.
Dostępna jest również nowa opcja: Podróż Start/Stop, w której aplikacja sama naliczy opłatę za przejazd, wybierając najkorzystniejsze dla pasażera rozwiązanie. Pasażer, rozpoczynając podróż, będzie tylko skanował w pojeździe kod QR lub wpisywał znajdujący się w nim odpowiedni kod.
Miało to być nowe otwarcie i długo wyczekiwane pożegnanie ŚKUP
System Transport GZM został uruchomiony i działa, choć nie obyło się bez trudności. Najistotniejszy problem była migracja wcześniej kupionych biletów na konta założone w systemie Transport GZM przed 1 października. Problem został zdiagnozowany i rozwiązany.
- Doszło do awarii jednego z modułów aplikacji, stąd komunikat o „błędzie pobierania danych”. Wykonawca pracuje nad rozwiązaniem problemu. Liczmy, że szybko naprawi uszkodzony moduł i przywróci stabilność systemu - informował Łukasz Zych, rzecznik Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Na nową aplikację skarżyli się podróżni. Większa część rozmówców wskazywała na problem z działaniem aplikacji na starszych smartfonach z systemem android. Pojawiały się również problemy z migracją danych z karty ŚKUP na nową aplikację, choć Transport GZM zapewniał, że takie problemy nie będą miały miejsca. Zmiany miały zostać przeprowadzone płynnie i bez utrudnień dla użytkowników. Coś jednak poszło nie tak.
- Jak chciałam skasować bilet na karcie ŚKUP był komunikat zablokowane - dowiadujemy się od jednej z użytkowniczek nowej aplikacji.
Utrudnienia związane z nowym systemem okazały się szczególnie uciążliwe dla starszych pasażerów. Jak wynikało z rozmów, wolą oni zostać przy tradycyjnej formie biletów.
- Zamieszanie wokół wszystkich tych nowych technologii mnie przerasta, było dobrze to po co zmieniać coś, co działa od wielu lat - mówiła seniorka czekając na autobus.
Awaria modułu AOZ systemu centralnego, powodująca niestabilną pracę systemu i utrudnienia w zakupie biletów, została usunięta. Można już korzystać z podróży Start/Stop i korzystać z biletów pakietowych zakupionych w nowym systemie. Dla nowo zakładanych w portalu kont migrują się dane, bilety i ulgi. Działa możliwość przesyłania pieniądza elektronicznego do konta w nowym systemie lub wypłacenia go na wskazany rachunek bankowy.
Nie przeocz
Musisz to wiedzieć

szkolenie wojsko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?