Ostatni dzień z tramwajami E1. „Sznycli" nie będzie już w planowej obsłudze pasażerów

Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk
Ostatni dzień eksploatacji tramwajów E1 w Tramwajach Śląskich, 14 marca 2021.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE tos
Niedziela, 14 marca, to ostatni dzień, w którym planowo wśród kursów Tramwajów Śląskich pojawiają się popularne „sznycle" vel „franciki" - niepotrzebne skreślić. Wozy oficjalnie oznaczone jako E1 nie będą już uwzględniane przy tworzeniu rozkładów jazdy, chociaż niewykluczone, że będą się pojawiać na torach na zasadzie zastępstwa. Ostatniego dnia planowej pracy wozy te obsługiwały jeden z kursów linii nr 26 łączącej Sosnowiec-Pogoń z Mysłowicami.

Wagony typu E1 wyprodukowane zostały w latach 70. XX wieku dla wiedeńskiego przewoźnika Wiener Linien GmbH & Co KG w zakładach Lohner i Simmering-Graz-Pauker AG. Przed 10 laty spółka Tramwaje Śląskie SA kupiła wagony tego typu mające służyć do momentu – planowanego już wówczas – zakupu nowych tramwajów.

– Był to zabieg opłacalny, gdyż zakup, transport i modernizacja tych wagonów kosztowały nas połowę tego, co musielibyśmy wydać na remont kapitalny mocno wysłużonych wagonów serii 105N, a wagony E1 służyły nam dzielnie przez niemal 10 lat – mówi Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie SA.

Po sprowadzeniu wiedeńskich tramwajów do Polski przeszły one solidny lifting w Zakładzie Usługowo-Remontowym spółki Tramwaje Śląskie SA w Chorzowie Batorym, gdzie wagony zostały przystosowane do polskich przepisów.

Nie przeocz

Modernizacja objęła m.in. wyposażenie wnętrza, w tym montaż nowych foteli pasażerskich, ściankę działową kabiny motorniczego i jej klimatyzację, a także wygląd zewnętrzny w postaci nowych elementów czoła tramwaju, nowego oświetlenia i powłoki lakierniczej w charakterystycznych dla Tramwajów Śląskich czerwonych barwach.

Pierwszy raz wagon zaprezentowany został podczas Dnia Otwartego Zajezdni w Będzinie we wrześniu 2011 roku, a jego liniowy debiut przypadł na sobotę 15.10.2011 r., kiedy 2 wagony wyjechały do obsługi linii nr 26.

Zobacz koniecznie

Właśnie na linii nr 26, która aktualnie kursuje na trasie Sosnowiec Pogoń Akademiki - Mysłowice Dworzec PKP, tramwaje typu E1 pożegnały się z planową pracą na Śląsku i w Zagłębiu.

Było z tym trochę zamieszania, bo z racji robót torowych w rejonie ronda Ludwik przez część dnia trasa była skrócona. Popołudniu tramwaj E1 o numerze bocznym 938 obsługujący pociąg 2604 jeździł już na całej trasie. W niektórych miejscach towarzyszyły mu obiektywy aparatów fotograficznych i telefonów komórkowych.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

Od 1 maja 2021 r. pojawią się nowe, unijne etykiety na oponach

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie